Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פארק העמקים ושביל נחל הקישון

בצומת העמקים בכביש העולה לקרית טבעון קק’ל בנו פארק מקסים לאורך נחל הקישון. השביל העובר בסמוך לנחל הקישון ארוך ואפשר להתחיל אותו במספר מקומות שונים (פירוט עליהם בהמשך) כאשר אחד מהם הוא פארק העמקים. אל פארק העמקים תוכלו להיכנס מ 2 כניסות המובילות ל 2 חניות שונות: האופציה הראשונה היא לבאים מהירידות של טבעון בכיכר הראשונה פנו ימינה (על פי השילוט לפארק הקישון) ובנסיעה קצרה תחת כביש 6 תגיעו אל החניה ומיד תראו את שלט המקום. האופציה השניה לבאים מכיוון יגור נוסעים לכיוון טבעון ובכיכר הראשונה עושים פרסה ומיד לאחר הפרסה בנסיעה לכיוון יגור פונים ימינה (על פי השילוט לפארק הקישון) ומשם ישנה חנייה והליכה קצרה מעל לגשר והגעה לנקודת ההתחלה.

טיילת ראובן נחל הקישון

בפארק נמצא גשר רכבת העמק שנבנה בתקופת השלטון העות’מאני בארץ בשנת 1905 – כדי לקבל נקודת תצפית יפה עליו תוכלו להגיע אל “טיילת ראובן” ולשבת על הספסלים ממש מעל למים שזורמים. מתחתיו זורם לו נחל הקישון (הרחצה אסורה) ובסוף (או תחילתו תלוי מאיפה אתם מגיעים) לגשר תוכלו למצוא את עץ האקליפטוס הגדול (אי אפשר לפספס אותו) מבין המרשימים והגדולים שיש. מעץ האקליפטוס יוצא מסלול הליכה או אופניים לאורך הנחל של 800 מטרים. בזמנים בהם ישנם גשמים וזרימת הקישון מתגברת זאת הנקודה לעמוד בה ולראות את כל היופי הזה!

טיילת ראובן לפי המצוין בשלט במקום: טיילת ראובן הוקמה לזכרו של ראובן לבאון, המהנדס הראשי ובהמשך מנכ”ל חברת חוצה ישראל, בשנים 2017-1993 ראובן הוביל את סלילת כביש 6 כביש חוצה ישראל, עורק התחבורה הראשי של ישראל. ראובן הכיר את הארץ לאורכה ולרוחבה. בעל ידע רב בארכיאולוגיה, בהיסטוריה ובקיימות, השכיל לשלב ברגישות ערכי טבע ונוף עם הנדסה מורכבת וחדשנית בשיתופי פעולה פוריים. חותמו של ראובן מוטבע בעשרות פרויקטים שתכנן וניהל כמהנדס, כפעיל ציבור וכמפקד מרכז הבינוי בצה”ל. בדרכו ובאמונתו הוביל אף את תכנון מערך הדרכים במפער הקישון בו הוקמה הטיילת. מפער הקישון הוא המעבר הצד של נחל הקישון בין רכס הכרמל לגבעות אלונים. 

השביל המלא בפארק העמקים למעשה מתחיל מקרית חרושת ומגיע עד לצומת יגור – החלק שמתחיל כאן בפארק העמקים הוא רק חלק קטן מממנו. יש כאן המון שולחנות פיקניק, מרחבים פתוחים, בפארק נטעו עצי בוסתן ויש כאן המון פינות מוצלות. מהצד השני של הגשר קק”ל בנו שבילי הליכה, ספסלי מנוחה ובעיקר טפחו את המקום בצורה מרשימה. ניתן לעבור מהצד הצפוני לדרומים (מתחת לגשר למעט כאשר המפלס של הנחל גבוה) בשביל המיועד לכך.

אז כפי שציינו בהתחלה שביל נחל הקישון ארוך – הוא מתחיל בקרית חרושת בפארק המסילה, ממשיך אל פארק תחנת העמק אלרואי ומשם למעיין אלרואי ממשיך אל פארק העמקים הדרומי ואז הצפוני ולבסוף מסתיים בצומת יגור (מאחורי כפר חסידים). למעשה לאורך כל הדרך ישנם המון פינות חמד שניתן לשבת ולעשות פיקניק או לטייל ברגל/אופניים. גם בכפר חסידים ישנו מסלול שממשיך את פארק העמקים ושמו שביל נחל כפר חסידים  להלן המפה המלאה של כל שביל נחל הקישון כולל נקודות עניין:

אם תרצו לעשות את כל השביל תוכלו לעצור בנקודות המוזכרות או לעשות את זה ברגל/אופניים ואז להשאיר רכב אחד בכניסה הצפונית בצומת יגור ולהתחיל מפארק המסילה בקרית חרושת (או ההפך). את התיאור שלנו כאן עם הסברים נתחיל מפארק המסילה.

יש הטוענים כי פארק המסילה נקרא גם פארק הקטר  – ממש בתחילתנו של רחוב חיים וייצמן בקרית חרושת. מכאן נתחיל את הטיול שלנו בתחנת הרכבת של קריית חרושת, אחת מבין תחנות רבות שהיו בזמנו ברכבת העמק. יש כאן קטע משוחזר של מבילת הרכב הכולל גם קטר קטן לדוגמא. המסילה הזו ביחד עם הגשר (עליו נפרט בהמשך) נבנו בתקופה העות’מאנית מהנקודה הצפונית של ראש הנקרה ועד לבית שאן דרך נהריים איזו חמת גדר ומשם לירדן. בפארק המסילה יש ספסלי פיקניק, מתקני שעשועים לילדים ושבילי הליכה. מפארק המסילה ממשיכים לכיוון פארק רכבת העמק המשוחזרת באלרואי (וויז: תחנת רכבת העמק אלרואי) למידע מלא על המקום הכולל טיול קצר במקום ומעיין נחמד לטבילה לחץ כאן.

מרכבת העמק אלרואי ומעיין אלרואי ממשיכים אל פארק העמקים וגשר רכבת העמק במסלול הליכה עד לכניסה הצפונית בצומת יגור. שימו לב – לאורך כל שביל נחל הקישון פורחים המון פרחים שונים – אחד מהם הוא הרדוף הנחלים  – מדובר על צמח רעיל ומסוכן. אנא, אספו אחריכם את הזבל וזירקו אותו לפחי האשמה שיש בכל נקודת דרך וחשוב לזכור – אין להיכנס למי נחל הקישון.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

קיבוץ יגור והסליק הגדול – מסלול יגור – קיבוץ יגור הוא מבין הקיבוצים הגדולים בישראל, הוא נמצא בצד המזרחי של הר הכרמל וכאן נמצא הסליק הגדול של תנועת ההגנה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

הצניר בנחל כלח – שוויצריה הקטנה פארק הכרמל – את הטיול שלנו הפעם החלטנו לעשות בנחל כלח אל הצניר המדהים שנמצא בתוך שוויצריה הקטנה בחלקו הצפוני של הר הכרמל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק הגשרים התלויים נשר – במורדותיו של הכרמל נמצא פארק נשר. נוף מרהיב ושני גשרים תלויים שהם אטרקציה נהדרת לטיול עם כל המשפחה. שני הגשרים נישאים מעל ערוץ הנחל בואדי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מוחרקה – נקודת תצפית פנורמית משוגעת על כל איזור הגליל התחתון, עמק יזרעאל, עמק זבולון ועד מישור החוף באיזור חדרה – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי בית שערים – גן לאומי מקסים של רשות הטבע והגנים המלא במערות קבורה עתיקות – אטרקציה נהדרת עם הילדים – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.