Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת עינות פחם וחרבת פרג'

בחלקו העליון של נחל גמלא בדרום רמת הגולן נובעים מספר רב של מעיינות שקיבלו את שמן עינות פחם. המעיינות בעינות פחם נובעים היישר אל תוך תעלות ובריכות טבעיות בין צמחיה עשירה ונופיה הפתוחים של רמת הגולן. חלק מהבריכות שנוצרות כאן הן בית גידול לסוגי דגים אנדמיים. כשתבקרו כאן תוכלו לפגוש גם את חיות הבר שכאן כמו השועלים, חזירי הבר והזאבים. צריך לקחת בחשבון שאם מגיעים לכאן לאחר הגשמים יש לא מעט בוץ במהלך הטיול.

שמורת עינות פחם נמצאת על תוואי שביל הגולן בין חושניה לאום אל דנניר. מי שהולך על פי תוואי שביל הגולן במקטע זה יגיע גם לחרבת פרג’ – כפר סורי נטוש ולצידו בתים מהתקופה הבינזטית. למי מכם שמחפש להגיע לכאן בשביל לטייל לא על תוואי שביל הגולן ניתן להפוך את המסלול שכאן למעגלי שאורכו 5.7 ק”מ. תחילתו של המסלול המעגלי בחרבת פרג’ משם צועדים כ 800 מטרים לכיוון מערבה לציר הנפט.

ציר הנפט הוא כביש שאורכו 47 ק”מ שחוצה את רמת הגולן לכל אורכה. הוא מתחיל ליד הבניאס/שניר ומסתיים סמוך לתל פארס בדרום הגולן. שמו של הכביש ניתן לו כיוון שכאן העבירו קו צינור נפט מערב הסעודית ועד צידון בלבנון – צינור הנפט הטראנס ערבי. הצינור היה פעיל בין השנים 1950-1976 והוחלט להפסיק להשתמש בו בגלל דליפות נפט ונזקים קשים לסביבה. כיום הצינור הזה משמש להעברת מים מקידוחים ארטזיים שונית ושמיר. מיד עם הפניה לציר הנפט נראה את האנדרטה של “בני התותחנים” – אנדרטה לזכרם של 15 לוחמי חיל התותחנים שנפלו כאן במלחמת יום הכיפורים.

מסלול בעינות פחם

למי מכם שיוצא אל שביל הגולן או עושה את חלקו יכול לצאת למקטע מספר 8 מחושניה אל אום אל דנניר ולהגיע אל השמורה. אך למי מכם שמגיע במיוחד ורוצה לצאת כאן למסלול אז נחנה באנדרטת בני התותחנים, אם הגעתם לפה עם רכב גבוהה תוכלו להיכנס עוד קצת בציר הנפט לכיוון השמורה – נכון לספטמבר 2023 ציר הנפט שופץ ולכן ניתן לנסוע קרוב יותר לשמורה ולקצר את המסלול. מאנדרטת בני התותחנים נצעד על ציר הנפטר לכיוון צפון כ 1.5 ק”מ עד שנראה מימיננו שביל עפר רחב איתו נפנה לכיוון עינות פחם. השביל הזה הוא ללא סימון שבילים עליו נצעד כ 3.8 ק”מ עד למפגש עם סימון שביל הגולן. במהלך ההליכה בחלק זה נעבור את עינות פחם – בריכות ופלגי מים זורמים שאחת הבריכות קיבלה את שמה עין רפסודות או מעיין הרפסודות, זאת בעיקר בשל הרפסודות שהניחו מסביבה. מרגע המפגש עם שביל הגולן נפנה ימינה (לכיוון דרומה) ונצעד על שביל הגולן כ 2 ק”מ עד להגעה חזרה לחרבת פרג’ ולרכב שלנו.

דרכי הגעה לעינות פחם

קודם כל למי מכם שרגיל לוויז אז כדי להגיע לתחילת המסלול לחצו כאן לנקודת וויז. למי מכם שמגיע מכיוון הכנרת יכול לנסוע על כביש 87 עד להגעה לצומת עם כביש 98 – הכביש המזרחי ביותר בישראל. כאן נפנה ימינה וניסע כ 10 ק”מ דרומה, נעבור את צומת הג’יפ התלוי עד שנגיע לצומת שמשמאלנו נראה את אנדרטת גדוד 53 סופה ואת הכניסה לעין אורחה. משמאלנו נראה את הכניסה אל ציר הנפט. כאן נפנה ימינה עם ציר הנפט – צריך לקחת בחשבון כי ציר הנפט בתחילתו עביר בחלק זה אך ככל שנוסעים פנימה הוא נהיה משובש יותר ויותר. ניסע לכיוון צפון מערב על כביש ציר הנפט כ 3.2 ק”מ עד להגעה לאנדרטת בני התותחנים לזכרם של אותם גיבורים שנפלו במלחמת יום הכיפורים מחיל התותחנים. כאן ניתן להחנות את הרכב ולהתחיל את המסלול על פי המתואר מעלה.  

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

תל סאקי – אנדרטת הזיכרון בתל סאקי לזכרם של 32 הלוחמים שנפלו בקרב על התל במלחמת יום הכיפורים. המקום הפך לאתר מורשת קרב ולסמל של גבורה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

עין אורחה ותל ג’וחדר – ברמת הגולן אפשר למצוא המון בריכות קצינים ששימשו את הקצינים הסורים לטבילה במי המעיינות הצוננים של רמת הגולן, אחת מהן היא עין ג’וחדר עין אורחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

הר בנטל ושוקו בבית קפה קופי ענן – מבין הנקודות שאסור לפספס ברמת הגולן, נקודת תצפית על כל צפון רמת הגולן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

טיול מעיינות בדרום רמת הגולן – לשמחתנו רמת הגולן שופעת במעיינות מלאים כל ימות השנה. כאן תוכלו למצוא את המסלול המלא לבקר בכל המעיינות האלו. למידע מלא לחץ כאן.

שמורת הטבע גמלא – בואו לראות את המפל הגבוה ביותר בישראל לצד נופים עוצרי נשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק קצרין – בסמוך לקצרין ישנו פארק שבשנים האחרונות קיבל שדרוג מומלץ לבקש לצורך פיקניק או טיולים קצרים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין קשתות – אתר היסטורי שחובה על כל אחד מאיתנו לבקר בו לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שביל אלי כהן – שביל שהוקם לזכרו של גיבור ישראל אלי כהן. למידע מלא על השביל ודרכי הגעה לחץ כאן.

חניון יער דליות – מסלולים ופיקניק – בדרום רמת הגולן בצומת דליות ישנו חניון יום ולילה של קק”ל – חניון דליות. מבין החניונים הגדולים שתמצאו ברמת הגולן מכאן ישנם מסלולים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עיינות עדן – עין סלוקיה – עינות עדן הם מקור המים ממנו שואבת חברת “מי עדן” את מי השתייה המגיעים אלינו בבקבוקים בסופו של דבר. מקור השם סלוקיה נלקח מכפר יהודי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.