Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נחל עזגד נחל אשלים: טיול גבים מאתגר

בדרום מדבר יהודה זורם נחל עזגד ומדרום לו נחל אשלים. שני הנחלים מאפשרים לנו לצאת למסלול הליכה מאתגר המתאים למיטיבי לכת. המסלול מתחיל בטיפוס בנחל עזגד, ממשיך בהליכה לצד קו פרשת המים, מאפשר לנו לקבל נקודות תצפית על ים המלח והרי מואב. לבסוף המסלול מוביל אותנו בירידה אל תוך קניון אשלים המרשים. בכך המסלול הופך למעגלי מלא בגבי מים מלאים. הערה חשובה רגע לפני שנתאר את המסלול: אין להיכנס למסלול זה כאשר יש התראת שיטפונות.

מה חשוב לדעת טרם היציאה למסלול

  • אין להיכנס למסלול זה כאשר יש התראת שיטפונות.
  • המסלול מתאים עם ילדים בוגרים המנוסים בטיולים מאתגרים ויודעים לשחות. לא מתאים עם ילדים קטנים (גם לא עם מנשאים).
  • המסלול כולל שימוש ביתדות, סולמות ומעברי גבים מלאי מים.
  • חניוני הרכבים באיזור יודיעים בשל סכנת פריצה ולכן לא מומלץ להשאיר בו דברי ערך.
  • יש לקחת בחשבון כי המסלול מאוד מבוקש ולכן עלול להיווצר עומסים במעברים. לכן יש להתחיל את הצעידה מוקדם ככל האפשר כדי לא להישאר בשעות החשכה במסלול ( לא יאוחר מ 08:30-09:00).
  • המסלול מתאים בעיקר לאחר השיטפונות כאשר הגבים מלאים בחורף או אביב אך לא בקיץ.
  • יש להצטייד בשקית איטום לציוד כיוון שהגבים עמוקים ומצריכים שחייה מלאה והרטבת כל הציוד.
  • אורכו המלא של המסלול מחניון לילה נחל עמיעז כ 13 ק”מ. אורכו מחניון לילה מישור עמיעז כ 14 ק”מ ואורכו המלא מהחניון לצד הסימון הירוק של נחל עזגד כ 10 ק”מ.
  • יש להצטייד במפת סימון שבילים 11 – במהלך המסלול יש קליטת WIFI SOS אך אין להסתמך על כך לטובת ניווט.

דרכי הגעה לנחל עזגד אשלים

לבאים מכיוון דרום מצומת הערבה ניסע צפונה על כביש 90 כ 10.3 ק”מ מול מפעלי ים המלח נפנה בסימון שבילים אדום. לבאים מכיוון צפון מצומת זוהר ניסע דרומה על כביש 90 כ 14.4 ק”מ שם נפנה ימינה בסימון שבילים אדום. על האדום ניסע כ 2.3 ק”מ עד לצומת סימון שבילים אדום כחול. כאן נפנה שמאלה עם האדום ונסע כ 2.2 ק”מ עד לצומת שבילים אדום שחור לצד חניון לילה מישור עמיעז.

נמשיך ישר עם השחור לאחר כקילומטר אחד עד שנגיע לחניון לילה נחל עמיעז. יכול להיות שלאחר השיטפונות לא תוכלו לחצות את נחל עמיעז עם רכב פרטי’ לכן המסלול יתחיל מחניון לילה נחל עמיעז. במידה ויש לכם רכב גבוהה ניתן להמשיך כ 2.3 ק”מ כאשר בדרך נחצה את נחל עמיעז עד לצומת שבילים אדום שחור. נפנה שמאלה/ישר עם האדום כ 500 מטרים עד להגעה לתחנת שאיבה עזגד – מכאן מתחיל המסלול. שימו לב כי בסמוך לכניסה של נחל עזגד ובמורד הנחל קיים שטח ממוקש – היצמדו לסימון שבילים הירוק לכיוון מערב בלבד ולא לסטות ממנו.

מתחילים טיפוס בנחל עזגד

לאחר שחנינו את הרכב נתחיל לצעוד על סימון שבילים ירוק נחל עזגד. הצעידה בנחל אורכה כ 4 ק”מ הכולל עליה מצטברת של כ 300 מטרים. לאורכו של הנחל תוכלו למצוא מספר נקודות צל תחת עצי השיטה והשיזף שכאן. הטיפוס כאן הוא על סלי צו וקירטון ואל תפספסו לרגע את הנוף הנשקף בדרך המטפסת מעלה. מכאן אפשר לקבל נקודת תצפית על דרום ים המלח, בריכות המלח, מפלי ים המלח, הר המואב שנשקיף מהמדינה השכנה ירדן, איזור מישור עמיעז וכמובן על הנחל ממנו טיפסנו. בסיום הנחל נגיע לצומת סימון שבילים ירוק אדום, כאן נפנה שמאלה לכיוון דרום. לפי שיפנה ימינה עם האדום ימשיך לכיוון מעלה עזגד. לאחר שפנינו שמאלה נצעד כ 350 מטרים ונוכל לקבל נקודת תצפית על מפל אשלים, משם נצעד עוד כ 400 מטרים עד לצומת שבילים אדום כחול.

מתחילים לירידה בנחל אשלים

נחל אשלים היה סגור במשך למעלה משלוש שנים בעקבות זרימה של חומרים חומציים לתוואי הנחל ממאגר בראש הנחל. רק בשנת 2020 לאחר ניקוי הנחל ושיקומו הוא נפתח מחדש לטובת המטיילים. בצומת שבילים אדום כחול נפנה שמאלה עם הכחול שיוביל אותנו בירידה חדה מאוד היישר אל הקניון עוצר הנשימה של נחל אשלים. כאן מתחיל האתגר האמיתי של הטיול, נפגוש ביתדות שיובילו אותנו אל גבים מלאי מים בנחל אשלים תחתון. אורכו המלא של הכחול כ 5 ק”מ סך הכל אבל לאורכו נעבור למעלה מ 15 גבים בעומקים שונים.  

ביציאה מהקניון המרשים נצעד על דרך עפר נוחה שתוציא אותנו מהקניון ולאחריה נפגוש את צומת שבילים כחול אדום, כאן נפנה שמאלה עם האדום ונצעד כקילומטר עד להגעה לצומת שבילים בה התחלנו אדום ירוק. למי שהחנה כאן את הרכב זה סיום המסלול, למי שהחנה את הרכב בחניון לילה נחל עמיעז ימשיך כאן צעידה של עוד כ 1.8 ק”מ.

רוצים להמשיך לטייל באזור? הנה כמה רעיונות לטיולי מים במדבר, באזור ים המלח: 

נחל פרצים – בדרום מדבר יהודה בין הר סדום למצוק ההעתקים ממוקם מישור עמיעז ובו תוכלו למצוא את מסלול נחל פרצים. מסלול נחל פרצים מתאים מאוד ללילות של ירח מלא. לפרטים מלאים על המקום לחצו כאן.

מרכז מבקרים על שם משה נובומייסקי – בדרום ים המלח בסמוך לכביש 90 אתם מוזמנים למרכז מבקרים על שם משה נובומייסקי – בואו להכיר את הסיפור של החלוץ הציוני עם חזון לפיתוח התעשיה בישראל. לפרטים מלאים על המקום לחצו כאן.

גן לאומי מצדה – גן לאומי מצדה במדבר יהודה הוא אחד מאתרי העתיקות היפים והמיוחדים בישראל. אתר המצדה נמצא על ההר הגבוה ממנו נשקפים נופי המדבר המרהיבים. לפרטים מלאים על המקום לחצו כאן.

עיינות צוקים (עין פשחה) – אחד המקומות היפים שיש באזור ים המלח. נביעות מים טבעיות שיוצרות בריכות לרחצה. מקום נהדר לבלות בו יום שלם עם כל המשפחה. לפרטים מלאים על המקום לחצו כאן.

עין פלוטית – עין פלוטית הוא מעיין בדרום ים המלח אשר מימיו כחולים, טורקיז שקופים עם המון דגים קטנים שנותנים הרגשה של אגדה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע עין בוקק – מאחורי מלונות ים המלח תוכלו למצוא את שמורת הטבע עין בוקק – שמורה קסומה שמומלץ לבקר בה לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הגן הבוטני בקיבוץ עין גדי– שנים רבות אנחנו מטיילות באיזור אבל רק לאחרונה גילינו את הגן הבוטני בקיבוץ עין גדי – אל תפספסו! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל דוד –מים זורמים במדבר, מפלים, מסלול נהדר עם הקטנים למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל ערוגות – נחל ערוגות נמצא בתוך שמורת עין גדי במדבר יהודה. הוא שכן של נחל דוד, וגם בו בדומה לשכנו זורמים מים במהלך כל השנה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מצפור מואב ומסלול נחל כידד בערד– בסופה של העיר ערד, אחרי מלונות העיר תוכלו להגיע אל אחת מהתצפיות היפות שיש באיזור – מצפור מואב. סימון שבילים ירוק לבן יוביל אתכם במסלול למצפור. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.