Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרכז מבקרים מגדלא - העיר העתיקה והכנסייה שעל שפת הכנרת

העיר העתיקה מגדלא נחשפה במהלך בנייתו של מלון מגדלה והכנסייה המרשימה שנמצאים על שפת הכנרת, ליד המושבה מגדל. בית המלון מגדלא הוא מבין המלונות החדשים באזור והימצאותו לצד החוף המערבי של הכנרת, בצמוד אל שרידי העיר העתיקה מעניקה לו ייחודיות בשילוב של אווירת שלווה ופסטורליות לצד רקע היסטורי מרתק. השילוב של העיר היהודית העתיקה, הכנסייה הנוצרית המרשימה ובית המלון פותחים חלון מהווה אל עבר, ומאפשרים היכרות עם כמה מסיפורי הדתות החשובים שאירעו כאן.

האתר הארכיאולוגי הגדול שנחשף כאן בהפתעה מציג שרידי עיר עתיקה שבמרכזה נתגלה מבנה בית כנסת עתיק, מבין הבודדים שאותרו מתקופת ימי בית שני. במרכז המבנה נחשפה אבן ועליה תבליט נדיר של מנורת שבעת הקנים שנחשבת לממצא ארכיאולוגי חשוב ביותר. באולם המרכזי של בית הכנסת אותרו מבני אבן ששימשו כנראה כמושבים של מבקרי בית הכנסת. עוד אותרו כאן רצפות פסיפס מעוטרות, מטבעות, מקוואות, עיר נמל וממצאים המרמזים על כפר דייגים שהתקיים כאן בחוף המערבי של הכנרת, למרגלותיו של הר ארבל.

אתר מגדלא נחשב גם כאתר הקדוש לנוצרים מכיוון שהם מאמינים שבמקום הזה נולדה וחיה מרים המגדלית (מריה מגדלנה), שהיתה ידועה כאחת הנשים הקרובות ביותר לישו. בברית החדשה מתוארת מריה מגדלנה כאישה יהודייה שטיפלה בישו לאחר צליבתו, ביחד עם מרים אמו, ושתיהן יחד התבשרו על תחייתו. העיר מגדלא מוזכרת במקורות גם בשם “טריכיי” שמקורה בשפה היוונית ומשמעותה – מקום המלחת הדגים. עובדה זו מסבירה את הימצאותם של ממצאים מעולם הדייג כמו קרסים ורשתות דיג.

אתר העתיקות מגדלא אותר במהלך חפירות ארכיאולוגיות שביצעה רשות העתיקות באזור בשנת 2009 לצורך הקמתו של בית מלון מגדלה. בית הכנסת שנחשף כאן הוא מבין העתיקים שהתגלו מהמאה הראשונה לספירה, טרם חורבן בית שני. בעקבות הגילויים הארכיאולוגיים החשובים בוצע שינוי בתכנית הבנייה של המלון והוא נבנה לצדו של אתר העתיקות והכנסייה מגדלא. הבנייה של המלון הביאה ליצירת מראה ייחודי מאוד של שילוב היסטוריה עתיקה לצד מלון חדש ומודרני.

עבור היהדות הממצא האריכיאולוגי המשמעותי ביותר שאותר במגדלא הינו בית הכנסת העתיק שהינו העתיק ביותר שאותר בגליל ומבין היחידים שאותרו בישראל מהמאה הראשונה לספירה, לפני שנת 70 לספירה. בנוסף לבית הכנסת שנמצא כאן מוכרות עוד 6 ערים בלבד שבהן אותרו בתי כנסת בישראל מתקופה זו: מצדה בדרום, גמלא בגולן, הרודיון, ושניים נוספים באזור מודיעין (ח’רבת בת עיסא וח’רבת אום אל עומדן) ובריחו – שם נמצא בית הכנסת הקדום ביותר שאותר בישראל.

שבעה בתי הכנסת האלו דומים במבנה האדריכלי הפשוט והצנוע שלהם, להבדיל מבתי כנסת שנבנו בתקופות מאוחרות יותר שמאופיינים באלמנטים אדריכליים חיצוניים מפוארים יותר כמו עמודים, כותרות וכו’. כמו כן, בתי כנסת אלו לא נבנו עם הפנים לירושלים לעומת בתי כנסת שנבנו לאחר חורבן בית שני כשהחזית שלהם פונה אל עבר בית המקדש. במרכזו של בית הכנסת במגדלא אותרה אבן מלבנית שעליה תבליט מרשים של מנורת שבעת הקנים. מדובר בממצא ארכיאולוגי נדיר וייחודי שייתכן ומרמז על בית המקדש השני בירושלים. האבן שתראו בביקורכם באתר הינה העתק של האבן המקורית שמפאת חשיבותה שמורה במחסני רשות העתיקות.

הכנסייה מגדלא

בשנת 2009, במקביל להקמת מלון מגדלה, הוקמה כאן כנסייה שנחשבת לאחת מבין הכנסיות היפות בישראל, ובאותה העת לבנייתה אותרו כאן שרידי בית הכנסת הקדום. לפי הברית החדשה מוזכר ישו כמי שהסתובב רבות ביישובי הגליל ובאזור הזה בפרט. ביחד עם האמונה כי כאן נולדה וחיה מריה מגדלנה מדובר במקום בעל חשיבות גבוהה גם עבור הנצרות.

הכנסייה מזוהה עם הזרמים השונים של הנצרות והיא מעוטרת בציורים ופסיפסים רבים. הכנסייה שמה דגש על העצמה נשית ובה תפגשו חדר עם מעגל עמודים מרשים שעל כל אחד מהם כתוב שמה של אישה בולטת מהברית החדשה. את כל העמודים מחבר ציטוט הברכה שניתנה על ידי האפיפיור לכל הנשים באשר הן, ומעליהם נפרש דגם ציור מפורסם של מרים, אמו של ישו, שבה לא נראים פניה אלא צוואר וידיים בלבד. עמוד אחד ללא שם מוקדש לכל אישה, ומטרתו לאפשר לכל אחת לדמיין את עצמה כזו שסוגרת את המעגל ולהגשים את עצמה בדרך שלה.

בלב מרכז המבקרים של הכנסייה נמצא אובייקט הסירה. הסירה למעשה מסמלת את המשפט שנאמר לישו ללכת אל המים העמוקים. מוטיב המים הוא מוטיב חוזר שמקיף את הכנסייה.

מרכז מבקרים מגדלא כנרת, הנמצא בצומת מגדל, פתוח בימים א-ש בין השעות 8:00-18:00.  הכניסה פתוחה לקהל הרחב בתשלום ולילדים עד גיל 12 הכניסה בחינם. כמו כן יש הנחות לסטודנטים ולפנסיונרים. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר הרשמי של מגדלא או ליצור קשר ישירות עם מרכז המבקרים במספר 04-6209900. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: מלון מגדלה.

רוצים להמשיך לטייל באיזור? הנה כמה אפשרויות:

בית יגאל אלון בקיבוץ גינוסר – על שפת הכנרת בצידה המערבי בתוך קיבוץ גינוסר נמצא בית יגאל אלון אתר מורשת. בשנת 1986 הוקם בית יגאל אלון במטרה להנציח את מורשתו של יגאל אלון. למידע נוסף על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

עין נון – המעיין עין נון זורם לתוך בריכה רדודה בכניסה אל המושבה מגדל הנמצאת לצידה של הכנרת. מסביב אל הבריכה יש פארק מטופח עם מרחבי דשא, עצים המעניקים פינות צל וספסלי פיקניק. למידע על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע מג’רסה – בשמורת הטבע המג’רסה תוכלו לצאת לטיול חורף או קיץ מקסים שמתאים לכל המשפחה. בקיץ תוכלו ללכת במסלול הליכה רטוב במים, ובחורף לטייל במסלול היבש לצד המים וליהנות מנופי השמורה ופינות הפיקניק היפות שיש בה. למידע על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

המפל הנסתר עין איוב – לצד כנסיית הטבחה ישנו מפל קטן שלא תראו מהכביש. כשתגיעו אליו תזכו למראה מיוחד של המפל הזורם ישירות אל ימת הכנרת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי ושמורת הטבע ארבל – בגן הלאומי עוברים מספר מסלולים בדגות קושי מגוונות, ותצפית מיוחדת מאוד מפסגת הארבל אל הכנרת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

יער שוויץ – יער קק’ל מבין היפים והמטופחים באזור הכנרת. בפארק מסלולי טיול, פינות פיקניק מסודרות ותצפיות מרהיבות אל הכנרת והסביבה. – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי חמת טבריה – פארק נהדר שבו יש מספר בריכות שכשוך עם מים חמים בטמפרטורה שונה, לצד עתיקות והיסטוריה. למידע על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן. 

רוב רוי – אתר שייט קיאקים ייחודי על גדות הירדנית, עם מקומות ישיבה מסודרים ומזנון אוכל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק הירדן – בנקודה הכי צפונית של הכנרת מצאנו את פארק הירדן. פארק ענק שמציע בריכות שכשוך לכל המשפחה, חיות ואתרים ארכיאולוגיים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מרכז מבקרים חצר כנרת אתר מורשת – בשנת 1908 הוקמה לצידה של הכנרת חווה חקלאית במטרה להכשיר פועלים יהודים לעבודה חקלאית. ממש כאן התגבשו הרעיונות של קיבוץ ומושב. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחצו כאן.