Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מקטע 22 שביל ישראל - מלטרון יד לשריון עד לצובה

מקטע 22 של שביל ישראל מתחיל את דרכו בפארק לטרון יד לשריון, משם מתחילים לצעוד דרומה אל עבר חציית כביש 3. לאחר כ 1.5 ק”מ מגיע השביל לצד מנזר לטרון. מנזר לטרון שמוכר יותר גם בשמו מנזר השתקנים נמצא על רכס לטרון ומשקיף אל עמק איילון. כאשר עוברים את המזר ישנה עלייה אל הגבעה שבה אותרו שרידים של מבצר צלבני ששמו “לה טורון דה שבאלייה” בצרפתית. השביל ממשיך ועובר את נחל נחשון דרך אנדרטת אלי אברהם ז”ל שהיה מפקד הימ”ס הראשון, כאן יש חניון מסודר כולל שולחנות שניתן לעשות עצירה. השביל ממשיך לצד נוה שלום ולצד בית הדומיה. צורתו של בית הדומיה כצורת איגלו והוא משמש לשתיקה ומדיציה. מנווה שלום השביל פונה מזרחה לכיוון יער פרו. לאחר כ 2 ק”מ הליכה מגיעים אל דרך בורמה וספריית השביל.  

דרך בורמה היא אחת הדרכים החשובות שיש –  במהלך מלחמת העצמאות, או בשמה הנוסף מלחמת השחרור, ירושלים הייתה תחת מצור. במהלך הקרבות העזים הכביש העובר בין לטרון לשער הגיא היה מותקף מדי יום, שיירות האספקה היו נפגעות בחיי אדם וסחורה. במאי 48 נפרצה דרך בורמה שפתחה את האפשרות לנסיעת רכבי ג’יפים מקיבוץ חולדה ועד לירושלים – בכך נפרץ המצור! כיום, בדרך הנוף שנפתחה כאן נוכל לנסוע ולטייל בין שבילי דרך בורמה, ולראות גם את פסלי המשוריינים שקיבלו כאן חיים חדשים באמצעות שחזורם.

השביל פונה מזרחה מספריית השביל ולוקח את הצועדים בשביל במורד “הסרפנטינות” שזה החלק הכי קשה שנעשו מאמצים רבים לפרוץ אותו כחלק מדרך בורמה. במהלך ההליכה שלכם תפגשו כאן משורינים מפלדה ואת סיפורה של דרך בורמה. לאחר כ 3.5 ק”מ מגיעים אל עין מסילה, מעיין הנובע על דרך בורמה. צינור מים ממלא את הבריכה שעברה שיפוץ, באיזור ישנו חניון קק”ל עם ספסלי פיקניק וגינת לוחות משחק על אבן. מעין מסילה ממשיך השביל מזרחה וחוצה את כביש 38 ומגיע לאנדרטת מח”ל, אנדרטה גדולה ומרשימה לזכרם של מתנדבי מח”ל במלחמת העצמאות.

השביל ממשיך ומטפס בעליה תלולה אל עבר שלוחת שיירות ובה אתרי קרבות תש”ח, לאחר כ 2.4 ק”מ מגיע אל משל”ט 21. מכאן יוצא שביל לא מסומן קצר אל עבר ספסל שממנו תוכלו לקבל נקודת תצפית מדהימה על כביש 1 וגוש מודיעין. השביל יורד מגמת ירידה כ 1.1 ק”מ עד להגע לנקודת תצפית נוספת עם ספסל מקסים ממנו אפשר לקבל תצפית על כביש 1. השביל ממשיך במגמת ירידה ולאחר כ 450 מטרים מגיע אל משל”ט 16. אל תפספסו את שלטי ההסבר על האירוע שקרה כאן במלחמת העצמאות.

השביל יורד לכיוון כביש 3955 ומגיע אליו לאחר קילומטר הליכה. ממש כאן זאת החניה של שמורת טבע המסרק שנמצאת לצד המושב בית מאיר. לאחר מעבר כביש 3955 השביל מתחיל בירידה מתונה ואז הופכת תלולה ולאחר כ 2.8 ק”מ מגיע אל מערת בני ברית. כעת אנו נמצאים ביער הקדושים, זהו יער נטוע ובו נטעו כ 6 מיליון עצים לזכר השואה. מערת בני ברית היא אתר הנצחה בלב יער הקדושים. מכאן ממשיך השביל במגמת עליה בערוץ נחל כסלון לאחר כ 10.4 ק”מ מגיעים אל הכניסה לקיבוץ צובה, כאן מסיימים את המקטע.

מה עוד חשוב לדעת?

  • העליה לרכס שיירות תלולה וגם הירידה לכיוון נחל כסלון – לכו בזהירות.
  • זהירות בזמן חצית כביש 3955 המושביל למושב בית מאיר.
  • לינה:
    • רשימה מלאה של אתרי קמפינג לפי איזורים לחצו כאן.
    • רשימת מלאכי השביל של החברה להגנת הטבע לחצו כאן.
  • למי שרוצה לקצר את המסלול יכול לעשות זאת הנה כמה דוגמאות:
    • בכפר נוה שלום כ 3.2 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: בית עלמון כפר נוה שלום.
    • עין המסילה כ 9 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: עין המסילה.
    • חניון שמורת טבע המסרק כ 14.5 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: שמורת הטבע המסרק.
    • מערת בני הברית כ 17.3 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: מערות בני ברית.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.