Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת טבע המסרק

שמורת הטבע המסרק שוכנת בדרך העולה לירושלים, בצד המערבי של הרי ירושלים ליד המושב בית מאיר. שמורת טבע המסרק היא שמורה קטנה שמציעה טיול מעגלי, קצר, בתוך חורש ים תיכוני מוצל לצד תצפיות ופריחה צבעונית עונתית. שמו של המקום ניתן לו על ידי לוחמי הפלמ”ח, בימי הקרבות על הדרך העולה לירושלים. הם כינו את המקום “המסרק” מאחר שעצי החורשה באזור בלטו כשיני מסרק.

המסלול היוצא מחניית הרכבים הוא מעגלי, אורכו כ 800 מטרים והוא מטפס עד ראש הגבעה וחוזר חזרה. במהלך המסלול יש עליה ורידה מתונות, אך המסלול הוא לרוב קליל, מעגלי ומתאים לכל המשפחה. כבר בתחילת המסלול תפגשו את גרם המדרגות שיוביל אתכם כלפי מעלה. בתחילת המסלול, לאחר הליכה של כ-30 מטרים, תגיעו אל פיצול דרכים בו יש לפנות ימינה. מכאן המסלול נכנס אל תוך חורש ים תיכוני טבעי ובו תפגשו את האלה הארץ ישראלית ולא מעט עצי אלון. בהמשך המסלול תפגשו מספר תעלות קשר מימי מלחמת העצמאות, מספר מערות שהן תופעה גאולוגית שקיבלה את שמה “תצורת בית מאיר” על שם המושב מאיר שקרוב לכאן. בראש פסגת הגבעה נמצא קבר שייח’ מוסלמי ששמו אחמד אל עג’מי. 

המשך המסלול מוביל אותנו אל תצפית לכיוון השפלה, מכאן אפשר לראות את הישוב בית מאיר, אזור מודיעין, רמלה לוד ואם תגיעו ביום עם ראות טובה תזכו גם לראות גם את אזור גוש דן. אם תגיעו לכאן בתקופת הפריחה תוכלו ליהנות מפריחה צבעונית של כלניות, נוריות, דם המכבים ועוד. מכאן המסלול ממשיך אל עבר הפסגה שם נמצא קבר השייח’. על פי המסורת המוסלמית אחמד אל עג’מי היה אחד מהמלווים של הנביא מוחמד. בגלל חשיבות המקום וקדושתו הצליחו לשמר כאן את החורשה הטבעית של עצי האורן העתיקים, וכיום אזור זה הוא מבין הבודדים שנותרו בארץ שבהם עצי בר טבעיים. מהקבר מתחילים לרדת לכיוון הרכב ובדרך נפגוש שני בונקרים מימי מלחמת העצמאות.

חשוב לציין כי הכניסה אל הקבר, הבונקרים ותעלות הקשר אסורה בשל חשש להתמוטטות. בנוסף, בעבר השמורה סבלה מלא מעט שריפות ולכן אין להדליק אש בשטח השמורה. לא מומלץ להגיע אל המסלול מיד לאחר הגשמים מאחר ותוואי הדרך יכול להיות בוצי ומחליק. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: שמורת טבע המסרק. בכביש 1 נפנה במחלף שורש אל כביד 3955 ובו ניסע 3.9 ק”מ. נחלוף על פני מושב שורש עד שנראה את השלט המפנה ימינה לכיוון חניית הרכבים לשמורת טבע המסרק.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

גן לאומי חאן שער הגיא – באב אל וואד אתר מורשת לאומי – חאן שער הגיא שנמצא על כביש 1, בדרך העולה לירושלים, שימש כמלון דרכים בתקופה העות’מאנית, בדרך הזו נערכו קרבות עזים במלחמת העצמאות והביקור כאן הוא מרגש ועוצמתי . למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

יער אשתאול דרך בורמה – פארק יצחק רבין – במהלך מלחמת העצמאות ירושלים הייתה תחת מצור. במאי 48 נפרצה דרך בורמה ובכך הופסק המצור! קק”ל הכשירה את דרך בורמה למטיילים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

אתר לאומי הקסטל – הר מעוז – בגובה של 779 מטר מעל פני הים בכניסה לירושלים שוכן לו אתר לאומי הקסטל. אתר הקסטל הוא בעל חשיבות אסטרטגית מכרעת בדרכם של השיירות לירושלים, במלחמת העצמאות. הביקור כאן מציג את סיפור המורשת בצורה מוחשית וחווייתית. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק איילון קנדה – הפארק נמצא בעמק איילון והוא משתרע על פני 12 אלף דונם. יש כאן חורש טבעי, עצי בוסתן, שרידי עתיקות ואזורי פיקניק. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי תל גזר– אם אתם חובבי היסטוריה ועתיקות, נמליץ בחום לא לפספס את הטיול בגן לאומי תל גזר. בסמוך ליישוב כרמי יוסף תוכלו לחזור אחורה בזמן אל עתיקות שנמצאו כאן החל מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הרומית. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול הסטף הר איתן –  בסטף יש כמה מסלולי טיול ברמות קושי שונות. תפגשו כאן מעיינות וגם ניקבת מים שניתן לזחול בתוכה, והיא אטרקציה נהדרת לילדים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל חלילים – נחל חלילים מספק לנו חוויה של טיול משפחתי וקליל בנוף מקסים. בצמוד לעיר הרועשת ישנה פיסת טבע פסטורלית ויפהפייה שמספקת לנו טיול בין נופים, פריחה, מערות חלילים מיוחדות ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי עין חמד – בדרך העולה אל ירושלים נמצא הגן הלאומי עין חמד. בין תעלות והבריכות שנחל כסלון יוצר כאן תוכלו למצוא מסלולי טיולים קצרים ונחמדים עם המון צל, ופינות פיקניק לצד היסטוריה ומורשת. למידע מלא על המקום ודרגי הגעה לחצו כאן.

מאגר וסכר בית הזית – אגם מלאכותי באזור הרי ירושלים, ליד ישוב בית זית, והוא חלק מערוץ נחל שורק. האגם מתמלא במים בעונת החורף לאחר הגשמים וסביבו אטרקציות בילוי ומסלולי טיול קצרים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע מערת הנטיפים –מערת הנטיפים ליד בית שמש היא תופעת טבע מרשימה ויוצאת דופן שנוצרה במשך מיליוני שנים. טיול אל מעמקי המערה יגלה בפניכם עולם שלם שלא הכרתם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.