Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מערת התאומים ונחל המערה

בקו הגבול של הרי ירושלים והשפלה במדרונות המערביים של הרי ירושלים נמצאת שמורת טבע נחל דולב ותחומה נמצאים שלושה נחלים: נחל דולב, נחל המערה ונחל אוזן. בנוסף לנחלים יש כאן גם את מערת הנטיפים, מערת התאומים ו – בית עיטאב. אורכו המלא של ערוץ נחל המערה הוא כ 8 ק”מ מתחילתו ועד סופו והוא מאפשר למטיילים לצאת למגוון רחב של אפשרויות טיול אל נקודות נוף עוצרות נשימה, פריחה עונתית מדהימה, עתיקות, חורש ים תיכוני ומערת נטיפים מרשימה מאוד!

מסלול מערת התאומים

יש כמה נקודות עניין לאורך נחל המערה ואחד מהם הוא ללא ספק המסלול מערת התאומים. מדובר על מסלול קצר, מסלול מעגלי שמתאים לכל המשפחה והוא לגמרי מסלול לילדים. מערת התאומים היא מערה קרסטית מלא בנטיפים ועטלפים ובתוכה נבנה דק עץ המאפשר לטייל בה בצורה בטוחה ונוחה. המסלול מתחיל ברחבת חניית עפר ואורכו המלא הלוך חזור הוא כ 2 ק”מ בסימון שבילים אדום. בכניסה למערה תוכלו לראות את עץ התאנה הגדול שממנו ישנו גרם מדרגות שיוביל אתכם אל תוך המערה. המערה היא מהגדולות שיש – רוחבה הוא 50 מטר ואורכה 75 מטר והיא חשוכה לגמרי לכן לא לשכוח להביא פנסים. המערה קיבלה את שמה על שם אגדה שבה מסופר שאישה עקרה ששתתה ממי הבריכה שבתחתית המערה ואז ילדה תאומים.

חשוב לקחת בחשבון כי המסלול חשוף ברובו לשמש, יש חלקים בודדים בהם אפשר למצוא צל מעצי החורש שכאן. תוואי המסלול עובר על שביל נוח להליכה במגמת עליה, בחלקים בהם יש טיפוס על אבנים ישנו מעקה עזר (בימי השמש החמים המעקה חם שימו לב). בעת ההגעה למערה תוכלו כבר להרגיש כמה נעים בתוכה, ישנו שילוט בכניסה המסביר על המערה ובתוכה יש מסלול רחב, נוח להליכה עם מעקה עץ – לא לשכוח פנסים! ההליכה בתוך המערה היא הלוך חזור, היא במגמת ירידה וחלקה במדרגות. כאשר תגיעו לתחתית המערה מומלץ להסתכל לצדדים ולהנות מיופי הנטיפים שכאן וגם על הבריכה הקטנה שיש בתחתית. אחרי שיצאתם מהמערה תוכלו לפנות שמאלה במעלה נחל מערה עוד כמה מטרים בודדים עד להגעה למגלשה. מדובר על איזור אבן גדול וחלק עליו אפשר לגלוש עם כל המשפחה – אטרקציה אמיתית לילדים!

בכל חורף המערה נסגרת החל מהראשון לנובמבר ועד ל 31 למרץ וזאת כדי להגן על אוכלוסיית העטלפים שגרים כאן ונמצאים בתרדמת חורף. העטלפים הם הקבוצה היחידה מקרב היונקים שהסתגלו לתעופה פעילה, בישראל יש 33 מיני עטלפים כאשר הבין הניזון מחרקים צובר שומר בגופו ובחורף נכנס לתרדמת חורף. תמצאו כאן קרוב ל 3,000 פריטים של עטלפים, הסוגים שיש כאן הם: העטלף הפירות, פרסף גדול, פרסף גמדי, נשפון דק אוזן ואת אפלול מצוי. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: חניון מערת התאומים.

מסלול נחל המערה קצר ומעגלי

מסלול מעגלי, קצר שמתאים מאוד למשפחות בנחל מערה ואורכו כ 4 ק”מ, מתחיל לצד חניון נס הרים של קק”ל שהוא מבין הגדולים שיש כאן באיזור הרי יהודה. מכאן יוצא מסלול בסימון שבילים אדום שיוביל אותנו אל חורבת בית עטאב. בית עיתאב הוא כפר ערבי שהיה פעיל עד למלחמת ההעצמאות. האיזור מאוד מרשים וכל הממצאים שנותרו כאן מאפשרים לנו לקבל הצצה למה שהיה כאן בעבר. בתחילת המסלול עוברים את גן המשחקים הקטן ובית העלמין ולאחר הליכה של כ 700 מטרים מגיעים אל פיצול שבילים שבו פונים שמאלה לסימון השחור. לאחר הליכה קצרה של כ 150 מטרים מגיעים אל איזור המערות – יש כאן מערות עם מספר מחילות שנחמד להיכנס פנימה ועבור הילדים זו אטרקציה חווייתית.

משם ממשיכים בהליכה באיזור טרסות חקלאיות ובתקופת הפריחה תוכלו לראות כאן את פריחת השקד בעונה, פריחת הרקפות ופרחי בר נוספים. לאחר הליכה של כקילומטר מגיעים אל פיצול שבילים אדום שחור. בשלב זה יש לפנות שמאלה בסימון האדום ולהמשיך בהליכה של כ-250 מטרים עד להגעה לחרבת בית עיתאב. בשלב זה מומלץ להרים את הראש ולהנות מנקודת תצפית עוצרת נשימה שמגיעה כמעט עד לקו החוף. בסיום הביקור נחזור באותה הדרך שממנה באנו עד לפיצול שבילים עם השחור. הפעם יש להמשיך ישר עם האדום לכיוון המעיין עין עיתאב או בשמו המוכר יותר עין חוד. המעיין הוא מעיין שנובע מתוך מבנה דרך צינור פלסטיק. סביב המעיין יש עצי זית, שקד ותאנה. חפשו את מערת הקולומבריום ששימשה בעבר לגידול יונים שנמצאת ממש כאן באיזור. ממשיכים עם סימון האדום כ 1.6 ק”מ עד להגעה חזרה לחניון נס הרים, ממנו יצאנו לטיול.  כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: גן לאומי חורבת בית עיטאב.

מסלול נחל המערה

המסלול המלא של נחל המערה מציע מסלול העובר במעיינות נובעים, שרידי עתיקות, מערת נטיפים ונקודות תצפית עוצרות נשימה. אורכו המלא של המסלול הוא כ 6.5 ק”מ, הוא מתאים למטיבי לכת והוא קווי, משמע מצריך הקפצת רכבים לנקודת סיום. מתחילים לצעוד מחניון נס הרים על הסימון האדום עד להגעה לאחר כ 1.6 ק”מ אך עין עיטאב או בשמו הנוסף עין חוד – המעיין הוא מעיין שנובע מתוך מבנה דרך צינור פלסטיק. מכאן ממשיך השביל האדום עוד כ 350 מטרים עד להגעה לחורבת בית עיטאב. בסיום הביקור בבית עיטאב תוכלו להמשיך עם המסלול האדום כקילומטר אחד עד להגעה לעין סיפלה.

סטייה קלה של כמה עשורת מטרים בודדים יובילו אתכם אל עין סיפלה, מעיין שנובע בתוך מערה שפתח הכניסה אליה מאוד צר ולכן הכניסה למעיין לא מתאים לכולם. חשוב לציין כי בתוך המערה חשוך לגמרי לכן יש להגיע עם פנסים. עין סיפלה קיבל את שמו על שם הכפר הסמוך סופלא ששרידי נמצאים לא רחוק מכאן. מעין סיפלה נחזור לשביל המסומן אדום איתו נרד כ 150 מטרים עד לצומת סימון שבילים אדום ירוק. בשלב זה נפנה ימינה עם הסימון האדום כאשר גם הסימון הירוק מצטרף אלינו לזמן קצר וכבר לאחר כ 450 מטרים הליכה ניפרד מהירוק ונמשיך רק עם האדום. לאחר כ 2.2 ק”מ במגמת ירידה נגיע אל מערת התאומים. אל תפספסו את הביקור במערה, גם כאן תכינו את הפנסים. לסיום המסלול נותר לנו רק קילומטר אחד של הליכה עד לנקודת הסיום והרכב שממתין לנו. כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז: גן לאומי חורבת בית עיטאב. כדי להגיע לסוף המסלול תוכלו לרשום בוויז: חניון מערת התאומים.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

מסלול הסטף הר איתן –  בסטף יש כמה מסלולי טיול ברמות קושי שונות. במהלך המסלול אותו אנחנו עשינו פוגשים מעיינות וגם ניקבה שניתן לזחול בתוכה והיא אטרקציה נהדרת לילדים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל חלילים – נחל חלילים מספק לנו חוויה של טיול משפחתי וקליל בנוף מקסים. הטיול בנחל חלילים יוצא מבין השכונות של העיר מבשרת ציון. ממש בין הבתים ובצמוד לעיר הרועשת ישנה פיסת טבע פסטורלית ויפהפייה שמספקת לנו טיול בין נופים, פריחה, מערות חלילים מיוחדות ועוד, וכל זה  במסלול שמתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי תל גזר– אם אתם חובבי היסטוריה ועתיקות, נמליץ בחום לא לפספס את הטיול בגן לאומי תל גזר. בסמוך ליישוב כרמי יוסף תוכלו לחזור אחורנית בזמן אל עתיקות שנמצאו כאן החל מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הרומית. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק איילון קנדה – פארק אילון קנדה נמצא בעמק איילון והוא משתרע על פני 12 אלף דונם בין שער הגיא למחלף לטרון. אנחנו הגענו לטיול בפארק אחרי יום גשום ונופי הפרק פשוט מדהימים. יש כאן חורש טבעי, עצי בוסתן, אתרים היסטוריים עליהם נפרט בהמשך והמון מקומות לפיקניק משפחתי. למידע מלא על המקום ודרגי הגעה לחץ כאן.

מאגר וסכר בית הזית – אגר בית זית הוא אגם מלאכותי באזור הרי ירושלים, ליד ישוב בית זית, והוא חלק מערוץ נחל שורק. האגם מתמלא במים בעונת החורף לאחר הגשמים. מדובר באגם מים מרשים שסביבו נולדו אטרקציות בילוי שונות וניתן גם לצאת לטיול רגלי במסלול שקיים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי עין חמד – בדרך העולה אל ירושלים נמצא הגן הלאומי עין חמד. בפארק תוכלו למצוא מסלולי טיולים קצרים, מדשאות ושולחנות פיקניק ובריכות שכשוך לקטנטנים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חורבת בורגין פארק עדולם –  בח’ירבת אום בורג’ או בשמה המוכר יותר חורבת בורגין נמצאו שרידים של מערות קבורה, מערות פעמון, בתי מגורים מהתקופה הרומית, כנסייה ומחילות מסתור מימי מרד בר כוכבא. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.