Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיילת החומות העיר העתיקה ירושלים

אי שם במאה ה 16 חומות העיר העתיקה נבנתה על ידי הסולטאן העות’מאני סולימאן המפואר. במהלך למעלה מ 400 שנה היו כאן חיילים טורקים ששמרו לאורך חומות העיר. בשנת 1917 כאשר הבריטים כבשו את הארץ מהטורקים שמרו על חזותה של העיר. לאחר מלחמת העצמאות כאשר נפלה העיר בידי הירדנים הגבול נקבע ממש בצמוד לחומה. במשך למעלה מ 19 שנים עד למלחמת ששת הימים בשנות ה 60 חצה קו הגבול את העיר ירושלים. מאז מלחמת ששת הימים נפתחה טיילת החומות והוכשר גן לאומי סובב חומות ירושלים. במפה המופיעה כאן למטה ניתן לראות את המסלול הירוק שזאת הטיילת הצפונית ואת המסלול האדום שזאת הטיילת הדרומית. 

דרך נהדרת לראות את ירושלים היא דרך טיילת החומות מגובה ותצפיות פנורמיות. הסיור כאן הוא עצמאי ומתאים לכל המשפחה, יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון כי היא לא נגישה בכלל לכן מומלץ להגיע עם מנשא. טיילת החומות היא אתר מורשת עולמי של אונסק”ו וזה מסלול חובה לכל אחד שמבקר כאן בעיר. את הטיול כאן אפשר לצלוח כמסלול אחד ארוך: להתחיל בשער יפו מהטיילת הדרומית ולסיים בשער שכם עם אפשרות לסיים בשער האריות בטיילת הצפונית. דרך נוספת לצלוח את הטיילת היא לפצל אותה ל 2 מסלולים נפרדים: טיילת דרומית וטיילת צפונית.

הטיילת הדרומית

המסלול כאן כולל עליות וירידות בעזרת מדרגות והוא מתחיל משער יפו ומסתיים בשער האשפות, משך המסלול כאן הוא כ 3 שעות. הטיילת עוברת ב:

  • שער יפו – אחד מבין שמונת שערי ירושלים בחומת העיר העתיקה. היה נקרא גם שער דוד בתקופה הצלבנית על שם המצודה במגדל דוד הסמוך לו. הוא אחד מהשערים המפוארים והחשובים שיש בעיר, מכאן יצאה הדרך מירושלים לנמל יפו.
  • הקישלה – מבנה ששימש כארמון קיץ של מוחמד עלי ששלט כאן בין השנים 1840-1831 ואחר כך הוסב למגורי חיילים של הצבא העות’מאני שנקרא בטורקית קישלה. לאחר מכן ההבריטים והירדנים השתמשו בקישלה כבית מעצר וכיום הוא משמש כמבנה של משטרת ישראל.
  • מצודת העיר, מגדל דוד והמוזיאון לתולדות ירושלים – לכיוון צפון אפשר לראות את צריח המסגד העות’מאני שקיבל את שמות בטעות “מגדל דוד” – מבנה שהפך לאחד הסמלים של העיר ירושלים. המסגד הוא חלק ממצודה שהוקמה כאן בימי הביניים. היום יש כאן מוזיאון לתולדות העיר ירושלים ויש כאן חיזיון אור קולי מרהיב שאסור לפספס.
  • קו הגבול עם תצפית לכיוון מערב – ממש כאן עבר הגבול כאשר השלטון הירדני שלט כאן, מכאן אפשר לקבל נקודת תצפית מעניינת על העיר החדשה. בעיר החדשה אפשר לראות את מלון המלך דוד שבו בשנת 1946 הטמינו לוחצי אצ”ל חומרי נפץ והרגו כ 91 בני אדם.
  • הרובע הארמני – הארמנים היו הראשונים שקיבלו את הנצרות והם נחשבים לאחת הקהילות הוותיקות בירושלים. כאן יש את קתדרלת סנט ג’יימס מהתקופה הצלבנית. מכאן אפשר לראות גם את טחנת הקמח שבנה מונטיפיורי ואת שכונת משכנות שאננים. משכנות שאננים זו השכונה היהודית הראשונה שהוקמה מחוץ לחומות העיר העתיקה. בסמוך לחומה אפשר לראות את גיא בן הינום שעל פי התנ”ך זהו מקום התופת שבה העלו תושבי ירושלים הקדמונים קרבנות – את ילדיהם. בתוך הגיא הוקם סכר קדום שיוצר בחלקו הצפוני את “בריכת הסולטאן” שהיום אפשר להנות שם ממופעי תרבות רבים.
  • תצפית להר הזיתים – ניתן לראות מכאן את בתי הרובע היהודי ואת בית הכנסת החורבה, אם תביטו לכיוון מזרח תוכלו לראות את הר הזיתים ועליו כנסיית העלייה השמימה הרוסית שעומדת שם מאז סוף המאה ה 19. בנוסף אפשר לראות את מגדל הפעמונים, מגדל האוניברסיטה העברית בהר הצופים ואת בית חולים הדסה הר הצופים. אי אפשר לפספס בחלקו הדרומי של הר הזיתים את בית הקברות היהודי העתיק של ירושלים ואת הכפר הערבי סילוואן.
  • תצפית להר הבית – לפי היהודית כאן החלה בריאת העולם, כאן התרחש סיפור עקדת יצחק, כאן נבנה מקדש שלמה וכאן בנו אותם יהודים ששבו מגלות בבל את בית המקדש השני. הורדוס אחראי על יצירת רחבת הר הבית שנתמכת על ידי ארבעה קירות והכותל המערבי הוא אחד מהם. בשנת 70 לספירה בית המקדש חרב על ידי הרומים והר הבית נותר עזוב עד לכיבוש המוסלמי. על פי המסורת ממש כאן עלה מוחמד לשמים ושם קיבל את הציווי להתמלל חמד פעמים ביום.
  • קברי נחל קדרון – למרגלות הר הזיתים אפשר לראות את קברי נחל קדרון, בימי הבית הראשון והשני יהודי ירושלים נהגו לקבור את מתיהם כאן בגלל האיסורים על קבורה בתוך העיר. תוכלו לראות מכאן אחוזות קבר מרשימות מאוד מתקופת ימי הבית השני כמו של יד אבשלום.

הטיילת הצפונית

המסלול כאן כולל עליות וירידות בעזרת מדרגות והוא מתחיל משער יפו עד לשער שכם עם אפשרות להמשיך עד לשער האריות. משך המסלול כאן הוא בין 3-4 שעות. הטיילת עוברת ב:

  • שער יפו – אחד מבין שמונת שערי ירושלים בחומת העיר העתיקה. היה נקרא גם שער דוד בתקופה הצלבנית על שם המצודה במגדל דוד הסמוך לו. הוא אחד מהשערים המפוארים והחשובים שיש בעיר, מכאן יצאה הדרך מירושלים לנמל יפו.
  • טיילת החומות – מרפסת תצפית שנמצאת מעל לשער. כאן יש את מגדל דוד המוזיאון לתולדות ירושלים, אפשר לראות את צריח המסגד העות’מאני שקיבל את שמות בטעות “מגדל דוד” – מבנה שהפך לאחד הסמלים של העיר ירושלים. המסגד הוא חלק ממצודה שהוקמה כאן בימי הביניים. היום יש כאן מוזיאון לתולדות העיר ירושלים ויש כאן חיזיון אור קולי מרהיב שאסור לפספס.
  • תצפיות לדרום מערב – מכאן אפשר לראות את שכונת ימין משה בזכות הגגות האדומים שלה. מכאן אפשר לראות גם את טחנת הקמח שבנה מונטיפיורי ואת שכונת משכנות שאננים. משכנות שאננים זו השכונה היהודית הראשונה שהוקמה מחוץ לחומות העיר העתיקה. מכאן ניתן לראות את המבנה בעל קשתות לבנות זהו מרכז מורשת בגין.
  • השער החדש – במאה ה 19 בנו מוסדות נוצריים מחוץ לחומה, על מנת שיוכלו לקשר ביניהם בנו את השער החדש בשנת 1889. לא רחוק מכאן אפשר למצוא את אכסניית נוטרדאם ואת שני המגדלים עליהם יש את פסל מריה ודגל הוותיקן.
  • תצפית לכיוון צפון מזרח – מולנו אפשר לראות את שכונת מורשה, אפשר לראות את מגדל הפעמונים של קתדרלת סנט ג’ורג’ האנגליקנית. מרחוק אפשר לראות את שכונת הגבעה הצרפתית ואת בית חולים הדסה.
  • שער שכם – מדובר על שער מרכזי בחומה הפונה צפונה לכיוון שכם ודמשק. שמו בערבית “באב אל עמוד” בגלל העמוד שהיה כאן בעבר ברחבת השער ובאנגלית קוראים לו “שער דמשק”. מכאן אפשר לראות את כיפת הסלע המוזהבת.
  • הכיכר הרומית ומערת צדקיהו – ממש מתחת לשער שכם אותרו שרידיו של שער הניצחון הרומי ושל כיכר השער. מעט צפונית מכאן יש מערה מלאכותית באורך 225 מטרים מתחת לרובע המוסלמי הלא היא מערת צדקיהו – על שם צדקיהו מלך יהודה. כיום אפשר להנות ממופעי תרבות שמתקיימים ב וחזיון אור קולי.
  • הגולגותא בגן הקבר – כאן אותרו מערות קבורה מרשימות מתקופת הבית הראשון והשני, הוא אמר תפילה לעולי רגל ומאמינים פרוטסטנטים.
  • מוזיאון רוקפלר – מוזיאון ארכאולוגיה ששייך למוזיאון ישראל והוא נמצא במזרח ירושלים סמוך לשער הפרחים, כאן יושבים משרדי רשות העתיקות. במוזיאון זה יש ממצאים ארכאולוגיים רבים מירושלים והארץ כולה.
  • שער הפרחים שער הורדוס – בדומה למה שהיה עם הרובע הנוצרי גם כאן הרובע המוסלמי החל בנייה מחוץ לחומות ועל מנת ליצור קשר בין השכונות נפרץ שער הפרחים או בשמו הנוסף שער הורדוס. בעבר השער נקרא באב א סאהירה אך בשל שימוש הוא נקרא באב א זהרה שפרושו שער הפרחים.
  • תצפית להר הזיתים – מכאן אפשר לראות בבירור את נחל קדרון והר הזיתים, ניתן לראות את כנסיית העלייה השמימה הרוסית שעומדת שם מאז סוף המאה ה 19. בנוסף אפשר לראות את מגדל הפעמונים, מגדל האוניברסיטה העברית בהר הצופים ואת בית חולים הדסה הר הצופים. אי אפשר לפספס בחלקו הדרומי של הר הזיתים את בית הקברות היהודי העתיק של ירושלים ואת הכפר הערבי סילוואן.
  • שער האריות – באחד הלילות חלם הסולטאן חלום על אריות המאיימים לטרוף אותו בגלל שהוא לא מגן מספיק על העיר, זאת הסיבה למה הקיף את העיר בחומה ושער האריות היה השער היחיד שהיה פתוח בצד המזרחי ולכן קיבל את שמו שער האריות. בשער ניתן לראות שני תבליטי אבן ובכל אחד יש זוג אריות. בשלב זה מסתיים הסיור, אפשר לחצות את העיר העתיקה דרך ויה דולורוזה לרחוב הנוצרים עד לרחוב דוד בשער יפו או להמשיך דרך סובב חומות ירושלים עד לשער האשפות.

למי מכם שמגיע עם רכב יכול להחנות בחניון אלרוב שדרות ממילא, חניון קרתא. למידע נוסף על המסלול תוכלו ליצור קשר עם לשכת התיירות שער יפו במספר 02-6271422. חשוב לציין כי הכניסה למתחמים קדושים בלבוש צנוע בלבד. למיד נוסף על טיול סובב חומות כמו שעות פעילות ועלויות אפשר לבדוק באתר הרישמי – לחצו כאן. כדי להגיע לתחילת המסלול יש לרשום בוויז: שער יפו. לא מעט מהמטיילים מתבלבלים בין גן לאומי סובב חומות ירושלים לבין טיילת החומות העיר העתיקה ירושלים. למידע מלא על גן לאומי סובב חומות לחצו כאן.

תרצו להמשיך לטייל באיזור?

מעלית הזמן – מסע אל סודות ירושלים – אתם מוזמנים למעלית הזמן – מסע מרתק אל סודות העיר D2 – מיצג חוויתי העושה סדר בהיסטוריה הארוכה והמורכבת של העיר ירושלים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

תחנת הרוח במשכנות שאננים – מונטיפיורי – משכנות שאננים היא השכונה הראשונה שהוקמה מחוץ לחומות העיר וכיום אתם מוזמנים להגיע להנות ממרכז מבקרים בתחנת הרוח מונטיפיורי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מנהרות הכותל – הקרן למורשת הכותל המערבי – הקרן למורשת הכותל המערבי פתחה לטובת המבקרים את האפשרות להיכנס אל תוך מנהרות תת קרקעיות, ולקבל הצצה מיוחדת אל העבר ירושלים, לתקופת ימי בית שני. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נקבת השילוח: סיור עיר דוד המקראית – גן לאומי עיר דוד, שנמצא בעיר ירושלים, נחשב לאתר ארכיאולוגי פופולארי אליו מגיעים מיליוני מבקרים מהארץ ומהעולם כאן יש את עיר דוד ונקבת השילוח. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק עמק הצבאים – עמק הצבאים הוא אתר הטבע העירוני הגדול ביותר בישראל, העמק מקיף שטח של 250 דונם בלב העיר ירושלים. בפארק יש עדר של 30 צבאים שחי בו לאורך השנים, בנוסף יש כאן מגוון רחב של יונקים, ציפורים ועופות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין לבן -אזור הרי ירושלים הוא עשיר במעיינות יפים ומרעננים. אחד המוכרים ביותר הוא עין לבן, וזה כנראה בגלל קרבתו לגן החיות התנכ”י המפורסם, ממש 2 דק’ נסיעה מהפארק. אם תגיעו בזמני חופשות או סופי שבוע, אתם כנראה ממש לא תהיו פה לבד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

אקווריום ישראל– אם אתם מחפשים אטרקציה לכל המשפחה, משהו מיוחד שלא תראו כמותו עוד במדינתנו קטנה ולא מבייש שום אטרקציה בינלאומית – זה המקום. בילוי מצוין במיוחד בימים החמים/קרים! התמחות האקווריום הוא בשימור בתי הגידול והסביבה הימית של ישראל – המטרה העיקרית –  שמירה על הטבע. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
מערת הנטיפים – ליד בית שמש היא תופעת טבע מרשימה ויוצאת דופן שנוצרה במשך מיליוני שנים. טיול אל מעמקי המערה יגלה בפניכם עולם שלם שלא הכרתם. בסמוך לעיר בית שמש בלב יער ארצות הברית, בדרך נוף מפותלת נמצאת מערת הנטיפים, המוכרת גם בשמה מערת שורק, אחת מתופעות הטבע המיוחדות בעולם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
מעיינות בירושלים – בפחות משעה נסיעה ממרכז הארץ מגיעים לאזור הרי ירושלים. אזור זה התברך בלא מעט נביעות ומעיינות קרירים ומיוחדים מאוד. הפעם נמליץ לכם על כמה מהמוכרים באזור שמומלץ בחום להגיע אליהם וליהנות משקט ההרים וכמובן אם אפשר לצרף לזה פק”ל קפה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
שמורת הטבע נחל חלילים – נחל חלילים מספק לנו חוויה של טיול משפחתי וקליל בנוף מקסים. הטיול בנחל חלילים יוצא מבין השכונות של העיר מבשרת ציון. ממש בין הבתים ובצמוד לעיר הרועשת ישנה פיסת טבע פסטורלית ויפהפייה שמספקת לנו טיול בין נופים, פריחה, מערות חלילים מיוחדות ועוד, וכל זה  במסלול שמתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.