Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דיר חג'לה - ארץ המנזרים

באיזור צפון ים המלח ממש מול העיר יריחו תוכלו למצוא את המנזר דיר חג’לה – מנזר יווני אורתודוקסי והוא מוקדש כל כולו לגרסימוס. על פי המסודרת גרסימוס הקים את מערות ההתבודדות אי שם בתקופה הביזנטית. על פי המסורת הנוצרים במקום זה מרים, יוסף וישו עצרו לישון כאשר הם ברחו מהמלך הורדוס בדרכם למצרים. במסורת היהודית המקום מוזכר בספר יהושע בשם הישוב בית חגלה שזוהי נקודת הגבול המזרחית בין שבט יהודה לשבט בנימין. לפני שנמשיך בהסבר על המנזר רק נציין כי צפון ים המלח נמצא מעבר לתחום הקו הירוק אך הוא איזור מתוייר מאוד משני צידי המפה.

המנזר הוא יחסית מנזר קטן אבל הוא כל כולו מלא ביצירות פסיפס עוצרות נשימה – חלק מאנשי המזר עובדים ביצירת פסיפסים. יש כאן 2 קומות עם חצר קטנה ואינטימית. צמוד למנזר ישנה אכסניה שצליינים יוונים שמגיעים לישראל לנים בה. החל משנות ה 70 ועד היום המנזר הפך את עצמו כמוקד תיירותי, הוקמה גם פינת חי בקידמת המנזר, ברחבת החניה יש דוכני אוכל וספסלי פיקניק. בסמוך לחניה ישנו אמפיתאטרון שעדיין בשלבי בנייה ובראשונו יש את הפסל של אלכסנדר הגדול שיושב על סוסו. על גבי הקיר ישנו פסיפס ענק שעדיין בשלבי בנייה – הפסיפס הוא בהשראת מפת מדבא – מפה שמצאו בירדן בתוך כנסייה ביזנטית והיא מתארת את התקופה הבינזטית כאשר במרכזה יש את ירושלים והישובים שסובבים אותה נכון ל 500 לספירה. במפה זו גם מופיע מנזר חג’לה. 

מי הוא גרסימוס? כמו שציינו קודם שעל פי המסודרת גרסימוס הקים את מערות ההתבודדות אי שם בתקופה הביזנטית. מנזר חג’לה היה מנוהל כך שבימי שבת וראשון היו מקיימים כאן סעודה משותפת ותפילה ובכל שאר ימות השבוע הנזירים היו מתבודדים במערות ההתבודדות (לאורה). עד היום אם תרצו תוכלו להגיע אל הלאורות שנשתמרו כאן יפה והן נמצאות לאורך נחל התמרים בסמוך למנזר.

גרסימוס היה נחשב כמחולל ניסים – על פי סיפורי המנזר יום אחד כאשר גרסימוס הגיע אל אחת ממערות ההתבודדות שלו עם נזירים נוספים הם נתקלו באריה ששואג מולם, הנזירים אחרים ברחו אך גרסימוס נשאר עומד במקום, האריה התקרב אליו ואז גרסימוס ציין שהשאגה של האריה מגיעה מתוך כאב. גרסימוס באמת מצפה קוץ בכף רגלו של האריה, שלף אותה ובכך האריה היה אסיר תור והוא ליווה אותו לכל מקום כדי לשמור עליו. כאשר גרסימוס נפטר האריה לא הסכים לאכול ולשתות ובכך גם הוא מת אחריו. בביקורכם כאן תוכלו לראות את פסל האריה. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: דיר חג’לה.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

אתר הטבילה קאסר אל יהוד – מבין המקומות המיוחדים והמקודשים לנצרות. אם תגיעו לאתר תוכלו לראות ממש מולכם מעבר לירדן את ממלכת ירדן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עיינות צוקים – עין פשחה – מבין המקומות הקסומים, נווה מדבר עם בריכות ושמורת טבע חבויה אליה ניתן להגיע רק עם מדריך צמוד – למידע מלא על המקום לחץ כאן.

נחל ערוגות – המסלול האהוב עלינו ביותר בים המלח, נחל ערוגות מספק לנו הליכה בין גבים ומפלים. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

נחל דוד – שמורת הטבע עין גדי – אולי המסלול הכי מתאים למשפחות עם ילדים קטנים, נחל זורם עם בריכות ומפלים. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

עין בוקק – מסלול הליכה במים קליל ממש מאחורי מלונות ים המלח בנקודה הדרומים שלו. מתאים עם ילדים קטנים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

גן לאומי מצדה – מה יש לומר על מצדה? אולי המקום הכי מפרסם בארץ וכל אחד חייב לבקר פה לפחות פעם אחת. הנוף מכאן עוצר נשימה והסיפור של ההר כובש. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל פרת – השמורה הכי יפה שיש במדבר יהודה. מים זורמים, נופי נווה מדבר והמון שקט! למידע מלא על המקום לחץ כאן.

גלריה מינוס 430 – אומנות במקום הנמוך בעולם – בצפון ים המלח, במקום הנמוך ביותר בעולם תוכלו למצוא את גלריה מינוס 430. בתים נטושים שקיבלו צבע וחיים בזכות אומנות הגרפיטי שנעשה כאן. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע –  להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.