Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אנדרטת חטיבת הראל בהר אדר בגבעת הרדאר

אנדרטת חטיבת הראל בהר אדר, בגבעת הרדאר, היא אתר ההנצחה המרכזי לזכרם של לוחמי חטיבת הראל שנפלו במלחמת העצמאות. האנדרטה ממוקמת בישוב אדר שבמועצה מקומית הר אדר, והיא נמצאת בחלק הגבוה ביותר של הישוב בגובה של 880 מטר. החלק הכי מיוחד ומרשים של האנדרטה הוא מגדל ענק מימדים שמתנשא לגובה רב וממנו יש תצפית פנורמית מדהימה על מחצית מהמדינה שלנו. מגדל התצפית מעוצב בצורת שתי צלחות רדאר, ובעזרת מדרגות שיש בשני צידי המבנה תוכלו לטפס ולהגיע עד לראש המגדל ולהתרשם מהתצפית המיוחדת.

בראש המגדל יש לוחות עליהם מצויירות מפות של הנוף עם ציון כל המקומות שאותם אתם רואים מראש המגדל. ממזרח תוכלו לראות את הרי ירושלים: הר הרצל, הר הצופים, הקסטל ואת הר גילה. מהמערב אפשר לראות את כל איזור גוש דן, נתב”ג ואת מישור החוף. מהצד הצפוני אפשר לראות את רמאללה, נבי סמואל ואת כל ההרים הסובבים ומהצד הדרומי את תל צובה.

ברחבה הנמצאת מתחת למגדל התצפית ישנם טנקים וכלי רכב ששימשו את לוחמי החטיבה בזמן מלחמת העצמאות בשנת 1948 ובמלחמת ששת הימים בשנת 1967. בין הטנקים וכלי הרכב עדיין יש שרידים של תעלות הקשר המקוריות ששימשו את לוחמי הלגיון הערבי והלוחמים הירדנים. 

לצד כל אלה יש גם אזור עם שולחנות פיקניק תחת העצים שנותנים צל, וזה מקום נהדר לשבת בו לעצירה ופיקניק במהלך טיול כאן באזור. מחפשים עוד אתרים עם טנקים, מטוסים, אוניות ועוד כלי צבא שניתן לראות ולטפס עליהם? לרשימה המלאה לחצו כאן.

קצת היסטוריה של גבעת הרדאר מהשלט המוצב במקום: במלחמת העולם הראשונה, נכבש ההר על ידי יחידה בריטית, בפיקודו של אלנבי. על כיבוש ההר התנהל קרב קשה מאוד. במלחמת העולם השנייה, הקימו הבריטים על ההר מתקני רדאר לגילוי מטוסי האויב האיטלקי-גרמני – זאת הסיבה למה הגבעה קיבלה את שמה “גבעת הרדאר”. במלחמת העצמאות ב 23 לאפריל 1948, התנהל במקום קרב בין הכוח הבריטי שישב במקום ובין כוח של משוריינים מהפלמ”ח, שהיה בדרכו לחלץ כוח אחר מהקרב בנבי סמואל. החיילים שנפצעו בקרב זה נאספו על ידי הקריטים והועברו לידי הערבים ואלה רצחו אותם. שבועיים לאחר מכן מסרו הבריטים את המשלט לידי הערבים.

בתאריך 13 במאי נכבש המשלט על ידי יחידה של פלמ”ח הראל וכוח של חי”ש ירושלים הושאר במקום כדי להחזיק בו. ב 19 במאי נפל המשלט לידי להגיון הערבי העבר – הירדני. שתי התקפות של המפלמ”ח בניסיון לכבוש אותו נכשלו. בין השנים 1948-1967 היה ההר בידי הלגיון הערבי. חיילי הלגיון ביצרו אותו כהגנה נגד התקפה ישראלית. במלחמת ששת הימים, נכבש המוצב גבעת הרדאר של ידי גדוד שריון חרמ”ש 104 מחטיבת הראל שריון. בשנת 1986 נוסד במקום היישוב הר אדר בנושא את זכר השם המקורי. מחפשים עוד אתרים המספרים את סיפורי הגבורה של המפל”ח – לרשימה המלאה לחצו כאן.

כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: “אנדרטת חטיבת הראל הר אדר”. לבאים מכביש 1 יש לפנות לכיוון אבו גוש ולנסוע אל הדרך העולה לכיוון הר אדר. כאשר נכנסים בשער יש להמשיך ישר כ 600 מטרים ואז לפנות ימינה ומיד ימינה שוב, אל הכביש העולה לכיוון האנדרטה.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

שמורת הטבע מי נפתוח ליפתא – בצד המערבי של העיר ירושלים במדרון היורד אל נחל שורק ישנו כפר נטוש ושמו ליפתא. הכפר הוא חלק מתוך שמורת טבע ליפתא או בשמה הנוסף מי נפתוח. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי הר הרוח ודרך נוף נחל יתלה – בחיפוש אחר תצפיות נוף הגענו אל גן לאומי הר הרוח, רוח אכן הייתה כאן אבל הנוף פשוט עוצר נשימה. מכאן יש גם את דרך נוף נחל יתלה מסלול למשפחות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי תל גזר– אם אתם חובבי היסטוריה ועתיקות, נמליץ בחום לא לפספס את הטיול בגן לאומי תל גזר. בסמוך ליישוב כרמי יוסף תוכלו לחזור אחורנית בזמן אל עתיקות שנמצאו כאן החל מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הרומית. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מסלול הסטף הר איתן –  בסטף יש כמה מסלולי טיול ברמות קושי שונות. במהלך המסלול אותו אנחנו עשינו פוגשים מעיינות וגם ניקבה שניתן לזחול בתוכה והיא אטרקציה נהדרת לילדים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל חלילים – נחל חלילים מספק לנו חוויה של טיול משפחתי וקליל בנוף מקסים. הטיול בנחל חלילים יוצא מבין השכונות של העיר מבשרת ציון. ממש בין הבתים ובצמוד לעיר הרועשת ישנה פיסת טבע פסטורלית ויפהפייה שמספקת לנו טיול בין נופים, פריחה, מערות חלילים מיוחדות ועוד, וכל זה  במסלול שמתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי עין חמד – בדרך העולה אל ירושלים נמצא הגן הלאומי עין חמד. בין תעלות והבריכות שנחל כסלון יוצר כאן תוכלו למצוא מסלולי טיולים קצרים ונחמדים עם המון צל לצד הסיטוריה ומורשת. למידע מלא על המקום ודרגי הגעה לחץ כאן.

מאגר וסכר בית הזית – אגר בית זית הוא אגם מלאכותי באזור הרי ירושלים, ליד ישוב בית זית, והוא חלק מערוץ נחל שורק. האגם מתמלא במים בעונת החורף לאחר הגשמים. מדובר באגם מים מרשים שסביבו נולדו אטרקציות בילוי שונות וניתן גם לצאת לטיול רגלי במסלול שקיים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע מערת הנטיפים –מערת הנטיפים ליד בית שמש היא תופעת טבע מרשימה ויוצאת דופן שנוצרה במשך מיליוני שנים. טיול אל מעמקי המערה יגלה בפניכם עולם שלם שלא הכרתם. בסמוך לעיר בית שמש בלב יער ארצות הברית, בדרך נוף מפותלת נמצאת מערת הנטיפים, המוכרת גם בשמה מערת שורק, אחת מתופעות הטבע המיוחדות בעולם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.