Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תל יקנעם – טיול חוויתי בפארק ארכיאולוגי עם תצפיות נוף

תל יקנעם הוא מרכז מבקרים שנמצא בצד הצפוני של העיר יקנעם עילית. שמו הנוסף של תל יקנעם הוא קמון או קיימון, הוא מתנשא לגובה של 70 מטר  והוא תל די גדול עם עבר היסטורי עשיר. כבר בהגעה לכניסה אל התל תפגשו כאן מסבירון קולי עם שילוט המסביר על המקום שהגעתם אליו. אחד הדברים שאנחנו מאוד אהבנו הוא שחלק מהמסבירון הקולי מותאם גם לילדים ומספר את סיפור התל בדרך חוויתית של מחזה. הטיול על התל הוא קליל ובכל כמה עשרות מטרים יש נקודת עניין ועצירה עם הסברים. 

תל יקנעם היה מיושב במשך 4,000 שנים מאז תקופת הברונזה ועד ימי הסולטנות הממלוכית. התל ממוקם ליד אחת הדרכים החשובות ביותר בעת העתיקה – בשל מיקומו של התל קיבלה יקנעם העתיקה ערך אסטרטגי וכלכלי רב. כחלק מפרוייקט חפירה איזורית בשנים 1989-1977 נחפר תל יקנעם יחד עם תל קשיש ותל קירי הסמוכים. בספר יהושע תוכלו למצוא את מקור השם יקנעם, בתקופת הברונזה נקרא האתר במקורות מצריים כעינ-קנעם. הכוונה לעין יקנעם אולי בשל המעיינות הנמצאים בסמוך לאתר.

ליד רחבת החנייה ישנם ספסלי פיקניק וגם שירותים (כשאנחנו ביקרנו השירותים היו סגורים). משם מתחיל הטיול שלנו על התל. מתחילים בעליה קצרה באמצעות מדרגות מסודרות שמובילות אתכם אל ראש התל. לאורך העליה הקצרה ישנן מספר נקודות בהן תוכלו לעצור ולקרוא מידע הכתוב על סלע צבעוני. בשנת 2008 תלמידי בתי הספר של יקנעם השתתפו בשיקום, הנגשה, שמירה ופעילויות חינוכיות בתל. תוכלו לראות את המזכרות שהם השאירו בתל ליד כל שלט הסבר שנמצא בסמוך למדרגות. כל שלט כזה נותן מידע על תל יקנעם בתקופותו השונות: תקופת הברונזה הקדומה, התיכונה, המאוחרת, תקופת הברזל, תקופה הפרסית, ההלניסטית, הרומית, הביזנטית, המוסלמית, הצלבנית, הממלכוית והעות’ומאנית.

בתל יש מסלול הליכה מסודר ומאוד ברור. המסלול בנוי ממספר תחנות מידע עם מסבירונים קוליים שמסבירים על המקום בו אתם עומדים, על הנוף אותו אתם רואים ומשלבים בין לבין פעילות נחמדה עם מייצגים הקיימים בעמדות. לאורך כל הטיול נפרס מולנו הנוף של הכרמל ועמק יזרעאל – לכן כדאי להגיע בימים עם ראות טובה. בנוסף בתל תוכלו למצוא פינת זיכרון מיוחדת לזכרו של איתמר עובד הכוללת ספסל עץ, גינת פרחים ונוף עוצר נשימה.

אם תרצו להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: “תל יקנעם” לבאים מכביש 6 יש לרדת במחלף יקנעם עילית, שם לעלות דרך רחוב התמר להמשיך לדרך יצחק רבין, לאחר נסיעה של  1.8 ק”מ יש לפנות ימינה. נמשיך לנסוע עוד 600 מטרים על פי השילוט העולה לכיוון התל. 

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

מסלול בשביל רמות מנשה – נופים מרהיבים ופריחה צבעונית – שביל רמות מנשה המסומן בסימן שבילים כתום עובר בין נופים מרהיבים, מעיינות נובעים ופריחה צבעונית שמגיעה לרוב לאחר הגשמים, אז גם יש זרימות בנחלים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

יער קרן הכרמל – שביל המערות וחורבת חרמש – אל יער קרן הכרמל הגענו ממש לאחר הגשמים. שביל המערות, חורבת חרמש, הפריחה הצבעונית בדיוק החלה, הרייח של טיול בתוך יער רטוב והנוף מכאן עוצר נשימה. למידע על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

דלית אל כרמל – המלצה תחילה – תגיעו לכאן לפחות פעם אחת בחורף, אין כמו הריח של ההסקה בכל הכפר. הכפר הדרוזי דלית אל כרמל נמצא באזור פארק הכרמל. הוא הכפר הדרוזי הגדול ביותר והדרומי ביותר בארץ ישראל והוא נוסד במאה ה 17. מדובר בכפר מתוייר מאוד, ועמוס מבקרים בעיקר בסופי שבוע ובחגים אז אם אתם מחפשים טיול שמשלב שווקים, מסעדות והמון חנויות עיצוב – זה המקום! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

תחנת רכבת העמק המשוחזרת ומעיין אלרואי – טיול נגיש, קצר ונהדר עם הילדים העובר בין קרונות הרכבת המשוחזרת ובסופו תוכלו גם להיכנס אל המעיין הקטן והקריר. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

גן לאומי בית שערים – מבין הגנים הלאומיים האהובים עלינו. תביאו פנס והיכנסו עם הילדים אל מערות הקבורה העתיקות, ובסוף הטיול שבו בספסלי הפיקניק יחד. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

נחל שיח – נחל שיח הוא פנינת טבע בלב העיר של חיפה. מדובר במסלול הליכה ציורי שיש בו הכל: פריחה ועצי פרי, מי מעיינות לשחיה, נוף קסום ואפילו קצת ארכיאולוגיה. לא להאמין שכל הטבע הזה נמצא ממש לצד העיר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין קדם – הוא מעיין מיוחד. קודם כל כי מדובר באחד המקומות הפחות מוכרים ולכן הוא שומר על האוטנטיות והאווירה בטיול הזה היא קסומה ופסטורלית. המעיין נמצא במזרח העיר טירת הכרמל. המסלול אליו מהווה יציאה חדה מן העיר אל הטבע ובכך גם הקסם שבו, מסלול עם נופים מדהימים של הים וההרים סביב חיפה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע חי בר – החי בר כרמל היא שמורה לגידול בעלי חיים שנתונים בסכנת הכחדה או כאלה שכבר נכחדו מהאזור. רשות הטבע והגנים עושה כל מאמץ בשביל להחזיר את החיות לטבע. מגדלים כאן את החיות, מטפלים בהם וכשהם מספיק גדולים וחזקים מחזירים אותם אל המקום הטבעי שלהם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק הגשרים התלויים בנשר – במורדותיו הצפון-מזרחיים של הכרמל, בפאתי העיר נשר, נמצא פארק נשר. 275 דונם של עצי אורן וחורש ים תיכוני של עצי אורן ואלון. אחד מהפארקים המדהימים שיש לטייל בהם באיזור כשבמרכזו אטרקציה מיוחדת במינה של שני גשרים תלויים שעוברים מעל הואדי (לא מומלץ לפחדנים). למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.