Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שוויצריה הקטנה - נחל כלח ונחל גלים

נחל כלח ונחל גלים חוצים את הכרמל ומאפשרים לנו לצאת למספר אפשרויות טיול ובהם יש פריחה עונתית צבעונית, חורש ים תיכוני, תצפיות עוצרות נשימה, מסלולים בדרגות קושי שונות והמון ירוק בעיניים. נחל כחל מתחיל את דרכו צפונית לצומת דמון, יורד בתלילות לכיוון צפון מערב אופיין בסלעי גיר ודולומיט ולכן חלקו נקרא גם “שוויצריה הקטנה”. בסופו של דבר נחל כלח מתחבר עם נחל גלים שבו יש צנירים ומפלים והוא נשפך בסופו של דבר בים התיכון. המסלולים כאן מבוקשים לאורך כל השנה אך בעיקר בחודש מאי כאשר יש את פריחת השושן הצחור – פרח שנמצא בסכנת הכחדה. המסלולים האפשרים בנחל כלח וגלים:

מסלול קווי ארוך

אורכו של המסלול המלא של נחל כלח גלים הוא כ 7 ק”מ, הוא בדרגת קושי בינוני עד קשה, הוא מתחיל את דרכו בחניון ההגנה המוכר גם כיד לבנים. בחניון זה תוכלו למצוא ספסלי פיקניק ואנדרטה יד לבנים. מכאן יורד מסלול בסימון שבילים כחול, נצעד כ 400 מטרים של הליכה במגמת ירידה עד להגעה לצומת שבילים כחול ושביל ואדיות חיפה שמסומן אדום ירוק. כאן נפנה ימינה עם הכחול ושביל הואדיות ונכנס אל תוך תוואי נחל כלח. מרגע הכניסה שלנו לערוץ הנחל נכנס אל תוך יער מכושף, מוצל ומלא מטחב. מכאן יש לנו הליכה של כ 1.6 ק”מ עד לצומת השבילים אדום כחול ושם נגיע לגשר. קישור למסלול באפליקצית ניווט.

הגשר הזה נבנה בתקופת ימי המנדט הבריטי ושנים מאוחר יותר הוא היה משמש כדרך הגעה לקיבוץ בית אורן. נטפס על הגשר ונחצה אותו לצידו השני עם סימון שבילים כחול, בשלב זה יש דרגיות שנצטרך להעזר בהם. מכאן נצעד בין בולדרים וסלעים כ 1.6 ק”מ עד להגעה לחיבור עם נחל גלים ולצומת שבילים כחול ירוק, נמשיך ישר עם הכחול. בשלב זה נמשיך לצעוד רק הפעם אנחנו נמאים בתוואי נחל גלים.

נצעד כ 2.4 ק”מ עד לצומת שבילים כחול שחור. שלב זה למי מכם שרוצה להאריך את המסלול ולבקר גם בנקבת עין קדם יכול לפנות עם סימון שבילים שחור ולצעוד כ 500 מטר עד להגעה לנקבה. למי שרוצה לדלג על עין קדם ממשיך עם המסלול הכחול לכיוון צפון מערב שיוביל אותנו לטירת הכרמל כאן נסיים את המסלול. כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז: חניון יד לבנים פארק הכרמל. כדי להקפיץ את הרכב השני לסיום המסלול תוכלו לרשום בוויז: עין קדם טירת כרמל מחוז חיפה.

מסלול קווי קצר

אורכו של המסלול של נחל כלח ושוויצריה הקטנה הוא 3.6 ק”מ, הוא בדרגת קושי קלה עד בינוני, הוא מתחיל את דרכו בחניון ההגנה המוכר גם כיד לבנים. בחניון זה תוכלו למצוא ספסלי פיקניק ואנדרטה יד לבנים. מכאן יורד מסלול בסימון שבילים כחול, נצעד כ 400 מטרים של הליכה במגמת ירידה עד להגעה לצומת שבילים כחול ושביל ואדיות חיפה שמסומן אדום ירוק. כאן נפנה ימינה עם הכחול ושביל הואדיות ונכנס אל תוך תוואי נחל כלח. מרגע הכניסה שלנו לערוץ הנחל נכנס אל תוך יער מכושף, מוצל ומלא מטחב. מכאן יש לנו הליכה של כ 1.6 ק”מ עד לצומת השבילים אדום כחול ושם נגיע לגשר.

הגשר הזה נבנה בתקופת ימי המנדט הבריטי ושנים מאוחר יותר הוא היה משמש כדרך הגעה לקיבוץ בית אורן. מכאן נמשיך שמאלה עם סימון שבילים אדום לכיוון בית אורן. בשלב זה נכנס אל תוך האיזור המכונה “שוויצריה הקטנה” וכשתצעדו כאן תבינו גם למה: הנוף המרהיב של הים התיכון עם הכרמל הירוק יפתח וילווה אותנו בדרכנו מעלה אל סיום המסלול. חלק זה אורכו 1.6 ק”מ בעליה מתונה עד לחניון הפיתולים שם ימתין הרכב השני.  קישור למסלול באפליקצית ניווט.כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בויז: חניון יד לבנים פארק הכרמל. כדי להקפיץ את הרכב השני לסיום המסלול תוכלו לרשום בוויז: חניון הפיתולים פארק הכרמל.

מסלול מעגלי קצר

אורכו של המסלול כ 1.2 ק”מ, הוא בדרגת קושי קל עד בינוני, הוא מתחיל את דרכו בחניון חניון יום שוויצריה הקטנה ומשם להתחיל את המסלול בסימון שבילים ירוק. כבר בתחילת הדרך אתם נכנסים אל תוך המסלול המוצל ואם לומר את האמת – מדהים פה! לאחר הליכה של כ 100 מטרים תגיעו אל שלט “לצניר” המפנה אתכם שמאלה לסימון שבילים שקוף. סימון שבילים שקוף זה סימון שבילים של 2 פסים לבנים ובאמצע אין צבע – מה שאומר שהגעתם לנקודת עניין קרובה ששווה לבקר בה. לאחר הפנייה תמשיכו לטפס כ 100 מטרים נוספים ואחרי כמה דקות תגיעו ל “צניר”. מזה צניר? צניר הוא מצוק קעור הנראה כמו גל, מדובר על תופעה גיאולוגית מדהימה. 

ישנן המון דעות חלוקות לגבי היווצרות הצניר – יש כאלה הטוענים שמדובר על המסה כימית ונתבלה בעיקר באיזור החולשה שבין שתי שכבות גאולוגיות. לעומת זאת יש כאלה הטוענים כי היה זה הרס גלי הים או תוצאה של זרימת מי הנחל. כאשר תגיעו לצניר תשבו כמה רגעים להנות מהתצפית עוצרת הנשימה שיש כאן על הכרמל. חשוב לציין–  אם אתם מגיעים לכאן עם ילדים קטנים ואתם מתכוונים לשבת קצת באיזור הצניר קחו בחשבון שהצניר חלק וכאשר יש עומס זה עלול להיות מסוכן.

מכאן נחזור באותה הדרך עד לצומת הדרכים ממנה באנו ומשם תוכלו לבחור האם לחזור לרכב באותו השביל שהגעתם או להמשיך למסלול הארוך בסימון שבילים ירוק. כאן נבחר בסימון שבילים ירוק שמאלה אל המשך המסלול. לאחר הליכה של כ 200 מטרים נגיע אל צומת דרכים עם פניה ימינה אל סימון שבילים אדום כליו נצעד כ 800 מטרים. זו הדרך שתחזיר אתכם חזרה אל הרכב. אם בא לכם להוסיף עוד מסלולון קצר, מסלול שבילים כחול מהחניון רכבים יוביל אתכם אל מצפור צוק הליכה של כ 400 מטרים לכיוון– משם יש נוף מטורף עד לים! קישור למסלול באפליקצית ניווט. כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז: חניון יום שוויצריה הקטנה. 

מסלול מעגלי ארוך

אורכו של המסלול כ 4.5 ק”מ, הוא בדרגת קושי בינוני עד קשה, הוא מתחיל את דרכו בחניון יד לבנים, יוצא בשביל לא מסומן (מומלץ להשתמש באפליקצית ניווט) עליו נצעד כ 1.6 ק”מ עד להגעה לסימון שבילים כחול. כאן תוכלו להגיע אל מצפור הצוק, אל תפספסו יש ממנו נוף מדהים! מכאן נמשיך עם סימון שבילים כחול כ 400 מטרים עד להגעה לחניון יום שוויצריה הקטנה. מכאן יוצא סימון שבילים ירוק, לאחר כ 100 מטרים מגיעים לסטייה קלה מהדרך אל עבר הצניר. בסיום הביקור בצניר נחזור לירוק ומשם נמשיך כ 250 מטרים עד לצומת סימון שבילים אדום ירוק.

כאן נפנה שמאלה עם המסלול על האדום. נצעד כ 150 מטרים עד לצומת שבילים נוסף של האדום והכחול והפעם נמשיך ישר עם האדום. כאן למעשה נכנסו לתוואי נחל כלח המוצר והמרשים. כאן נותר לנו לצעוד במגמת עליה כ 1.6 ק”מ עד לצומת שבילים אדום כחול. נפנה שמאלה עם הכחול ונצעד כ 400 מטרים עד להגעה חזרה לחניון יד לבנים. קישור למסלול באפליקצית ניווט.  כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בויז: חניון יד לבנים פארק הכרמל.

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

מסלול המבצר האחרון בארץ ישראל – פארק הכרמל – בלב פארק הכרמל תוכלו לצאת למסלול המבצר האחרון בארץ ישראל – ברחבי פארק הכרמל ניתן לצפות בלא מעט בונקרים ותעלות קשר שהם השרידים לתכנית הבריטים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מסלול סובב חוות משמר הכרמל –  מבין המסלולים הקלים כזה שמתאים לכל המשפחה והוא עובר בין אגם, עתיקות, מחצבות קדומים, מערות קבורה ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מצפור דוד אייזן בפארק הכרמל – במדרונות הצפון-מזרחיים של פארק הכרמל בסמוך ליישוב עוספיה ישנו אתר הנצחה למלחמת ההתשה, מקום מיוחד מאוד עם נוף מרהיב – מצפור דוד אייזן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

קרן הכרמל – מנזר המוחרקה – בסמוך לישוב דלית אל כרמל נמצאת פסגרת קרן הכרמל שנמצאת בגובה של 474 מטר מעל פני הים. אם אתם מחפשים נקודת תצפית עוצרת נשימה וטיול דתות קצר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מסלול בחורשת הארבעים ומצוקי הארבעים – טיול אל חורשת הארבעים בפארק הכרמל עובר לאורך מצוקי הכרמל וממנו נשקף נוף רחב ומרשים מאוד. טיול משפחתי מושלם עם נופים והמון פריחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

דרך הדורות וחניון הכלניות – פארק הכרמל הוא אחד האתרים המבוקשים ביותר לטיול עם המשפחה. בכל עונות השנה מגיעים לכאן מטיילים מכל הארץ כדי ליהנות מהשפע והיופי של המקום הזה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

יער קרן הכרמל – שביל המערות וחורבת חרמש – אל יער קרן הכרמל הגענו ממש לאחר הגשמים. שביל המערות, חורבת חרמש, הפריחה הצבעונית בדיוק החלה, הרייח של טיול בתוך יער רטוב והנוף מכאן עוצר נשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מסלול לחורבת רקית ותצפית הר שוקף – בלב הר הכרמל תוכלו למצוא מגוון רחב של מסלולים בדרגות קושי שונות, אחד המסלול שפחות מוכרים הוא מהאתר הארכאולוגי חורבת רקית עד להר שוקף. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רכס אצבע ומערת אצבע בפארק הכרמל – בצידו המערבי של הכרמל תוכלו למצוא מסלול בשילוב נוף, טיול יער בתוך חורש אורנים וטיפוס אל ההר הירוק כל ימות השנה אל רכס אצבע ומערת אצבע. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין קדם – הוא מעיין מיוחד. קודם כל כי מדובר באחד המקומות הפחות מוכרים ולכן הוא שומר על האוטנטיות והאווירה בטיול הזה היא קסומה ופסטורלית. המעיין נמצא במזרח העיר טירת הכרמל. המסלול אליו מהווה יציאה חדה מן העיר אל הטבע ובכך גם הקסם שבו, מסלול עם נופים מדהימים של הים וההרים סביב חיפה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע חי בר – החי בר כרמל היא שמורה לגידול בעלי חיים שנתונים בסכנת הכחדה או כאלה שכבר נכחדו מהאזור. רשות הטבע והגנים עושה כל מאמץ בשביל להחזיר את החיות לטבע. מגדלים כאן את החיות, מטפלים בהם וכשהם מספיק גדולים וחזקים מחזירים אותם אל המקום הטבעי שלהם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק הגשרים התלויים בנשר – במורדותיו הצפון-מזרחיים של הכרמל, בפאתי העיר נשר, נמצא פארק נשר. 275 דונם של עצי אורן וחורש ים תיכוני של עצי אורן ואלון. אחד מהפארקים המדהימים שיש לטייל בהם באיזור כשבמרכזו אטרקציה מיוחדת במינה של שני גשרים תלויים שעוברים מעל הואדי (לא מומלץ לפחדנים). למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.