Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל עמק המעיינות

בין הגלבוע לגליל התחתון נמצא איזור מרהיב – עמק המעיינות. כאן בעמק המעיינות ישנן נקודות תצפית, מעיינות, פריחה מרשימה בעונה, גבעות ירוקות לאחר הגשמים, עתיקות, אתרי מורשת ועוד שלל נקודות עניין שאסור לפספס. נספר לכם שאת כל זה תוכלו לראות בטרק שנפרס לאורך מספר ימים ושמו: שביל עמק המעיינות. אורכו המלא של השביל הינו 145 ק”מ, הוא מסומן בסימון שבילים כתום לבן ובחלק מהמקומות תפגשו גם עמודים צהובים עם שילוט הכוונה. התקופה המתאימה ביותר לטיול בשביל עמק המעיינות היא בין החודשים נובמבר לאפריל, מזג האוויר נעים יותר, הנחלים זורמים, הציפורים נודדות בדיוק מעל לעמק והפריחה מלווה אתכם לצד נופים עוצרי נשימה.

  • מקטע ראשון – מצפה שמיר לעין מודע – כ- 6 ק”מ.
  • מקטע שני – עין מודע עד שביל בין הגשרים נחל חרוד – כ- 10.2 ק”מ
  • מקטע שלישי – משביל בין הגשרים נחל חרוד עד כוכב הירדן – 16.8 ק”מ.
  • מקטע רביעי – כוכב הירדן עד מנחמיה – 23.5 ק”מ.
  • מקטע חמישי – מנחמיה עד גשר הישנה – 10.2 ק”מ.
  • מקטע שישי – גשר הישנה עד ירדנה – 8.9 ק”מ.
  • מקטע שביעי – ירדנה עד קניון הבזלת נחל חרוד – 11.8 ק”מ.
  • מקטע שמיני – קניון הבזלת נחל חרוד עד לקיבוץ כפר רופין – 15.4 ק”מ.
  • מקטע תשיעי – קיבוץ כפר רופין עד קיבוץ טירת צבי – 16 ק”מ.
  • מקטע עשירי – קיבוץ טירת צבי עד קיבוץ עין הנציב – 19 ק”מ.
  • מקטע אחד עשר – קיבוץ עין הנציב עד לגן לאומי בית שאן – 7.2 ק”מ.

מקטע ראשון – מצפה שמיר לעין מודע

המקטע הראשון של שביל עמק המעיינות יוצא מהנקודה הגבוהה ביותר בשביל – מצפה דובי וערן שמיר. אורכו כ 6 ק”מ והוא מתאים למשפחות מטיבי לכת ללא פחד גבהים. המצפה הוקם לזכרם של אב ובנו: דובי האב נפל בתאונת אימונים במהלך שירות המילואים והבן ערן נפל 20 שנה בפעולה בלבנון.

המצפה שנמצא בסמוך לחוות הרוח בגלבוע בגובה של כ 425 מטרים מעל פני הים מאפשר למטיילים לקבל נקודת תצפית מדהימה על רוב המרחב שעובר שביל עמק המעיינות. יש כאן נקודת תצפית מסודרת עם פרגולה, ספסלי נוף, מסבירן שמספר על דובי וערן והסבר מפורט על הנוף הנשקף מכאן. אם תביטו מזרחה תראו את הרי הגלעד במדינת ירדן, צפונה את רמת יששכר וכוכב הירדן ודרומה את הר מלכישוע שהוא הגבוה ביותר ברכס הגלבוע.

מכאן נתחיל לצעוד על פי השילוט וסימון שבילים כתום לבן, נחצה את הכביש לכיוון חניון אבינדב בזהירות ונתחיל לרדת במתלול אבינדב. חשוב לציין, חלק זה כולל ירידה מצטברת של כ 500 מטרים ורובו תלול. נצעד בשביל צר כשסביבנו מצוקים מרשימים ולאחר קילומטר נגיע אל לעץ חרוב גדול, מקום מצוין לעצירת מנוחה. מכאן ממשיכים במגמת ירידה לכיוון נחל צביה. נחל צביה בנוי בצומת קניון צר עם מפלונים אותם נצטרך לרדת, בזהירות. מומלץ לעקוב אחרי סימון השבילים היטב כדי להימנע מירידה במפלונים מסוכנים. מרגע היציאה מהנחל אנו נפנה שמאלה ונתחיל לצעוד בין שדות חקלאיים ופרדסים. עד מהרה נגיע אל מעיין עין מודע.

מקטע שני – עין מודע עד שביל בין הגשרים

המקטע השני של שביל עמק המעיינות ממעיין עין מודע וממשיך צפונה אל תוך פארק המעיינות. כאן אנו צועדים כ 4.1 ק”מ בין בריכות הדגים עד להגעה לעין שוקק – מבין המעיינות היפים שיש בעמק המעיינות! המעיין נובע לתוך בריכה גדולה ויפהפייה שהמים בה צלולים, מרעננים וזורמים בכל ימות השנה. מכאן ממשיכים לצעוד עוד כ 700 מטרים ועד מהרה מגיעים אל תחילתו של נחל הקיבוצים – עין מגדל. נחל הקיבוצים בעמק המעיינות הוא נחל איתן שזורמים בו מים בכל ימות השנה. נחל הקיבוצים הוא אחד הנחלים האטרקטיביים לביקור בימים החמים.

הנחל נשפך בדרכו אל בריכה שניתן לטבול בה או לשבת לצידה, ולאורכו גם עובר שביל טיול רטוב ומרענן שמתאים לכל המשפחה. פונים מזרחה עם השביל והולכים לאורכו של נחל הקיבוצים לצד תל שוכה כ 1.5 ק”מ עד להגעה לכביש 6667 אותו חוצים בזהירות להמשך השביל הפונה לכיוון צפון מזרח. מכאן השביל ממשיך כ 1.9 ק”מ לצד תעלות המים של נחל עמל ובין בריכות הדגים עד להגעה למפגש עם נחל חרוד וגשר קנטרה. מכאן נצעד לאורך נחל חרוד לכיוון מזרח עוד כ 2 ק”מ עד לכביש 7078 רחוב שאול המלך תחילת מסלול “שביל בין הגשרים”. 

מקטע שלישי – שביל בין הגשרים עד לכוכב הירדן

המקטע השלישי של שביל עמק המעיינות מתחיל לצד כביש 7078 במסלול שביל בין הגשרים, כאן נצעד מזרחה לאורך נחל חרוד כ 2 ק”מ עד לפניה חדה שמאלה. בעת הפניה אנחנו נפרדים מנחל חרוד ומתחילים לצעוד לכיוון צפון מערב. כאן נצעד ונחצה את איזור התעשיה של בית שאן לכיוון צפון, נצעד בסמוך לחמדיה כ 7.8 ק”מ עד למפגש עם נחל יששכר. מכאן נמשיך לאורך נחל יששכר כ 7 ק”מ עד להגעה לכוכב ירדן.

מקטע רביעי – כוכב הירדן עד מנחמיה

המקטע הרביעי של שביל עמק המעיינות הוא מבין הארוכים והמאתגרים שיש, הוא מתחיל בכוכב הירדן מכאן נצעד כ 1.6 ק”מ על השביל לכיוון מערב ואז פנה ימינה. מכאן נמשיך לצעוד צפונה ועד מהרה ניכנס אל תוך שמורת הטבע נחל תבור כאן יש לנו צעידה של כ 8.4 ק”מ באחד מחבלי הארץ הכי יפים שיש. בתום הקטע הזה נפנה ימינה לכיוון רמת סירין ולאחר כ 5 ק”מ אנחנו מתחברים עם שביל ישראל. יחד עם סימון שבילים של שביל ישראל נצעד כ 4.7 ק”מ עד לנקודת תצפית מהיפות שיש: מצפה חן כנרתי. מהמצפה נצעד עוד כ 200 מטרים עד שניפרד משביל ישראל שממשיך צפונה ואנחנו מזרחה אל ואדי אל ג’ורם. מכאן נתחיל לצעוד מזרחה במגמת ירידה כ 3.1 ק”מ עד לצומת מפגש שבילים עם השביל האדום. למעשה סימון זה מסמן לנו את קרבתנו לסיום המקטע הנוכחי לאחר הליכה של כ 500 מטרים אל מנחמיה.

מקטע חמישי – מנחמיה עד גשר הישנה

המקטע החמישי של שביל עמק המעיינות הוא מסלול בהליכה מישורית ונוחה, הוא מתחיל במנחמיה כאשר מכאן אנחנו צועדים עם השביל צפונה כ 1.2 ק”מ עד לפניה ימינה (מזרחה) שתוביל אותנו לירדן הדרומי. לאחר הליכה של כקילומטר נגיע אל הירדן כאשר כאן נפנה ימינה לכיוון דרום לאורך הירדן. נמשיך לצעוד כ 3.5 ק”מ עד למעבר מתחת לכביש 90. מכאן נצעד כ 4.5 לאורך גבול מדינת ישראל עם ממלכת ירדן עד להגעה לגשר הישנה. 

מקטע שישי – מגשר הישנה עד ירדנה

המקטע השישי של שביל עמק המעיינות הוא מתחיל בגשר הישנה ואנו מתחילים לצעוד כ 6 ק”מ דרומה בהליכה נוחה ומישורית בין בריכות הדגים ולאחר שעברנו את הקיבוץ נווה אור נגיע לפניה שמאלה (מזרחה). אם אתם הולכים כאן בתקופת הנדידה תרימו את הראש כיוון שכאן ממש נתיב הנדידה של מיליוני ציפורים בדרכם צפונה או דרומה. לאחר הפניה נצעד כ 900 מטרים ושוב נפנה הפעם ימינה (דרומה) כאשר משמאלנו ממלכת ירדן והירדן הדרומי. מכאן נותרה לנו צעידה של כ 2 ק”מ עד להגעה לנקודת הסיום במושב ירדנה.

מקטע שביעי – ירדנה עד קניון הבזלת נחל חרוד

המקטע השביעי של שביל עמק המעיינות הוא מתחיל במושב ירדנה, מכאן יש לנו צעידה נוחה, רובה מישורית דרומה לאורך גבול הירדן עם ממלכת ירדן. חלק בלתי נפרד מהאיזור הזה שנקרא גם גאון הירדן הוכשר על ידי קק”ל והמועצה כחלק מדרך נוף עבירה ברובה לכל רכב או אפשרות לרכיבה על אופניים. לאורכה יש נקודות תצפית, נקודות עם ספסלי נוף ומנוחה מול הנוף. מקטע זה אורכו 11.8 ק”מ והוא בסופו של דבר מגיע אל קניון הבזלת בנחל חרוד. 

מקטע שמיני – קניון הבזלת נחל חרוד עד

המקטע השמיני של שביל עמק המעיינות הוא מתחיל בקניון הבזלת בנחל חרוד ולוקח אותנו כ 4.7 ק”מ עמוק את תוך חלקו האחרון של נחל חרוד רגע לפני שהוא נשפך אל הירדן. בסוף חלק זה פונים ימינה (דרומה) כ 2.3 ק”מ עד להגעה לכביש 71. מכאן נצעד ונעקוף את קיבוץ מעוז חיים כ 1.6 ק”מ עד להגעה לכביש גישה לכפר רופין 6688. מכאן נצעד כ 5.6 ק”מ על דרך נוף גאון הירדן עד להגעה לתל כרפס ופארק הצפרות של כפר רופין. מכאן נצעד מערבה כ 1.2 ק”מ עד לכניסה לקיבוץ כפר רופין וכאן נסיים את המקטע הזה. 

מקטע תשיעי – קיבוץ כפר רופין עד לקיבוץ טירת צבי

המקטע התשיעי של שביל עמק המעיינות הוא מתחיל בקיבוץ כפר רופין מכאן נצעד מערבה כ 4.3 ק”מ לאורך נחל אבוקה דרך עד לאבוקה, עין צמד והמסיל הקטן. מכאן ממשיך השביל כ 11.7 דרומה בין שדות חקלאות והמון בריכות דגים. כאן לרוב תוכלו לפגוש המון בעלי כנף שמנסים את מזלם בחיפוש אחרי אוכל באותן בריכות הדגים. המקטע מסתיים בקיבוץ טירת צבי.

מקטע עשירי – קיבוץ טירת צבי עד קיבוץ עין הנציב

המקטע העשירי של שביל עמק המעיינות הוא מתחיל בקיבוץ טירת צבי. המסלול ממשיך לצעוד דרומה דרך בריכות הדגים ולאחר כ 3.3 ק”מ מגיעים אל עין אברהם ותל שלם. בתלם שלם התגלו שרידיו של מחנה צבאי רומאי. לאחר צעידה של כ 1.3 ק”מ פונה השביל לצעידה לכיוון צפון. מכאן נצעד כ 8.1 ק”מ עד להגעה ליישוב תל תאומים. מכאן נותר לנו לצעוד כ 6.3 ק”מ עד להגעה לקיבוץ עין הנציב לסיום מקטע זה.

רשימת ציוד וטיפים לטרקים בישראל
רשימת ציוד וטיפים לטרקים בישראל

מקטע אחד עשר – קיבוץ עין הנציב עד לגן לאומי בית שאן

המקטע האחד עשר של שביל עמק המעיינות הוא המקטע האחרון והקצר ביותר שמתחיל בקיבוץ עין הנציב, מכאן צועדים צפונה כ 7.2 ק”מ. מרבית המקטע מתהלכים בתוך העיר בית שאן ובסופו של דבר מסתיים בגן לאומי בית שאן. גן לאומי בית שאן מציג את שרידי העיר הקדומה ומספר את ההיסטוריה של בית שאן הרומית והביזנטית. בית שאן היא אחת הערים העתיקות והשמורות בישראל. למעשה היא שמורה כל כך טוב, שטיול באתר העתיקות של בית שאן יגרום לכם להרגיש שחזרתם אחורה בזמן ושאתם מסתובבים ברחבי העיר העתיקה שעדיין עומדת. טיול בגן הלאומי משלב בצורה מיוחדת היסטוריה וטבע ומספק חווית טיול מעניינת ויפהפייה – אל תפספסו!

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.