Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרכז כרמל למורשת הדרוזית בעוספיא

בזכותה של אישה דרוזית אחת הוקם מרכז כרמל למורשת הדרוזית בעוספיא – שמה הוא רג’אא קייס מנסור. רג’אא היא תושבת הכפר הדרוזי עוספיא, שנמצא על רכס הכרמל. היא הקימה את המרכז למורשת המהווה קונספט מאתגר שחושף את העדה הדרוזית מנקודת מבטה של אישה פעילה ויצירתית. רג’אא מגוללת את סיפורו של הכפר עוספיא ב-100 שנים האחרונות, הקשר היהודי דרוזי בכרמל לפני ואחרי קום המדינה ועד היום. המקום מציג גם את סיפורם האישי של חלוצים וחלוצות מהכפר ואת מעמדה של האישה הדרוזית במשפחה וקידומה עם השנים. מרכז כרמל למורשת הדרוזית בעוספיא הוא אתר מורשת שמעביר חוויה אותנטית ומעשירה, והוא משתתף במיזם “שבת ישראלית” שבמסגרתו תוכלו לבקר כאן בסופי השבוע ללא תשלום.

הביקור במרכז כרמל מאפשר חשיפת רבדים מרתקים, נגיעה ברובד האנושי ומסע אל תוך המורשת והתרבות הדרוזית האותנטית. תוכלו לצפות כאן בסצנות מחיי הדרוזים לאורך ההיסטוריה בעזרת המחשות אומנותיות וסיפורים נוסטלגיים. הביקור במרכז הינו חוויה מהנה המלווה בהסברים וסיפורים נוסטלגיים מחיי הכפר, וכוללת תצוגה מרהיבה של כלים אותנטיים ואלמנטים מחיי היום יום של תושבי האזור. הביקור כאן כולל הרצאה על המורשת, על הדרוזים, על מעמד האישה, ביקור בבית הבד קדום הנמצא בתוך מערה עתיקה שמטרתה לשמור על איכות השמן. כל הכלים הנדרשים לתעשיית השמן ויצורו עדיין נמצאים בתוך המערה.

בנוסף יוצאים לסיור סמטאות ופוגשים בנוף מרהיב של הרי הכרמל הרי הגליל, חיפה והמפרץ. בדרך למרכז המורשת מסיירים ליד אתרים הסטוריים בעיקר בתים עתיקים, הקשת המפורסמת, הכנסייה הנטושה, בית המאפה העתיק (אלפורין), תשמעו על סיפורו של אבא חושי ונכיר את בתי התפילה של הדרוזים “ח’לווה”, ותצעדו אל כיכר “אלמנזול” הכיכר העתיקה ביותר של היישוב.

שעות פעילות המרכז במהלך כל ימות השבוע בתיאום מראש, ושישי שבת במסגרת מיזם שבת ישראלית. מיזם “שבת ישראלית” תפס תאוצה והוא גורם לשלל משפחות לצאת ולהכיר את אתרי המורשת, מוזיאונים ועוד שלל פעילויות נקודתיות ללא עלות במהלך סופי השבוע. מיזם “שבת ישראלית” הוא בסיבסוד של משרד התרבות והספורט והוא מיזם חשוב מאוד שצריך לשמר אותו. המיזם מאפשר לנו להגיע אל מקומות בהם נחשף לעולם הארכיאולוגיה, היסטוריה, טבע, מדע, טכנולוגיה, אמנות, עיצוב, תיאטרון, קולנוע, מוזיקה ועוד. להרשמה דרך מיזם שבת ישראלית לחצו כאן. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: מרכז כרמל למורשת הדרוזית עוספיא.

הכרמל הוא אחד האזורים היפים לטיולים בישראל, ויש בו ובסביבתו המון אפשרויות טיול. הנה כמה המלצות: 

נחל רקפת – נחל רקפת הוא נחל אכזב בכרמל, הוא מתחיל את דרכו בדלית אל כרמל וסתיים בנחל יגור. נחל רקפת מציע למטיילים מסלול מאתגר בין מדרגות סלע ופריחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע חי בר כרמל – החי בר כרמל היא שמורה לגידול בעלי חיים שנתונים בסכנת הכחדה או כאלה שכבר נכחדו מהאזור. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

קרן הכרמל – מנזר המוחרקה – בסמוך לישוב דלית אל כרמל נמצאת פסגת קרן הכרמל שנמצאת בגובה של כ-470 מטר מעל פני הים. מגג המנזר תוכלו לקבל תצפית פנורמית 360 שהיא אחת מהיפות והמיוחדות בארץ. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול בחורשת הארבעים ומצוקי הארבעים – טיול אל חורשת הארבעים בפארק הכרמל עובר לאורך מצוקי הכרמל וממנו נשקף נוף רחב ומרשים מאוד. טיול משפחתי מושלם עם נופים והמון פריחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

דרך הדורות וחניון הכלניות – בחניון נקודות תצפית מרהיבות אל הכרמל ורצועת החוף וספסלי פיקניק רבים. מול החניון תמצאו אתר עתיקות עם סיפור מעניין. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

הצניר בנחל כלח – שוויצריה הקטנה פארק הכרמל – מסלול הליכה שמתאים למשפחות יוביל אתכם אל תופעת טבע מיוחדת שמאפיינת את הכרמל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

יער קרן הכרמל – שביל המערות וחורבת חרמש – אל יער קרן הכרמל כדאי להגיע לאחר הגשמים. תטיילו בין פריחה צבעונית, ותוכלו להרגיש את הריח של היער הרטוב ולחפש כאן פטריות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול לחורבת רקית ותצפית הר שוקף – בלב הר הכרמל תוכלו למצוא מגוון רחב של מסלולים בדרגות קושי שונות, אחד המסלול הפחות מוכרים הוא מהאתר הארכאולוגי חורבת רקית עד להר שוקף. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רכס אצבע ומערת אצבע בפארק הכרמל – בצידו המערבי של הכרמל תוכלו למצוא מסלול המשלב נוף, טיול יער בתוך חורש אורנים וטיפוס אל ההר הירוק כל ימות השנה שיוביל אתכם אל המערה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מצפור דוד אייזן בפארק הכרמל – במדרונות הצפון-מזרחיים של פארק הכרמל, בסמוך ליישוב עוספיה, ישנו אתר הנצחה למלחמת ההתשה. מקום מיוחד מאוד עם נוף מרהיב – מצפור דוד אייזן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

נחל חיק למחצבות קדומים – בחלקו המערבי של הר הכרמל עובר נחל חיק, נחל אכזב שמתחיל את דרכו בעוספיא, עובר דרך בקעת אלון, עין אלון ומסתיים במחצבות קדומים. מידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.