Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל ופארק נחל נעמן

נחל נעמן מתחיל את זרימתו בעין אפק, מגיע עד אזור הקיבוצים מסריק ועין המפרץ ובסופו נשפך אל הים בעכו. לצד זרימת הנחל הוקמו 2 מסלולי הליכה: שביל נחל נעמן ובהמשכו פארק נחל נעמן. שבילים אלו מציעים חוויה של טיול נגיש כמעט ברובו בטבע הפתוח. בעבר אזור זה של נחל נעמן היה מוזנח מאוד ומלא פסולת, והנחל סבל משנים של זרימת מי שפכים וביוב אליו. בשנת 2007 קק”ל ומספר גופים נוספים החלו בפעילויות של שיקום הנחל וסביבתו, הם הזרימו מים נקיים אל הנחל החלו בהכשרת השבילים הסובבים אותו.

שביל נחל נעמן טיילת כרי נעמן

החלק הראשון עליו נפרט הוא שביל נחל נעמן. מדובר על מסלול קליל, מעגלי שאורכו כ 2 ק”מ והוא נגיש לכל אורכו. הוא מתאים לטיול עם עגלות, נסיעה באופניים או בימבה לקטנטנים. זמן הטיול תלוי בקצב ההליכה שלכם ובמספר העצירות שתעשו בדרך. אז אם אתם מחפשים טיול קצר וקליל, זה בדיוק המקום בשבילכם.  במהלך הטיול תפגשו פינות ישיבה מסודרות, שלטי הסבר על הצמחייה והחי בסביבה ופינת משחק קטנה לילדים ותחצו 2 גשרים. שימו לב – הכניסה למים אסורה.

הטיול מתחיל ממגרש החנייה במשעולי שביל נחל נעמן, הכניסה לכאן היא ליד מתחם הקומפוסט (פירוט מפורט על הגעה בסוף הכתבה). כאן תחנו את הרכב בצמוד לשילוט המפנה אותנו דרומה אל שביל הטיול, ותתחילו בצעידה נעימה וקלילה לצד הנחל. בכניסה יש שילוט על המקום וגדר להולכי רגל שפתוחה (הגדר למעבר לרכבים סגורה). בדרך תפגשו שלטי הסבר על המקום, המון ספסלים ופינות ישיבה מוצלות וגם מתקן שעשועים קטן לילדים. אם תתמקדו במים, אולי תצליחו לראות את בעלי החיים הרבים שגרים כאן: עופות, דגים וצבי נחל גדולים. את אורכו של הטיול אתם בוחרים מאחר ובכל רגע ניתן לחזור באותו השביל ממנו הגעתם. יש לכם גם אפשרות לחצות את הגשרים ולחזור בשביל העובר מצידו השני של הנחל, וכך למעשה ליצור מסלול מעגלי. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: שביל נחל נעמן.

פארק נחל נעמן שמורת עין נימפית

פארק נחל נעמן הוקם דרומית לשביל נחל נעמן, למעשה מדובר על המשך רציף של אותם השבילים. כאן תוכלו לצאת למסלול הליכה או רכיבה על אופניים לאורכו של נחל נעמן עד לשמורת עין נימפית. עין נמפית מהווה חלק מרצף שטחים פתוחים שיש לאורך גדות נחל הנעמן, נופי האחו והביצות סביב מרחב הפארק הם בתי גידול חשובים מאוד. ביוזמת רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי נעשה כאן תהליך שיקום אקולוגי ותוכן פארק נגיש לציבור. במסלולי ההליכה שיש בפארק נחל נעמן אפשר לצפות בבעלי החיים והצמחים שהיו נפוצים כאן בשנות ה 40 של המאה ה 20 וממש עכשיו בעקבות שיקום המקום החלו לחזור לכאן. יש כאן צבעים על הסלעים בשולי הנחל, ציפורים עפות, מגוון צומח ופרחים בצבעים שונים. שימו לב כי רק 500 מטרים הראשונים של המסלול נגישים באופן מלא.

המסלול מתחיל מאותו המקום כמו נחל נעמן, מגרש החניה במשעולי שביל נחל נעמן, וממשיך בהליכה לכל אורכו של הנחל לכיוון צפון. בתחילת המסלול אפשר לפגוש את השילוט הירוק שמסביר לנו על המקום אליו אנחנו נכנסים, משמאל לשביל אפשר לראות את גבעת הפרפרים, בביקור שלנו כאן היה בהחלט ניתן לפגוש את הפרפרים הרבים באיזור. לאחר הליכה של כ 500 מטרים מגיעים אל פארק עין נמפית ששם למעשה אפשר לראות את הנחל המשוחזר. מכאן ממשיך השביל ולאחר כ 250 מטרים מגיעים אל שמורת טבע עין נמפית. יש כאן גשר עליו ניתן לעלות כדי לראות את איזור הנביעה. סביב הבריכה יש צמחיה רבה כך שאולי היא תקשה עליכם לראותה, יש כאן: פטל קדוש, לפופית החיצים, קנה ועוד. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: פארק נחל נעמן.

שמורות טבע לאורך נחל נעמן

לאורכו של נחל נעמן קיימות 5 שמורות טבע:

  • שמורת הטבע עין אפק של רשות הטבע והגנים: השמורה מציגה נופי ביצה מיוחדים והטיול בה הוא קליל ויפהפה. בשטח שמורת הטבע עין אפק ניתן לטייל במסלולים שונים, שחלקם נגישים לטיול עם עגלות, וליהנות מהיופי של הטבע שמאפיין את השמורה. 
  • שמורת רצועת נחל נעמן: שזה המקטע העליון בנחל והוא כולל את גדות הנחל ואת בריכות הדגים הנטושות, מכאן הנחל הוסט מזרחה בגלל פיתוח נדלני של שכונת אפק בקרית ביאליק. שמורת רצועת נחל נעמן מטרתה לשמור על רצף בין השמורות במורד הנחל לנביעות בעינות אפק.
  • שמורת כרי נעמן: אחו לח וביצה המוצפים בעיקר בתקופת החורף שלאחר הגשמים והם למעשה שרידים לביצות החורף של ישראל. יש כאן ריכוז גבוה של מיני צומח נדירים כמו חלבלוב קטן פרי, לפופית החיצים ועוד. בנוסף ממש כאן יש ריכוז גדול של סחלב הביצות. במרכז השמורה יש חורשת אקליפטוסים ובה אפשר לתצפת על אלפי דיות שחורות במהלך החורף.
  • שמורת עין נימפית: מדובר על שמורה קטנה יחסית ובה נובע המעיין “עין נימפית” ובחלקה הדרומי יותר יש את בריכת “מגלית הנחלים”. סביב הבריכה יש צמחיית נחלים מגוונת וחיות רבות.
  • שמורת שפך הנעמן: השמורת היא בית גידול של מלחה וחולות בשפך נחל איתן לים התיכון בסמוך לעכו. יש כאן מגוון מיני מחי מלחה ייחודים כמו: אסתר הביצות, גלדן מארך, עדעד הביצות ועוד. יש כאן חשיבות עליונה לשמירה על רצף השטחים הפתוחים הטבעיים בין שמורות הנעמן זאת בשביל לאפשר תנועה רציפה ומעבר חיות בר מחוף הים ועד למקורות הנעמן בעין אפק.

רעיונות לעוד טיולים באיזור:

קיבוץ כפר מסריק – סוד הפלא הקיבוצי – טיול בין מבני הקיבוץ המקוריים שעברו שימור מרשים, וביקור בגלריות מיוחדות. בימי חופשות וחגים מתקיימות במקום אטרקציות ופעילויות למשפחות ולילדים. הביקור הוא חינמי במסגרת הפרויקט של שבת ישראליתלמידע נוסף ודרכי הגעה לחצו כאן.

חצי האי עכו – טיול בעכו העתיקה – עיר הנמל שוקקת חיים, מלאת תיירים, מסעדות, שווקים, אטרקציות לילדים ואתרי היסטוריה חווייתיים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

עין חרדלית נחל כזיב – מסלול קסום וקליל שכולל הליכה בתוך המים ומתאים מאוד לימים חמים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק אדמית ומערת הקשת – טיול קצר ונגיש שיוביל אתכם אל תצפית נוף מהיפות שיש בגליל המערבי, הצופה גם על מערת הקשת המיוחדת. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי מבצר יחיעם – כאן תוכלו להכיר את סיפור מורשת הקרב של שיירת יחיעם ולגלות את ההיסטוריה של המבצר החשוב הזה. למידע על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי אכזיב – החוף הכי יפה בצפון הארץ שבו תוכלו ליהנות ממים כחולים שקופים ופארק משפחות מסודר שמשמש גם כחניון קמפינג לחובבי לינת שטח. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.