Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגן הבוטני בקיבוץ עין גדי

לאורך השנים אנחנו מטיילות המון בכביש 90 באיזור צפון ים המלח. תמיד היינו מקבלות המלצות לא לפספס את הביקור בקיבוץ עין גדי שהוא למעשה (מסתבר!) גן בוטני ענק. אנחנו היינו בטוחות שמדובר על חלק מהקיבוץ, אבל אז גילינו במהלך הטיול בין שבילי הקיבוץ, שלמעשה הגן הבוטני הוא ה- קיבוץ. המסלול נותן לנו הצצה מרהיבה על הצמחייה המיוחדת שיש במקום.

קיבוץ עין גדי נמצא באיזור הצפוני של ים המלח בין איזור המלונות מצדה לבין איזור עיינות צוקים וקליה. הקיבוץ נמצא על גבעה מדרום לתוואי נחל ערוגות – באחת הנקודות עם הנוף עוצר הנשימה של הרי יהודה, הרי מואב וים המלח. הסיפור של קיבוץ עין גדי מספר את הפוטנציאל שהתגלה במקום עם הקמת הקיבוץ. מסתבר שאף אחד לא תכנן ליצור כאן גן בוטני, סך הכל רצו “לקשט” את חצרות הדיירים. ככל שעבר הזמן התושבים יחד עם אנשי מקצוע צברו בקיבוץ מיני צמחים מיוחדים המתאימים לאקלים של האיזור. מצד אחד מדובר על תנאים טרופיים וטרופים יובשנים, מצד שני איזור ים תיכוני חם מאוד שמשפיע על אופי הצמחייה.

הבתים של התושבים כאן הם סטנדרטים למה שאנחנו רגילים לראות בביקורים שלנו בקיבוצים השונים בארץ. מה שכן שונה ויוצא דופן זה השטחים הפתוחים שיש בין הבתים עם הצמחיה המיוחדת. כבר ברכישת הכרטיס (שנמצא ממש בכניסה לקיבוץ) מקבלים מפה של של הגן הבוטני עם נקודות ציון שכוללות תצפיות מיוחדות, צמחים ואיזורים שונים בקיבוץ באסור לפספס. הקיבוץ לא גדול וזמן הטיול בו תלוי בכם לנו לקח בין שעה לשעתיים כולל עצירת מנוחה בנקודות תצפית. ליד כל צמח/עץ יש את שמו ויש המון פינות חמד שניתן לשבת ולנוח במהלך הטיול. חשוב לציין כי המקום כולו נגיש לעגלות ולנכים, יש המון נקודות צל והמקום מאוד נוח לטיול – אנחנו ממליצות לא להגיע בצהריי היום מתי שיש עומס חום כבד כדי שיהיה לכם נעים לטייל.

הגן הבוטני משתרע על שטח של כ 110 דונם, יש כאן מיני צמחים מאזורים אקלימיים דומים לעין גדי כמו מדגסקר, הודו, אמריקה, אוסטרליה, אפריקה ועוד… בגן יש כ 40 מיני דקלים עם התמר המצוי, מורינגה רותמית, תפוח סדום, באובב, אדניום, פכיפודיום, קקטוסים וגם צמחים בסכנת הכחדה. יש כאן צמחי מרפא, צמחי בושם והמון נקודות תצפית בכל הכיוונים – דרומה לכיוון האגן הדרומי של ים המלח, מזרחה לכיוון הרי מואב וירדן, צפונה לכיוון בקעת הירדן ומערבה אל הרי יהודה. אנא מכם שמרו על ניקיון הקיבוץ ועל פרטיותם של התושבים.

פינת זיכרון לאחים גיורא ותומר רון - פינת התומר

בצד הצפוני של קיבוץ עין גדי וחלק מהגן הבוטני תוכלו להגיע אל פינת זיכרון לאחים גיורא – פינת התומר. גיורא רון מעין גדי היה חייל בנח”ל והוא נפל במלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982. תומר רון אחיו הצעיר של גיורא נהרג בתאונה בקיבוץ בשנת 1995. פינת הזיכרון נמצאת מחוץ לגדר שמקיפה את הקיבוץ, ישנו שער ברזל קטן שאותו עוברים ומגיעים אל מרפסת תצפית שמשקיפה היישר אל נחל ערוגות. במרפסת יש ספסל ישיבה ושמונה פעמוני רוח. בכניסה לצד השער יש לוח מתכנת עליו נכתב “לאחרים גיורא ותומר רון”.

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

שמורת הטבע עיינות צוקים – מבין השמורות המיוחדות שיש באיזור של רשות הטבע והגנים כוללת סיור בשמורה החבויה. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

פארק וגן לאומי קומראן – אולי המקום הכי מפתיע פה באיזור עם סיפור מבין המפתיעים – מומלץ לבקר. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

נחל ערוגות – ה- מסלול למשפחות הכי יפה ומיוחד שיש כאן באיזור. למידע מלא על המקום לחץ כאן. 

נחל דוד חלק משמורת הטבע עין גדי – מומלץ בחום לא לפספס את המקום ואף לטייל בו במיוחד בימי הקיץ החמים. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.