Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דרך נוף נחל שקמה

בין הגבעות של שפלת יהודה לקו החוף הדרומי עוברת דרך נוף נחל שקמה. נחל שקמה מתחיל את דרכו ליד קיבוץ להב ונשפך לים ליד קיבוץ זיקים. הנחל הוא נחל אכזב אך ניתן למצוא מספר נקודות עם מי מעיינות באיזור תל נגילה ותל חסי. שם הנחל ניתן לו בגלל עצי השקמה שצומחים לצד הנחל באיזור מישור החוף הדרומי. הנחל הוא “מסדרון אקולוגי” חשוב מאוד שמחבר בין המדבר לים התיכון. דרך נוף נחל שקמה מתחילה את דרכה שמורת הטבע פורה והיא מחולקת לשלושה מקטעים עליהם נפרט כאן. חשוב לציין שרוב הדרך עבירה לרכב פרטי מלבד המקטע האחרון. שימו לב כי לאחר הגשמים הדרכים עלולות להיות בוציות כיוון שמדובר על דרכי עפר. 

שמורת פורה לתל נגילה – מתאים לכל רכב

שמורת הטבע פורה נמצאת בסמוך לכביש 6, כאן תמצאו את עצי האיקליפטוס הגדולים שלידם דרך הנוף מתחילה. בחודש פברואר בתקופת “פסטיבל דרום אדום” בשמורת פורה אפשר לראות מרבדים של כלניות אדומות שמקשטות כאן את הגבעות. מהכניסה לצד השלט של דרך נוף נחל שקמה ניסע כ 900 מטרים מערבה ונגיע לסכר נחל פורה מיובליו של נחל שקמה. מכן נמשיך לנסוע כ 1.6 ק”מ עד להגעה לנקודת עניין הבאה שלנו הגשר הטורקי.

במלחמת העולם השנייה הטורקים בנו את הגשר לטובת בניית מסילת הרכבת לבאר שבע. נחזור לרכב ונמשיך בנסיעה כ 1.1 ק”מ עד להגעה לבאר שקמה. באר ישנה שנמצאת לצד נחל שקמה והיא נבנתה בתקופת המנדט הבריטי. מכאן נמשיך בנסיעה עוד כ 1.1 ק”מ עד להגעה לתל נגילה. מעץ האשל שנמצא בפסגת הגבעה אפשר לקבל נקודת תצפית יפה על האיזור. כאן נמצאו שרידי מהתקופה הכנענית ובימי מלחמת העצמאות המקום הפך למשלט נגד המצרים.

תל נגילה עד כביש 232 – מתאים לכל רכב

ממשיכים לנסוע מערבה כ 900 מטרים עד למפגש עם נחל סד. כאן אתם יכולים לעצור את הרכב ולצעוד צפונה על שביל ישראל לאורך הגדה המזרחית של נחל סד. מכאן נמשיך בנסיעה מערבה כ 3.7 ק”מ ונגיע אל נקודת תצפית על שמורת טבע בתרונות רוחמה. כאן בין גבעות הלס נשקף נוף עוצר נשימה של הבתרונות. בתרונות הם ערוצים שנוצרו בשל סחיפת הקרקע. כאן בבתרונות רוחמה אפשר לשבת ולצפות בשטחי החקלאות הפתוחים והירוקים שלאחר הגשמים. מכאן נמשיך עוד כ 800 מטרים עד לצומת שבילים אדום כחול, אם נפנה עם האדום שמאלה נוכל לצאת לכביש 334 ולסיים את הטיול שלנו בדרך נוף נחל שקמה.

במקרה שלנו נמשיך לנסוע עם הסימון הכחול. מכאן נמשיך מערבה בנסיעה של כ 4.1 ק”מ עד לצומת סימון שבילים כחול שחור. אם נפנה עם השחור נוכל להגיע אל מגדל תצפית קק”ל וחרבת ג’ממה ואף לצאת לכביש 334 ולסכיים את הטיול שלנו בדרך נוף נחל שקמה. במקרה שלנו נמשיך מערבה עם הכחול כ 5.8 ק”מ עד לנקודת העניין הבאה: חורבת מרשן. בדיוק כאן עובר הגבול בין השפלה למישור חוף הנגב וממש כאן אדמת הלס הופכת לאדמת חמרה. יש כאן חניון יום עם ספסלי פיקניק ונוף עוצר נשימה. בחורבת מרשן נמצאו שרידי מבנים, פסיפס ובורות מים מהתקופה הביזנטית. מכאן נמשיך מערבה כ 4.1 ק”מ עד להגעה ליציאה בכביש 232.

מכביש 3523 עד כביש 4 – מתאים אך ורק לרכבי 4*4

מרגע שיצאנו לכביש 232 נסע צפונה עד לכיכר בה נפנה שמאלה. ניסע כ 2.2 ק”מ עד לפני ימינה שמכניסה אותנו שוב בסימון שבילים כחול אל דרך נוף נחל שקמה. מקטע זה אורכו 6.9 ק”מ כאן אנחנו נוסעים בדרך שדות חקלאים ופגוש את עצי השקמה שכאן שבזכותם הנחל קיבל את שמו, נעבור בגבול של שמורת הטבע כורכר גברעם, יער ארז ונחל ברור.

בדרך תעברו חניוני יום עם ספסלי פיקניק כולל שילוט מידע שמסביר על איך נוצרו כאן סלעי הכורכר. בסיום המקטע מגיעים אל מעבר תת קרקעי מתחת לכביש 34. מכאן ניסע כ 3.4 ק”מ ובדרכנו נעבור בין שדות חקלאים, קיבו ארז ודיר בונייד. דיר סונייד ידוע כמקום בעל חשיבות אסטרטגית בתקפות מלחמת העולם האשונה כאשר הטורקים בנו כאן מסילת ברזל לכיוון עזה.

המסילה עבר ממש כאן עד כאשר הבריטים כבשו את ישראל והזיזו את תוואי המסילה מדיר סונייד לכיוון לוד. 100 מטרים צפונית מכאן יש את שרידי תחנת הרכבת שפעלה כאן ב 1920 מקונטרה לחיפה ובמלחמת העצמאות הפסיקה לפעול בגלל שיחידות ישראליות פוצצו את הגשר מעל נחל שקמה. מרגע ההגעה לכביש 4 נפנה שמאלה וניסע כ 400 מטרים דרומה עד לכניסה ימינה להמשך דרך הנוף בחלקה האחרון. מכאן אנחנו ניסע מערבה כ 6 ק”מ של נופי דיונות חול, נעבור קרוב ליישוב נתיב העשרה דרך שמורת כרמיה עד ליציאה לכביש 3411 לסיום דרך נוף נחל שקמה. למי מכם שרוצה יכול לפנות שמאלה לכיוון חוף זיקים.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

חופי הים של אשקלון – הקיץ הגיע והבילוי הכי מבוקש היום לכל המשפחה הוא בים, לשמחתנו לאורך מדינת ישראל יש לא מעט חופי רחצה נהדרים – תכירו את חופי הים של אשקלון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נתיב לשלום בנתיב העשרה – נתיב העשרה הוא מושב בצפון-מערב הנגב ובו נמצאת חומת המגן הגדולה שמפרידה בין שטח ישראל לבין שטחי רצועת עזה. בנתיב לשלום תוכלו לקחת חלק בקישוט החומה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק נחל לכיש – פארק נחל לכיש הוא מקום מושלם לבלות בו עם המשפחה. הפארק משתרע לאורך נחל לכיש עד לנקודה שבה הנחל נשפך לים ותוכלו למצוא בו כמה מוקדי עניין. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נתיב לשלום בנתיב העשרה | אומנות על חומת המגן בין ישראל לעזה – נתיב העשרה הוא מושב בצפון-מערב הנגב בסופו של המושב תמצאו את חומת המגן הגדולה והמרשימה שמפרידה בין שטח ישראל לבין שטחי רצועת עזה – נתיב לשלום. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גבעת לילי – בגבעת לילי תוכלו למצוא את פריחת הכלניות בשיא העונה וגם את קברם של אריאל ולילי שרון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

דרך נוף הבשור והגשר התלוי – מסלול נסיעה ברכב העובר בין מספר נקודות עניין לאורך נחל הבשור, אחד מהם הוא הגשר התלוי המפורסם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מצפור גבעת גמל – לזכרו של יעקב (ינצ’יק) גברי – בסמוך לקיבוץ ניר עם שבעוטף עזה על גבי גבעה הנראת כמו דבשת הגמל הוקם לו מצפור המשקיף על האיזור כולו לזכרו של יעקב גברי חלוץ ומייסד ניר עם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.