Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת הטבע בתרונות רוחמה – הבתרונות, העץ הבודד ופריחת הכלניות

שמורת הטבע בתרונות רוחמה נמצאת בסמוך לקיבוץ רוחמה בנגב המערבי. השמורה מציגה תופעת טבע מיוחדת של הבתרונות ונופים מרהיבים של שטחים פתוחים ואינסופיים. המקום מומלץ מאוד לטיול בעונות הפריחה שלאחר הגשמים מאחר ואז השטח כאן נצבע בירוק עם פריחת כלניות משמעותית, והשילוב של הכל ביחד יוצר לנו פשוט חגיגה לעיניים. את רוב הטיול בבתרונות עושים עם הרכב, כשלאורך כל הנסיעה תוכלו לראות מסביב את הנופים המיוחדים והמרשימים של השמורה. בדרך יש מספר נקודות מומלצות לעצירה. הביקור בבתרונות רוחמה הופך אטרקטיבי ומבוקש במיוחד בתקופה של פסטיבל דרום אדום, אז מגיעים הנה אלפי מטיילים כדי ליהנות ממראות הפריחה במקום המיוחד הזה. 

השמורה מחולקת לשני איזורים שהם הצד המזרחי של הקיבוץ והצד המערבי של הקיבוץ. על מנת לראות את תופעת הבתרונות המרשימה מומלץ להגיע מצידו המערבי של הקיבוץ. מצידו המזרחי רכסי הכורכר. נמליץ על טיולים בכל אחד מהכיוונים.

אל הצד המזרחי של שמורת הטבע בתרונות רוחמה נכנסים לפי השלט החום אותו תראו לפני הכניסה לקיבוץ רוחמה (אם הגעתם מכיוון בית קמה). השלט יהיה בצד ימין של הכביש ומשם נכנסים אל כביש עפר. אחרי הפניה עם השילוט אל תוך השמורה ישנו סימון שבילים אדום שאיתו נוסעים כ 2.5 ק”מ, עד למפגש עם סימון שבילים כחול. אם אתם מבקרים כאן בחודש פברואר או בתקופת פסטיבל דרום אדום, כדאי לכם להגיע בדיוק לצומת הדרכים בין הסימון האדום לכחול. נקודה זו תוביל אתכם ישירות אל מרבדי הכלניות העצומים שיש כאן. יהיה לכם קשה מאוד לפספס את זה.

אם תמשיכו בנסיעה מהנקודה הזו, עוד קילומטר אחד צפונה, תוכלו להגיע אל העץ הבודד. העץ הבודד של בתרונות רוחמה הוא אחד המפורסמים בשמורה ורבים מגיעים הנה על מנת לצפות ולצלם את המראה המיוחד. נוף פתוח אל המרחב, וממול נחשף לו עץ בודד אחד ויחיד בין המרחב הירוק הענק שנפרס מולכם. מהנקודה הזו תוכלו לחזור באותה הדרך ממנה באתם, חזרה אל הכביש הראשי, או להמשיך בנסיעה עם סימון שבילים כחול אל המשך דרך הנוף. בהמשך יש גם פינות ישיבה ותצפית נוספת על השמורה. כדי להגיע לנקודות שציינו שימו בוויז: העץ הבודד. שימו לב – ברוב ימות השנה הדרך עבירה לכל רכב אלא אם אתם מגיעים לכאן לאחר הגשמים ואז הדרך בוצית מאוד ועבירה לרכבי 4*4 בלבד.

אל הצד המערבי של שמורת הטבע בתרונות רוחמה תוכלו להיכנס דרך כביש עפר שמוגדר כדרך נוף היוצאת מול שער הכניסה של קיבוץ רוחמה. מכאן תוכלו להמשיך בנסיעה ולעצור במספר נקודות עניין בדרך. ניתן לעשות גם את המסלול הרגלי משער קיבוץ רוחמה. המסלול מסומן בסימון שבילים שחור עד למעבר הבקר, ומשם הסימון שבילים הופך להיות אדום עד לצומת הדרכים שמפנה אותנו ימינה אל סימון השבילים הכחול. המסלול הזה עובר בין הפריחה המרשימה של פברואר, חרבת חרב, שרידי רצפת פסיפס ועד לחרבת ג’ממה.

ניתן לעשות כאן גם מסלולי סינגלים של אופניים או טיול ברכב שמגיע עד לתצפית מגדל האש – מגדל תצפית של קק”ל. לא ניתן לטפס על המגדל כיוון שהוא מיועד לעובדי קק”ל בלבד, אבל מהנקודה הזו ניתן לקבל תצפית יפה על כל האיזור ועל הבתרונות. מומלץ להגיע לכאן בשעות השקיעה או הזריחה כי אז השמורה נצבעת בצבעים מדהימים ומקבלת מראה מרהיב אפילו יותר. כדי להגיע לנקודות שציינו שימו בוויז: מגדל תצפית רוחמה.

בתרונות רוחמה – תופעת טבע

מה הם בעצם הבתרונות? מדרונות תלולים, וביניהם חריצים, שנוצרים ממי גשמים שמחלחלים אל הסלע, דרך אדמת הלס הרכה. חלחול המים אל הסלע יוצר מאין סדקים באדמות וכך נוצר מראה של “חיתוך” בשטח. בבתרונות רוחמה ניתן לראות את התופעה בצורה מרשימה מאוד, טיפוס קצר אל הגבעות הגבוהות יחשוף בפניכם את השטח הפתוח ובו בתרונות רבים שנראים כחריצי ענק בין הגבעות. שמורת הטבע בתרונות רוחמה היא מבין מספר מקומות בודדים בישראל שבה עדיין ניתן לצפות בתופעה. רבים מהשטחים הפתוחים שהיו בעבר הוסבו לטובת בנייה וחקלאות. האזורים האלה מאופיינים באדמת הלס, שנחשבת לעשירה במינרלים ופורייה במיוחד, ולכן גם הפריחה באזור הבתרונות היא מרשימה מאוד בעונה. 

מי שיגיע אל שמורת בתרונות רוחמה בחודשים פברואר-מרץ יזכה ליהנות ממראות הפריחה המרהיבים של הכלניות שצובעות את כל השמורה באדום. יהיה מאוד קשה לפספס אותן כי הן פשוט בכל מקום. זו גם הסיבה ששמורת בתרונות רוחמה מהווה את אחד היעדים האטרקטיביים של פסטיבל דרום אדום שמתקיים באזור הנגב מדי שנה. לאירועי פסטיבל דרום אדום ומקומות מומלצים לטיול באזור לחצו כאן.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

שמורת הטבע פורה וסובב מאגר פורה – שמורת הטבע פורה ממוקמת באיזור שפלת יהודה ואפשר לזכות לטייל בה בכל עונה אך העונה היפה ביותר היא בזמן פריחת הכלניות בתקופת דרום אדום. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גבעת הכלניות – קבר אריאל ולילי שרון מול חוות השקמים – גבעת הכלניות, היתה מכונה בעברה גבעת לילי, והיא נמצאת בנגב הצפון מערבי מול חוות שקמים. על פסגת הגבעה נמצאת אחוזת קברם של אריאל ולילי שרון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק נחל לכיש – פארק נחל לכיש הוא מקום מושלם לבלות בו עם המשפחה. הפארק משתרע לאורך נחל לכיש עד לנקודה שבה הנחל נשפך לים ותוכלו למצוא בו כמה מוקדי עניין. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

תיירות יד מרדכי – סיור המתאים לכל המשפחה המשלב הסבר על יצירת הדבש, טיול בטרקטור ברחבי הקיבוץ, מורשת קרב ופינת יצירות לילדים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חניון ומצפור ורמולן – לזכרו של יונתן ורמולן ז”ל – בסוף שנת 2004 הוקמו חניון ומצפור ורמולן על ידיד חבריו ליחידה של יונתן ורמולן ז”ל. יונתן היה לוחם משמר הגבול והוא נהרג באינתיפאדה השנייה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נתיב לשלום בנתיב העשרה – נתיב העשרה הוא מושב בצפון-מערב הנגב ובו נמצאת חומת המגן הגדולה שמפרידה בין שטח ישראל לבין שטחי רצועת עזה. בנתיב לשלום תוכלו לקחת חלק בקישוט החומה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.