Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דרך אלף המדרגות בחיפה

בלב העיר חיפה תוכלו לצאת למסלול אורבני העובר בין סמטאות העיר בדרך אלף המדרגות המחברות בין מרכז הכרמל לעיר התחתית של חיפה. העיר חיפה ממוקמת על הר הכרמל מה שמאפשר למטייל בה לצאת לטיול שלכל אורכו הוא חשוף לנופים הסובבים אותה. המסלול בדרך 1000 המדרגות בחיפה מתחיל בנקודת התצפית היפה ביותר של חיפה – טיילת לואי ברחוב יפה נוף. כבר מכאן המטיילים חשופים לתצפית על מפרץ חיפה ואיזור הקריות, הגנים הבהאים וההמשך לאורך המושבה הגרמנית, נמל חיפה ומרחוק גם הרי הגליל המערבי.

טיילת לואי הוקמה בשנת 1992 מכספי תרומות של משפחת גולדשמיט, תושבי העיר חיפה, שביקשו להנציח את בנם שנהרג בתאונת דרכים ומאוד אהב את נופיה של חיפה. הטיילת עוברת לאורכו של רחוב יפה נוף ממלון נוף ועד הכניסה העליונה של הגנים הבהאיים. שווה לבקר לאורכה של הטיילת בנוסף למסלול “דרך אלף המדרגות”. כדי להתחיל את המסלול בדרך אלף המדרגות נגיע אל “יפה נוף 105” אל מדרגות גדרה. צריך לקחת בחשבון כי המסלול כאן הוא לא מעגלי וניתן להיעזר בכרמלית (הרכבת התחתית של חיפה) כדי לחזור חזרה לרכב שממתין בנקודת ההתחלה. בכניסה אל מדרגות גדרה נפגוש בשלט המציג לנו 4 אפשרויות טיול לפי צבעים:

  • הכתום שיוביל אותנו למושבה הגרמנית.
  • האדום שיוביל אותנו לואדי ניסנס.
  • הלבן שיוביל אותנו לכיכר פריז.
  • הירוק שיוביל אותנו לאל פאשה.

נצעד אל עבר מדרגות גדרה שקיבלו את שמם בעקבות המושבה שהקימו חברי תנועת ביל”ו בארץ ישראל ב 1884. נזכיר רגע לפני שנתחיל לצעוד במורד המדרגות כי לאורך כל הדרך אתם עוברים בין שכונות מגורים ולצד בתים פרטים – אנא שמרו על הניקיון והשקט. זקני העיר חיפה בטח יזכרו את מורד המדרגות האלו בעיקר מאירועי התרבות שהתקיימו כאן כמו “מירוץ המדרגות” המפורסם שהיה מתקיים כאן בעבר. אך רובע המדרגות בחיפה עבר שינוי מדהים מאז וכיום אפשר למצוא לאורך כל הדרך מגוון רחב של ציורי גרפיטי, פסלים של אומנים שהוצבו כאן, עבודות סביבתיות, ציורים, צילומים ועוד. מתחילים לצעוד – לאחר הליכה של כ 250 מטרים במגמת ירידה, נחצה את רחוב הנרייטה סאלד שהייתה אשת חינוך שהקדישה את כל חייה לרעיון הציוני ועד מהרה נגיע אל רחוב החשמונאים. מקטע זה נקרא גם שביל החמורים, במאה הקודמת ממש כאן לאורך תוואי שביל זה היו מעבירים ציוד וחומרים על גבי חמורים בעליות ובירידות. כאן תוכלו למצוא גם פסל של חמור עם חור בצורת לב היישר אל נוף הנמל.

כאשר נגיע אל רחוב החשמונאים נפנה שמאלה ונצעד כ 100 מטרים שיובילו אותנו אל בית מספר 16 ומכאן נפנה ימינה אל מדרגות גמלא. מדרגות אלו קיבלו את שמם על שם העיר גמלא שאת השרידים שלה ניתן לראות בשמורת הטבע גמלא שברמת הגולן. מכאן נצעד במגמת ירידה עוד כ 100 מטרים שיובילו אותנו אל רחוב שדרות אליהו גולומב ולצד בית חולים בני ציון או בשמו הנוסף בית חולים רוטשילד. למי שלא מכיר אליהו גולומב היה המפקד של ארגון ההגנה מבין מעצבי כוח המגן היהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי.

בסוף המדרגות נפנה שמאלה ונצעד כ 140 מטרים עד שנראה את התחנה של הכרמלית מימיננו, נפנה ימינה אל גרם מדרגות וילנסקי ובמהרה נפנה שמאלה אל סמטת השחר. כאן נצעד כ 190 מטרים בתוך סמטה כאשר סביבנו בתים קטנים ובסופה נפנה ימינה אל מדרגות כורש חיפה. מכאן נצעד כ 60 מטרים עד להגעה לרחוב ארלוזרוב אותו נחצה ונמשיך בירידה במדרגות כורש שיובילו אותנו עד מהרה אל שכונת הדר עליון לרחוב הלל.

כאן נפנה שמאלה ונצעד ברחוב הלל כ 300 מטרים עד להגעה לשדרות הציונות. רחוב זה יוביל את המטיילים לכניסה לגנים הבהאים. למי מכם שיש זמן אל תפספסו את הביקור בגנים המטופחים שכל כך מזוהים עם העיר חיפה. בפגישה שלנו עם רחוב שדרות הציונות נפנה שמאלה ונצעד כ 120 מטרים עד לפניה לרחוב שפרה ובקצה הרחוב הקטן נגיע אל מדרגות שפרה. במדרגות אלו נצעד במגמת ירידה כ 200 מטרים עד להגעה לרחוב עבאס.

למי שרוצה לסיים במושבה הגרמנית כאן יפנה שמאלה ומיד יפנה ימינה אל מדרגות הכרמים. כאן נצעד במגמת ירידה כ 150 מטרים עד להגעה לרחוב הגפן ואל כיכר אונסק”ו שכאן נסיים את הטיול שלנו. למי מכם שרוצה לסיים בשכונת ואדי ניסנס יפנה ימינה ברחוב עבאס ויצעד עד למפגש עם שדרות הציונות, כאן יפנה שמאלה ואז מיד ימינה אל רחוב שבתאי לוי. באזור צומת רחוב שבתאי לוי עם שדרות הציונות תוכלו להגיע אל בית הגפן שהוא בית לפעילויות רב תרבותיות כאן בחיפה ולא רחוק ממנו למוזיאון האמנות של חיפה. נמשיך לצעוד ברחוב זה כ 160 מטרים עד לפניה שמאלה אל מדרגות רשפון. מסלול המדרגות יובילו אותנו אל רחוב ואדי. כאן נצעד צפונה ברחוב ואדי כ 350 מטרים עד להגעה למפגש עם רחוב ח’ורי, נמשיך לצעוד לרחוב שחאדה עד שנגיע אל כיכר אמיל חביבי שכאן מסתיים המסלול.

אפשרות נוספת לסיום בשכונת ואדי ניסנס היא ברחוב שדרות אליהו גולומב לפנות ימינה ונצעד כ 190 מטרים עד לכיכר עם רחוב מונטיפיורי. למעשה כאן נפנה שמאלה ונעקוף את בית חולים רוטשילד עד להגעה למדרגות פרידמן ובמהרה נפנה ל – מדרגות שפינוזה. אחרי שתסיימו את הירידה ב – מדרגות שפינוזה תביטו אחורנית ותוכלו לראות את אחד הציורים במרהיבים ביותר שצויירו על מדרגות – ציור של ברוך שפינוזה שהיה פילוסוף יהודי. נרד במדרגות אלו כ 100 מטרים עד להגעה לרחוב ארלוזרוב, כאן נפנה שמאלה ומיד נפנה ימינה אל מדרגות שמואל. ברוך הבאים לג’ונגל של חיפה – המדרגות הכי פראיים שתראו – מגוון רחב של מצחייה כולל עצי הדר שנותנים כאן הרגשה של ג’ונגל.

במדרגות אלו נצעד כ 240 מטרים עד להגעה לרחוב בן יהודה. כאן נפנה שמאלה ונרד במדרגות צפת שיובילו אותנו במהרה לרחוב הרצליה. כאן נפנה שמאלה כ 150 מטרים עד לפניה ימינה למדרגות האומן. מדרגות האומן יובילו אותנו עד לרחוב שבתאי לוי, כאן נפנה שמאלה ונרד במדרגות דור שיובילו אותנו אל רחוב ואדי. כאן נצעד צפונה ברחוב ואדי כ 350 מטרים עד להגעה למפגש עם רחוב ח’ורי, נמשיך לצעוד לרחוב שחאדה עד שנגיע אל כיכר אמיל חביבי שכאן מסתיים המסלול.

צריך לקחת בחשבון כי בחיפה יש המון גרמי מדרגות שאפשר לטייל בהם בצורה חופשית, אפשר להיעזר במפת העיר או באפליקצית ניווט ולהגיע מהנקודה הגבוהה ביותר עד לנקודה הנמוכה ביותר רק על ידי מדרגות. כאן תיארנו רק 2 נקודות סיום בדרך באלף מדרגות: במושבה הגרמנית ובואדי ניסנס, אך ניתן בכל שלב לבנות עצמאית כל מסלול אחר שתרצו.

הכרמלית - הרכבת התחתית של חיפה

את כל המסלול שאותו אתם יורדים רגלים מהכרמל ועד לעיר התחתית, הכרמלית צולחת ב 8 דקות נסיעה בלבד. הכרמלית היא למעשה הרכבת התחתית של חיפה ונכון לכתיבת שורות אלו היא גם היחידה בישראל. לכרמלית יש 6 תחנות: תחנת מרכז הכרמל ברחוב שדרות הנשיא 122 שקרובה לגן האם וטיילת לואי. תחנת בני ציון  ברחוב גולומב אליהו 35 שקרובה לבית חולים בני ציון ולאחת הכניסות הראשיות אל הגנים הבהאיים. תחנת מסדה ברחוב מסדה 29 שקרובה למדעטק, תחנת הנביאים ברחוב הנביאים 22 שנמצאת בלב שכונת הדר התוססת. תחנת הדר – עירייה ברחוב הנביאים 1 שקרובה לואדי ניסנס ותחנת העיר התחתית ברחוב נתנזון 20 בכיכר פריז שקרובה למושבה הגרמנית, קרית הממשלה והעיר התחתית. מעבר לכך שהכרמלית היא כלי תחבורה נהדר ויעיל היא ממזמן הפכה להיות אטרקציה תיירותית כאן בחיפה בנוסף לרכבלית שיוצאת מתחנת לב המפרץ ומסיימת באוניברסיטת חיפה.

איך מגיעים אל דרך אלף המדרגות

כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז: יפה נוף 105 ולהחנות את הרכב כאן. צריך לקחת בחשבון כי המסלול הוא לא מעגלי ולכן אם אתם מגיעים עם רכב אחד החזרה אפשרית בעזרת הכרמלית – הרכבת התחתית של חיפה. תחנת העליה היא בכיכר פריז שבעיר התחתית והסיום בתחנת מרכז הכרמל לצד גן האם.

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

מדעטק חיפה – מדעטק חיפה נמצא בלב שכונת הדר והוא שוכן במתחם ההיסטורי של הטכניון. מבנה מרשים מוקף עצי דקל ובו תערוכות מתחלפות בנושא מדע, טכנולגיה וחלל. חוויה אדירה עם הילדים מתאים לכל הגילאים! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שביל סטלה מאריס – כוכב הים  – בצד המערבי של חיפה ממש בשפיץ של רכס הכרמל, עובר שביל סטלה מאריס שנקרא גם כוכב הים. נופי הים התיכון יתנו לכם הרגשה שאתם באיי יוון.. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מבצר ראש מיה – נקודת תצפית בלב העיר חיפה – בלב העיר חיפה בשכונת רוממה הוותיקה ישנה נקודה לא כל כך מוכרת בשם מבצר ראש מיה – מבצר צלבני. מכאן יש תצפית מדהימה על כל מפרץ חיפה – שווה לבקר! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל שיח – נחל שיח הוא פנינת טבע בלב העיר של חיפה. מדובר במסלול הליכה ציורי שיש בו הכל: פריחה ועצי פרי, מי מעיינות לשחיה, נוף קסום ואפילו קצת ארכיאולוגיה. לא להאמין שכל הטבע הזה נמצא ממש לצד העיר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין קדם – הוא מעיין מיוחד. קודם כל כי מדובר באחד המקומות הפחות מוכרים ולכן הוא שומר על האוטנטיות והאווירה בטיול הזה היא קסומה ופסטורלית. המעיין נמצא במזרח העיר טירת הכרמל. המסלול אליו מהווה יציאה חדה מן העיר אל הטבע ובכך גם הקסם שבו, מסלול עם נופים מדהימים של הים וההרים סביב חיפה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק הגשרים התלויים בנשר – במורדותיו הצפון-מזרחיים של הכרמל, בפאתי העיר נשר, נמצא פארק נשר. 275 דונם של עצי אורן וחורש ים תיכוני של עצי אורן ואלון. אחד מהפארקים המדהימים שיש לטייל בהם באיזור כשבמרכזו אטרקציה מיוחדת במינה של שני גשרים תלויים שעוברים מעל הואדי (לא מומלץ לפחדנים). למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

בואו להכיר את העיר חיפה – טיול עירוני בשילוב טיול בטבע, רק בעיר חיפה תוכלו למצוא מספר רב של נקודות עניין – הגנים הבאהיים, המושבה הגרמנית, העיר התחתית ופארק הכרמל במרחק נסיעה קצר. למידע מלא על הטיול לחצו כאן.

שמורת הטבע החי בר  – ממש קרוב לאיזור שלנו תוכלו למצוא את שמורת הטבע חי בר שרשות הטבע והגנים מתחזקת, תפגשו פה מסלול נגיש, חיות והמון נוף. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

נחל כלח בשוויצריה הקטנה והצניר – בחלקו הצפוני של פארק הכרמל תוכלו לעשות מסלול מעגלי אל נקודת תצפית בצניר בלב שוויצריה הקטנה. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

דרך הדורות לחניון הכלניות – פארק הכרמל הוא אחד האתרים המבוקשים ביותר לטיול עם המשפחה. בכל עונות השנה מגיעים לכאן מטיילים מכל הארץ כדי ליהנות מהשפע והיופי של המקום הזה. כאן תמצאו את דרך הדורות מסע בין העתיקות ותצפית מחניון הכלניות. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

טיול בכפר הדרוזי דלית אל כרמל – בדליה יש המון מה לראות ובעיקר לטעום. אתם מוזמנים לקבל מאיתנו מסלול טיול עם ההמלצות למקומותש אסור לפספס בדליה. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

מנזר המוחרקה קרן הכרמל – אם אתם מחפשים נקודת תצפית מיוחדת הגעתם למקום הנכון. בואו לראות תצפית פנורמית מקו החוף ועד עמק יזראל וצפונה. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

שביל החלוצים – מסלול מקסים וקצר היורד אם האגם הנסתר של נחל אורן, השביל מוקדש לאסף רמון ז”ל בנו של אילן רמון ז”ל האסטרונאוט הישראלי הראשון. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.