Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גן לאומי תל עובדיה: אתר פרהיסטורי בעמק הירדן

בגליל התחתון לצד חלקו הדרומי של נהר הירדן נמצא גן לאומי עובדיה. הגן הלאומי נחשב לאתר פרהיסטורי הקדום ביותר שנמצא מחוץ ליבשת אפריקה ומבין הקדומים שיש במדינת ישראל. לאורך השנים בוצעו כאן חפירות ארכיאולוגיות שמצאו ממצאים המעידים על כך שממש כאן חי האדם הזקוף הומו ארקטוס, ממצא זה מעיד על כך שחיו כאן בתקופת הפליסטוקן שהיא תקופה של מעל 1.6 מיליון שנה לפני זמננו. בנוסף אותרו כאן גם עצמאות של בעלי חיים שכבר נכחדו מהעולם עם למעלה מ 120 מינים שונים.

לצד הממצאים הפרהיסטורים יש כאן גם תופעה גיאולוגית מרשימה שקיבלה את שמה “תצורת עובדיה” שבה המטיילים נחשפים לשכבות השונות הבנויות מסילט, חרסית, חול ותלכיד נחלים. גן לאומי עובדיה הוא אתר ייחודי המשלב היסטוריה, טבע ותרבות. זהו מקום נהדר ליהנות מכמה שעות של טיול מרתק לכל המשפחה, ללמוד על עברו הרחוק של האדם ולפתח הערכה עמוקה לטבע ולמורשת.

האתר נגלה לראשונה אי שם בשנת 1959 על ידי מורה לטבע מקומי בשם איזי מרימסקי. לאורך השנים הוא נחפר על ידי מספר רב של משלחות שונות שהצליחו לאתר ממצאים מתקופת האדם הקדמון כמו אבני גיר, אבני בזלת, כלי אבן מצור שכל אלו שימשו לחיתוך, עיבוד וביתור בעלי חיים. בנוסף אותרו כאן גם שרידים של ג’ירפות, היפופוטם, ממותות, נמרים ועוד. האתר הוא בעל חשיבות עולמית והוא תגלית של ממש בקרב עולם הארכיאולוגיה. בשנת 2021 רשות הטבע והגנים הכריזה לראשונה על אתר החפירות עובדיה כגן לאומי והכשרתו לקבלת קהל מבקרים. סרטון של רשות העתיקות על אתר גן לאומי תל עובדיה:

חשיבותם של הממצאים בגן לאומי עובדיה עולה לא רק בגלל עתיקותם, אלא גם בגלל תרומתם להבנת ההתפתחות האנושית והתרבותית. מחקרים רבים נערכו באתר, והם ממשיכים לתרום רבות לידע שלנו על תקופה זו בהיסטוריה. ביקור בגן לאומי עובדיה הוא חוויה ייחודית המאפשרת לכם לחזור אחורה בזמן, להכיר את אורח חייהם של האדם הקדמון ולגעת בהיסטוריה מרתקת. בגן לאומי עובדיה הוכשרו דרכי גישה נוחים, מסלול הליכה מעגלי סביב הממצאים, הוצבו כאן שלטים המסבירים על האתר ויש כאן נקודות תצפית מרהיבות על נוף עמק הירדן. צריך לקחת בחשבון כי האתר לא נגיש והכניסה לכלבים אסורה. הכניסה לאתר אפשרית מזריחה ועד שקיעה והיא ללא תשלום. 

תל עובדיה

מערבית לגן הלאומי נמצא גם תל עובדיה, מדובר על תל שעל פי ארכאולוגים הם מזהים את התל כעיר הכנענית ינועם שהוזכרה על גבי פפירוסים במצרים העתיקה. סביב התל עד לשבת 1948 שכן הכפר הערבי בשם עובדייה שבו פעלו תשי טחנות קמח על נחל יבניאל ואותרו כאן שרידי בתי הבוץ שנמצאים במקום עד היום ומכוסים בצמחיה וקוצים. בתל בוצעו חפירות ארכאולוגיות לאורך השנים ואותרו כאן שרידים מתקופת הברונזה התיכונה והברונזה המאורחת.

דרכי הגעה לגן לאומי תל עובדיה

כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: גן לאומי עובדיה. נוסעים בכביש 90 ובסכר דגניה פונים לכיוון מערב לכביש 7591 לכיוון כינרת קבוצה, לאחר כ 500 מטרים פונים שמאלה. נוסעים כ 1.1 ק”מ על סימון שבילים ירוק עד שנראה משמאלנו חניה לצד סכר אלומות, מכאן ממשיכים עם הכביש ישר שחלקו הופך לסימון שבילים של שביל ישראל. לאחר כ 700 מטרים נגיע למעבר מעל נחל יבניאל, מכאן ממשיכים ישר עוד כ 750 מטרים עד לפניה ימינה, לאחר הפניה נוסעים כ 200 מטרים ופונים שמאלה ועד מהרה מגיעים אל חניון הרכבים שהוכשר בתחילת המסלול של גן לאומי עובדיה.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

גן מורד ירדן דרומי – סכר אלומות בירדנית – המים בגן מורד ירדן דרומי בסכר דגניה עד לסכר אלומות מגיעים מהכנרת דרך סכר דגניה המפורסם, תוואי שטח של 3 ק”מ מסכר דגניה ועד לסכר אלומות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת טבע נחל יבניאל – חורשת אקליפטוסים גדולה עם נקודות שכשוך רדודות של נחל יבניאל שזורם כאן לאורך כל השנה. נחל יבניאל זורם מאזור רמת יבניאל דרך בקעת יבניאל ונשפך בסוף לירדן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוב רוי – שייט קיאקים על הירדן בצפון – רוב רוי הוא אתר שייט ייחודי הנמצא על גדות נהר הירדן, בסמוך לקיבוץ כנרת. המקום מעוצב באופן מאוד מיוחד בסגנון אינדיאני. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מעיין עין נון – אם אתם מחפשים טיול קצר למקום עם מקור מים שלא הרבה מכירים, אנחנו נמליץ לכם להגיע למעיין עין נון. הוא נמצא ממש בכניסה לישוב מגדל שעל שפת הכנרת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע ארבל – שמורת הר ארבל נמצאת בגליל התחתון בסמוך למושב ארבל. ממצוק ההר העוצמתי נשקף נופה של הכנרת ובימים של ראות טובה תוכלו לראות גם את החרמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

יער שוויץ– את הטיול שלנו ליער שוויץ עשינו כאשר חיפשנו מקום נגיש כדי שנוכל לטייל עם עגלה. לשמחתנו קרן קיימת לישראל מפתיעה אותנו כל פעם מחדש בהנגשת הפארקים והיערות וכך גם ביער שוויץ. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי חמת טבריה– גן לאומי חמת טבריה הוא בעינינו הפתעה גדולה. מדובר באחד הפארקים הפחות מוכרים של רשות הטבע והגנים ולמרות זאת הוא אחד המקומות המושלמים לבילוי עם הילדים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

ג’ונגל של כייף – לא רק מדובר על מקום כייפי עם המון חיות שמיד נפרט עליהן, מדובר על מקום שהוא אטרקציה מושלמת לכל ילד ומשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע מג’רסה – את הטיול למג’רסה עשינו ביום קיץ חם. המקום מתאים בכל עונות השנה (חוץ מימי חורף קרים במיוחד וגשומים) אך בימים החמים הוא מומלץ במיוחד מאחר והוא כולל בתוכו מסלול הליכה ושחייה בתוך המים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.