Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גן לאומי כפר נחום

בצד המערבי של הכנרת נמצא גן לאומי כפר נחום ובו יש מספר מוקדי עניין. הגן לאומי משתרע לאורך רצועת חוף שאורכה 5.2 ק”מ ממפרץ אמנון בצפון ועד תל כנרות בדרום. הגן לאומי כולל: שרידי עתיקות, אתרי דת, מסורות וטבע, לגונות, מפרצונים, נביעות ומעיינות. בתוך תחום גן לאומי כפר נחום יש חורבת בית הכנסת, כפר יהודי מימי בית שני, תל מקראי, חורבת כנסיית פטרוס הקדוש, כנסיה חדשה שהוקמה, המנזר הפרנציסקני וכנסיית 12 השליחים – מנזר יווני אורתודוקסי. כפר נחום חשובה מאוד בעיקר לנוצרים כיוון שכאן ישו גר וגייס את השליחים הראשונים שלו: פטרוס הקדוש, אחיו אנדריאס, יעקב בן זבדי ואחיו יוחנן. להלן סדר נקודות העניין בגן לאומי כפר נחום מצפון לדרום:

מבואת כפר נחום

את תחילת הביקור שלכם תתחילו במזח המפורסם של כפר נחום, כבר בתחילת הביקור כאן לאחר שירדנו מספר מדרגות שיובילו אותנו אל המזח, נעבור בין שילוט המסביר לנו על המקום החי והצומח. כפר נחום היה מקום מגוריו של ישו, כאן הוא ריפא, חולל ניסים, לימד והעניק מחילות. לכן במהלך המסלול שלכם אל עבר המזרח ישנו שילוט על ציטוטים מהספר הקדוש של הנוצרים הברית החדשה כמו: “וַיְהִי בְּהִתְהַלְּכוֹ עַל־יַד יָם־הַגָּלִיל וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים אַחִים שִׁמְעוֹן הַנִּקְרָא פֶטְרוֹס וְאַנְדְּרַי אָחִיו מַשְׁלִיכִים מְצוֹדָה בַּיָּם כִּי דַיָּגִים הֵם׃ וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם לְכוּ אַחֲרָי וַאֲשִׂימְכֶם לְדַיְּגֵי אֲנָשִׁים”. הכניסה למבואה היא ללא תשלום בשעות פעילות: ימי א’ עד ה’ ושבת 08:00-16:00. ימי שבת וערבי חג 08:00-15:00. ערב ראש השנה, פסח וערב כיפור 08:00-13:00.

כנסיית 12 השליחים – מנזר יווני אורתודוקסי

מהמזח נצעד דרומה בשביל נוח להליכה שיוביל אותנו אל מנזר יווני אורתודוקסי בעל הכיפה הורודה. ממש כאן על פי המסורת הנוצרית היה ביתו של פטרוס. ברעידת האדמה שהתרחשה כאן בשנת 749 כפר נחום חרב (אותה רעידת אדמה שהחריבה גם את בית שאן). הכנסיה הוקמה ב 1931 ובה יש מנזר קטן שבו גרים נזירים בודדים. לכנסיה יש 12 כיפור אדומות, חלונות צבעוניים ועשרות ציורי קיר. כאשר תטיילו כאן תוכלו להרגיש כאילו אתם לרגע ביוון, החלונות הכחולים על שפת הכנרת עושים את העבודה. גג הכניסה נראה למרחקים בשל צבעו הורוד. טרם ביקורכם במקום אנא כנסו לאתר הרישמי של הכנסייה לבירור שעות הפעילות לאתר לחצו כאן.

בית הכנסת כפר נחום

בית הכנסת שכאן נבנה במאה ה 4 לספירה, יש הטוענים שבמבנה הזה התפלל ישו. חלק ממה שרואים כאן היום הוא שחזור מדהים של בית הכנסת, החזית שלו פונה לכיוון ירושלים והוא עשוי אבני גיר מסותתות היטב. סמוך לבית הכנסת אפשר לראות שרידים של רובעי המגורים שבנוי מאבני בזלת שחורות. בית הכנסת הוקם על בית כנסת קדום יותר והוא בנוי בצורת בזיליקה, לאורך בית הכנסת יש ספסלי אבן. בתוך בית הכנסת ניתן לראות עד היום המון דימויים: מחומש, משושה, צמחים, בעלי חיים, מדליונים, סוסוני ים ונשרים. יש כאן ציורים הקשורים גם ליהדות כמו מנורת שבעת הקנים ושופר.

 

כנסיית מנזה דומיני והטבחה

ממש כאן תוכלו לראות את הפסיפס המפורסם של נס הנצרות. כאן ניתן לראות את ישו נותן אוכל לאלפי מאמיניו כאשר יש בידו רק 5 כיכרות לחם ושני דגים. מדובר על אחת הכנסיות המרשימות והיפות שהוקמה במאה החמישית לספירה לפני למעלה מ 135 שנים. רוב רובה בנויה מאבי בזלת.

המפל הנסתר – עין איוב

המפל הנסתר בעין איוב נמצא בין כנסיית פטרוס לבין כפר נחום בתוך שטח גן לאומי כפר נחום. מדובר במספר מפלים שזורמים בעוצמה חזקה ונשפכים הישר אל הכנרת. קל מאוד לפספס את המפל מאחר ומהכביש לא תראו דבר המרמז על הימצאותו ולכן המקום גם קיבל את שמו כ- המפל הנעלם או המפל הנסתר. למרות זאת, ההגעה אליו היא די מהירה ולא קשה. חשוב לציין שהמים עמוקים כאשר הכנרת במפלס גבוה ולכן יש צורך לשחות אל המפלים, אך כאשר המפלס נמוך ניתן לגשת בהליכה קצרה עד למפלים. למידע מפורט על המפל הנסתר לחצו כאן.

תל כנרות

הנקודה הדרומית ביותר בגן לאומי כפר נחום היא תל כנרות, כאן ממש אותרו שרידי עיר מקראית כנרת של שבט נפתלי. גובהו של התל הוא 125 מטר מתחת לפני הים. שמו הנוסף הוא תל אל עורימה בערבית. על התל אותרו גם שרידי מהתקוםפה הכלכוליתית ועד העותמאנית. בתל אותרה עיר עליונה ועיר תחתית. המתל אפשר לקבל נקודת תצפית יפה על גן לאומי כפר נחום, הכנרת והגולן.

בנוסף לנקודות העניין שצויינו כאן לאורך הגן הלאומי עוברים מספר שבילים ארוכים:

שביל סובב כנרת

אורכו המלא של שביל סובב כנרת כ 65 ק”מ והוא מקיף את הכנרת במלואה. השביל מסומן בסימון שבילים לבן סגול כחול ומטרתו לקדם את התיירות סביב הכנרת. עקב עליית מפלס הכינרת חלו שינויים רבים בתוואי שביל סובב כנרת וחלקו עובר ממש כאן בתוך שטח גן לאומי כפר נחום. השביל עובר במצפה יורי שטרן, חוצה את ערוצו הרדוד של נחל כורזים ומגגיע עד למפרץ אמנון סה”כ 2 ק”מ בתחום הגן לאומי.

שביל ישו – דרך הבשורה

שביל ישו הנקרא גם דרך הבשורה מסתיים כאן בגן לאומי כפר נחום לאחר הליכה של כ 65 ק”מ באתרים קדושים לנצרות. מטרתו של השביל להעביר את המטיילים בנתיב הליכה נוח בין אתרים משמעותיים בחייו של ישו בצפון ארץ ישראל. השביל מתחיל את דרכו בנצרת דרך ציפורי, משבד, כפר כנא, קרני חיטין, נבי שועייב, ארבל, מגדל, עין שבע והר האושר. השביל מסומן בסימון שבילים לבן כתום לבן וגם אבנים עליהם כתובים ציטוטים מהברית החדשה. יש גם מקומות בהם תראו אבני בזלת המושחלות על עמוד מתחת אחת על השנייה ועליהם יש סמל עוגן עם הכיתוב THE GOSPEL TRAIL .

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

טיול כנסיות סביב הכנרת – מדי שנה מגיעים לישראל המוני תיירים בשביל ללכת בעקבות סיפור חייו של ישו. אתרי דת מעניינים ויפים הקדושים לנצרות מפוזרים סביב הכנרת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מעיין עין נון – אם אתם מחפשים טיול קצר למקום עם מקור מים שלא הרבה מכירים, אנחנו נמליץ לכם להגיע למעיין עין נון. הוא נמצא ממש בכניסה לישוב מגדל שעל שפת הכנרת. יש כאן המון צל, מקומות ישיבה ומקום מצוין לפקל קפה. בחודש יולי 2019 המקום עבר שיפוץ משמעותי והוא מטופס יותר ושמור יותר. שימו לב כי המקום לא פתוח בשבת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע ארבל – שמורת הר ארבל נמצאת בגליל התחתון בסמוך למושב ארבל. ממצוק ההר העוצמתי נשקף נופה של הכנרת ובימים של ראות טובה תוכלו לראות גם את החרמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

יער שוויץ– את הטיול שלנו ליער שוויץ עשינו כאשר חיפשנו מקום נגיש כדי שנוכל לטייל עם עגלה. לשמחתנו קרן קיימת לישראל מפתיעה אותנו כל פעם מחדש בהנגשת הפארקים והיערות וכך גם ביער שוויץ. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי חמת טבריה– גן לאומי חמת טבריה הוא בעינינו הפתעה גדולה. מדובר באחד הפארקים הפחות מוכרים של רשות הטבע והגנים ולמרות זאת הוא אחד המקומות המושלמים לבילוי עם הילדים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוב רוי שייט קיאקים על הירדנית – רוב רוי הוא אתר שייט ייחודי הנמצא על גדות נהר הירדן, בסמוך לקיבוץ כנרת. המקום מעוצב באופן מאוד מיוחד בסגנון אינדיאני, כולו מחומרים טבעיים כמו עץ וחימר. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

ג’ונגל של כייף – לא רק מדובר על מקום כייפי עם המון חיות שמיד נפרט עליהן, מדובר על מקום שהוא אטרקציה מושלמת לכל ילד ומשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע מג’רסה – את הטיול למג’רסה עשינו ביום קיץ חם. המקום מתאים בכל עונות השנה (חוץ מימי חורף קרים במיוחד וגשומים) אך בימים החמים הוא מומלץ במיוחד מאחר והוא כולל בתוכו מסלול הליכה ושחייה בתוך המים (לא חובה – יש גם מסלול יבש). – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק הירדן – בנקודה הכי צפונית של הכנרת מצאנו את פארק הירדן. פארק ענק שמציע בריכות שכשוך לכל המשפחה, חיות ואתרים ארכיאולוגיים. את הטיול שלנו לפארק הירדן עשינו כטיול יום אך המקום מציע גם אפשרות לינה בקמפינג, אוהל בדואי, חניוני קראוונים ועוד – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.