Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בריכות חורף: טיולים סביב שלוליות החורף המומלצות בישראל

בעונת החורף, בימים שלאחר הגשמים, בריכות החורף מתעוררות לחיים. שלוליות החורף מגיעות אחרי הגשמים והן לא נשארות להרבה זמן מאחר והן מתייבשות לאחר תקופה ללא גשמים, ולכן צריך לנצל את הזמן לביקור בהן לפני שהן נעלמות כלא היו. בריכות החורף משמשות כבתי גידול למגוון רחב של בעלי חיים כמו: ציפורים, צפרדעים, דו חיים ועוד. אז איפה יש שלוליות חורף שמומלץ לבקר בהן? הכנו רשימה מסודרת מהצפון לכיוון דרום:

אז מה זה בעצם שלולית חורף או בריכת חורף? בריכות החורף הן מקווה מים שמתמלא לאחר הגשמים בחורף ולאחר מכן הוא מתייבש בהדרגה ככל שמזג האוויר מתחמם. כדי שמאגר מים יוגדר כבריכת חורף הוא צריך להיות מאופיין באדמה שמאפשרת למים להחזיק זמן ארוך עד להתייבשות (מספר חודשים) כדי לאפשר היווצרות של מערכת אקולוגית תקינה. בריכות החורף אופייניות בעיקר לאיזורים עם אקלים ים תיכוני. המים הנאגרים בבריכות החורף מאופיינים בצמחייה ייחודית ומהווים בית גידול ליצורים חיים מגוונים. יש הקוראים לשלוליות החורף גן עדן של החי והצומח.

בריכות חורף בצפון

בריכת החורף ריחאניה 

בכפר הצ’רקסי ריחניה שבגליל העליון הוקמה מרפסת דק עץ מעל לבריכת החורף. הבריכה היא יחסית חדשה מהשנים האחרונות והיא שוקמה לאחר שנים של הזנחה על ידי רשות ניקוז ונחלים כנרת יחד עם המועצה המקומית ועוד כמה גורמים. הבריכה יחסית קטנה אך כמות החיים בה היא גדולה. ניתן למצוא כאן מגוון בעלי חיים כמו: טריטון הפסים, קרפדות, חפרית, סלמנדרות ועוד. ובנוסף, יש כאן גם פריחה של צמחי מים נדירים כמו למשל נוריות המים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע בריכת סאסא

מבין בריכות החורף הפחות מתויירות למרות שיש כאן לא מעט דו חיים המתקיימים בבריכה זו כמו: טריטון הפסים, סלמנדרות, לפרית עין החתול, קרפדות, צפרדעים ועוד. הבריכה נמצאת על כביש 899 צפונית לקיבוץ סאסא וניתן לראותה כבר מהכביש. כדי להגיע אליה תוכלו לרשום בוויז: שמורת טבע בריכת סאסא.

בריכות חורף בשרון ובמרכז

שמורת בריכת היער עטא – שלולית החורף יער חדרה

בדרום חדרה לאחר הגשמים קמה לחיים שלולית חורף בשמורת בריכת היער – עטא.  בריכת החורף היא חלק מיער חדרה והיא מוקד עליה בימים שלאחר הגשמים כאשר היא מלאה במים. השלולית מושכת אליה מגוון רחב של עופות וחיות שבוחרות בה להיות לביתם בתקופה זו. הבריכה היא שריד לביצות שהיו כאן בעבר הרחוק וכיסו את כל האיזור וכמעט יש כאן בריכות חורף בשרון. את הטיול בשמורת בריכת היער אפשר לשלב יחד עם גן לאומי פארק השרון שנמצא צפונית לכאן. דרך עפר מסומנת כחול לבן חוצה את האיזור ומכניסה את המטיילים לאיזור טבע אמיתי בלב המרכז. חשוב לציין כי לאחר ימי החורף דרכי העפר כאן הופכים בוציים כך שהם לא עבירים לכל רכב. הדרך הקלה ביותר להגיע ישירות אל בריכת היער היא דרך תחנת הדלק דור אלון בכביש 4, משם ניתן להגיע עם הרכב כמעט עד לבריכה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

בריכת דורה פארק השלולית נתניה

בחלקה הדרומי של העיר נתניה נמצאת שלולית החורף שידועה גם בשם בריכת החורף או בריכת דורה. בריכה זו היא השנייה בגודלה מבין בריכות החורף של מישור החוף והיא גם אחת היפות והחשובות באזור. סביב הבריכה ניתן לטייל בין פיסות הטבע ולהתרשם מהחי והצומח שיחודים למקום הזה ולתופעה זו של שלוליות החורף. אתרי שלוליות החורף אטרקטיביים לביקור בעיקר לאחר הגשמים מאחר ואז הן קמות לחיים ויוצרות עולם שלם שמתחדש ונכחד מדי שנה. שלולית החורף של נתניה נחשבת לאחד המקומות המיוחדים בנוף העירוני של האזור. בפארק ישנו שביל הליכה נגיש שאורכו פחות מ-1 ק”מ והוא נגיש במלואו. הטיול הפארק מומלץ בעיקר לאחר הגשמים ובמהלכו תראו שלל פריחה, צמחייה מגוונת, ציפורים ועופות שמגיעים לבקר באגם וחיים שלמים שמתקיימים בתוכו. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

בריכת אודים אגמון פולג

אגמון פולג הוא מוקד עליה לרגל לציפורים ועופות שונים ויש כאן גם פריחה יפהפייה של צמחייה מגוונת. בחורף בעקבות הגשמים בריכת אודים מנקזת בה את מי הסביבה. סביב האגמון יש שלטי הסבר על הצומח וישנם אזורי תצפית מסודרים. הטיול באגמון הוא מעגלי וקצר ואם תשלבו כאן גם פיקניק תוכלו לבלות כאן כמה שעות. חשוב לציין כי אין צל והמקום כולו חשוף לשמש. מסלול הטיול סביב האגמון אינו סלול במלואו למרות שניתן לצלוח אותו גם עם עגלה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שלולית החורף פארק הרצליה

על גבי שדות חקלאיים ומרחב שטח פתוח הוקם פארק הרצליה על פני שטח של כ -250 דונם. בשטח הפארק תוכלו למצוא את שלולית החורף שקמה לחיים לאחר ימי הגשם. לאורכה של שלולית החורף יש שביל שהוקם על גבי דק עץ שמאפשר למבקרים לטייל קרוב למים וליהנות מההסברים של שילוט על החי והצומח שכאן. אחרי הטיול שלכם בשלולית חורף אל תפספסו את החלק השני של פארק הרצליה שמאפשר לכם להעביר כאן יום שלם עם הילדים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

בריכת החורף צרטה

בריכת צרטה נמצאת בין יער קולה ליער שוהם. מדובר על מחצבה עתיקה שמתמלאת במי גשמים בחורף ומתייבשת בקיץ. בחודשי החורף המים יוצרים כאן בתי גידול של מיני סרטנים שונים שחיים בבריכה ומטילים כאן ביצי קיימא שמהן יבקע בחורף הבא אחריו דור חדש. בברכה יש גם מיני דו חיים שחלקם נדירים והם מצויים בסכנת הכחדה. יש כאן גם פריחה מרשימה של נוריות על המים. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: בריכת צרטה דרך מודיעין מכבים רעות. מדובר על איזור יחסית קטן ולכן מומלץ לשלב עם ביקור ביער שוהם. למידע מלא על יער שוהם ודרכי הגעה לחצו כאן.

שלולית החורף בגן לאומי מגדל צדק

מתוך גן לאומי מגדל צדק יוצא שביל בריכות החורף. מדובר על שביל הליכה קצר ומונגש שעובר בין שלוש בריכות המתמלאות בחורף ממי הגשמים והן משמשות כבית גידול מדהים. מדובר באזור מחצבות נטוש והבריכות כאן הן חלק מתוכנית שיקום המחצבות. בנוסף לשביל בריכות החורף בגן לאומי מגדל צדק יש מגוון מסלולי הליכה עם תצפיות לכיוונים שונים שמומלץ לראות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

בריכת דרזנר אקו פארק גלילות

בצד המערבי של אקו פארק גלולת אפשר להגיע אל חורשת דרזנר ובריכת החורף. יש כאן שביל מסודר ומטופח, לצד שילוט על החי והצומח כאן. על תוואי הנחל של נחל אחיה שהוא יובל של נחל הירקון נוצרת כל שנה שלולית החורף שמושכת אליה אלפי מבקרים. מעל לכל הטבע המדהים הזה ישנה תוכנית עתידית לבנייה באיזור שעתידה להרוס את האיזור כולו וקיים מאבק של האזרחים נגד הבניה. בצד המזרחי של אקו פארק גלילות אפשר להגיע לבקר במערות אפקה. המערות הן מפורסמות ומוכרות בעיקר בעקבות פריחת הנרקיסים המרהיבה שממלאת את האזור כולו בחורף, שמזמינה אליה מבקרים רבים שבאים לצפות ביופי. אבל מעבר לכך, מדובר באופציית טיול קלילה ומיוחדת במיקום מפתיע, שמתאימה לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שלולית החורף בגן לאומי הירקון – תל אפק

במתחם תל אפק בגן לאומי הירקון ישנה בריכת חורף שלאחר הגשמים גדלה והופכת למרשימה מאוד. יש כאן מגוון רחב של בעלי חיים, עופות, ברווזים, פריחה ועוד. בנוסף לכל זה תמצאו כאן גם דו חיים כמו קרפדות, אילנית מצויה, צפרדעים, טריטון הפסים ועוד. לאחר הביקור שלכם בשלולית החורף כדאי מאוד לבקר גם בשרידי מבצר אנטיפטריס שהוקם עוד בימי התקופה העות’מאנית, כיום נשקף ממנו יש נוף עוצר נשימה לסביבה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

בריכת החורף חולון

בצפונה של העיר חולון הוקמה בריכת חורף חדשה ופארק טבע עירוני. הפרויקט הוא פרויקט חינוכי סביבתי שמשלב בתוכו ערכי שימור וסביבה יחד עם חוויית טבע בלבד העיר לציבור הרחב. הפארק העירוני הוקם לצד בריכת החורף הוותיקה ולצידה בריכת חורף חדשה שנחפרה כך שכאשר ירדו כשמים והבריכה החדשה תתמלא, עודפי המים ימלאו גם את הבריכה הוותיקה. בבריכת החורף אפשר למצוא מיני דו חיים כמו: קרפדות ירוקות, חפרית מצויה, אילנית מצויה, טריטון הפסים, מיני דרטנים כמו תריסן, זימרגל ובוצן ולא מעט עופות כמו ברכיות ופרפור עקוד. למידע מלא על המוקם ודרכי הגעה לחצו כאן.

בריכות חורף בדרום

בריכת שפיר עין צורים

שלולית החורף שפיר בעין צורים היא בריכת עונתית המוצפת בחורף ומתייבשת בקיץ. בתקופת ההצפה הנמשכת מהגשמים הראשונים ועד אמצע הקיץ, מתפתחת בבריכה מערכת ביולוגית מדהימה, חלק מבעלי החיים והצמחים המתפתחים בגוף המים הם מינים מיוחדים למקווי מים זמניים ואינם מתקיימים בבתי גידול אחרים. כאן תמצאו גם מיני מוגנים ומינים המצויים בסכנת הכחדה. השלולית היא מקום נהדר למי מכם שמחפש עצירה קצרה לפיקניק.  בפארק תוכלו למצוא מזרח, תיאטרון פתוח, שבילי הליכה ואפניים, פינות ישיבה, סוכת תצפית שמשמשת גם ככיתת לימוד אקולוגית לתלמידי בית הספר האזורי וגן שעשועים. המקום לא מונגש לעגלות אבל אפשרי בהחלט להסתובב כאן ברוב השטח עם עגלות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

טיולי משפחות לפי איזורים

קיבוץ מרום גולן – תצפית מאגר בנטל וחוות הסוסים
לטיולים בצפון
יער האילנות – גן בוטני יערני (ארבורטום) ומרכז מבקרים
לטיולים במרכז
ירושלים
לטיולים בירושלים
מצפה דור נחל צין מדרשת בן גוריון
לטיולים בדרום
קיבוץ מרום גולן – תצפית מאגר בנטל וחוות הסוסים
טיולים בצפון
יער האילנות – גן בוטני יערני (ארבורטום) ומרכז מבקרים
טיולים במרכז
ירושלים
טיולים בירושלים
מצפה דור נחל צין מדרשת בן גוריון
טיולים בדרום
מפת הטיולים שלנו
מפת הטיולים שלנו פתוחה חינם לכולם!
מוזיאון הטרקטור בעין ורד – אטרקציה לכל המשפחה
טיולים ואטרקציות בחורף
מאגר משמר השרון - מאגר ויקר
טיולים עם עגלות
חמת גדר
מעיינות חמים בישראל טיול חם לחורף
מפת הטיולים שלנו
מפת הטיולים שלנו פתוחה חינם לכולם!
מוזיאון הטרקטור בעין ורד – אטרקציה לכל המשפחה
טיולים ואטרקציות בחור
מאגר משמר השרון - מאגר ויקר
טיולים עם עגלות
חמת גדר
מעיינות חמים בישראל טיול חם לחורף

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.