Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת טבע עינות צוקים עין פשחה: לשחות מול המדבר

שמורת הטבע עינות צוקים או בשמה הנוסף עין פשחה היא נווה מדבר מרהיב ביופיו, ומבין פארקי המים המיוחדים שיש בישראל. בסמוך לקיבוץ קליה וגן לאומי קומראן שעל כביש 90, בצידה הצפוני של ים המלח, נמצאת השמורה. בעין פשחה יש נביעות מים טבעיות שנשפכות אל מספר בריכות, שצופות אל נופי הצוקים המרהיבים של שמורת מצוק ההעתקים. 

בפארק המסודר של עיינות צוקים ישנן מספר בריכות שחייה מסודרות המקבלות את מי המעיינות הטבעיים שנובעים כאן. הבריכות הן בעומקים שונים, חלקן עמוקות וחלקן רדודות ולכן הפארק מתאים למגוון רחב של גילאים. סביב הבריכות יש פינות פיקניק מוצלות רבות ואפשרות גם למנגלים. בעין פשחה ישנה אפשרות לצאת לטיול רגלי קצר בליווי מדריך של רשות הטבע והגנים שיקח אתכם אל המקומות הנסתרים של השמורה המותרים לכניסה בליווי מדריך בלבד. 

זמני הפתיחה של בריכת המים העמוקה, ששמה ברכת “תמר”, משתנים בהתאם לעונות השנה. לרוב בחודשים מרץ-נובמבר היא פתוחה בסופי שבוע ובחופשות בלבד, ובחודשים יולי-אוגוסט פתוחה בכל יום למעט בימי רביעי. בבריכה זו ישנם שירותי הצלה עונתיים. לזמנים מדוייקים מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של השמורהיתר הבריכות בשמורה: בריכת קנה, אגם סוף, בריכת צפצפה ובריכת המעיין פתוחות כל הזמן. אם אתם מגיעים לבילוי בשמורה עם ילדים מומלץ להצטייד בגלגלי ים או מצופים כיוון שרק בבריכת התמר ישנו מציל. סביב הבריכות, בכל רחבי שמורת הטבע עיינות צוקים, יש שולחנות פיקניק והמון פינות חמד לצד פלגי מים הזורמים בין הבריכות השונות. במתחם יש איזורים בהם מותר להדליק מנגלים ולעשות על האש.

שמורת הטבע עינות צוקים מופעלת ומתוחזקת על ידי רשות הטבע והגנים, כך שאם יש לכם את המנוי שלהם “מטמון” אתם יכולים ליהנות מכניסה בחינם לשמורה. שמורת הטבע היא נווה המדבר הנמוך ביותר בעולם והיא מחולקת למעשה לשלושה חלקים: חלקה הצפוני סגור בפני מבקרים בשלב זה, חלקה המרכזי של השמורה זה איזור הבריכות ואתר ארכיאולוגי, ובחלקה הדרומי נמצאת “השמורה החבויה” אליה תוכלו להגיע בליווי מדריך בלבד. 

במסגרת הביקור שלכם בעין פשחה מומלץ לצאת לסיורים המודרכים שרשות הטבע והגנים מוציאה כאן אל השמורה החבויה. הסיור הינו ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, והוא מגיע אל החלק הדרומי של השמורה שהכניסה אליו ללא מדריך אינה אפשרית. בסיור תוכלו להיחשף אל אזור הנביעה של עיינות פשחה (עינות צוקים) ולזכות בתצפית ייחודית אל תופעת נסיגתו של ים המלח. הסיור הינו קל להליכה והוא עובר בשביל הליכה מסודר לצד המים המרהיבים בצלילותם. המדריך יספר לכם את סיפור השמורה ויספר עוד כמה דברים מעניינים אודות האזור הייחודי הזה של ים המלח.

במהלך הסיור המודרך אל השמורה החבויה מגיעים אל מגדל תצפית בקרבת אגם נאווית ואגם אמנון, שבקרבתם אפשר לראות תיעוד מרשים של קו החוף של ים המלח בשנת 1969. לקראת סיום הסיור מגיעים גם לנקודת תצפית מעניינת שמציגה בצורה מובהקת את מצבו העגום של ים המלח, ואת נסיגתו המשמעותית לאורך השנים, וכל זה בליווי הסברים של המדריכים. הסיור בשמורה החבויה הוא קל ומתאים לכל המשפחה, ומאוד מומלץ לצאת אליו בשביל להכיר את סיפורה המשמעותי של השמורה שבה אתם מבלים. אם אתם רוצים להשתתף בסיור יש צורך ברישום בראש דרך האתר הרישמי של רשות הטבע והגנים, ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה.

בגלל ריבוי המעיינות שכאן עין פשחא נחשבת למסדרון אקולוגי בו מתקיימים מגוון רחב של בתי גידול לחים ויש בה המון מינים ותתי מינים אנדמיים. בנוסף יש כאן חיות נוספות כמו: דורבנים, תנים, זאבים ועוד. בתחום שמורת טבע עיינות צוקים אותרו מגוון רחב של ממצאים ארכיאולוגיים שמספרים על תעשייה קדומה שהייתה פעילה כאן לייצור בושם משיחי האפרסמון מתקופת בית שני. אל הממצאים הארכיאולוגיים ניתן להגיע במהלך מסלול שעובר בתוך השמורה בין שלל הבריכות.

אם אתם מחפשים מקום להישאר בו כמה שעות, לעשות פיקניק או למנגל לצד בריכות מים מרעננות  – זה בהחלט המקום המושלם לזה. שמורת עיינות צוקים נמצאת בצפון ים המלח, מדובר בשמורה מסודרת ומאוד מתויירת של רשות הטבע והגנים. השמורה ברובה מונגשת וניתן לטייל בה גם עם עגלת תינוק, לא לשכוח להביא בגד ים! כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: שמורת טבע עיינות צוקים (עין פשחה). השמורה נמצאת במרחק של כ- 9 ק”מ דרומית לצומת הלידו.

רוצים להמשיך לטייל באיזור? הנה כמה אפשרויות:

גלריה מינוס 430 – אומנות במקום הנמוך בעולם – בצפון ים המלח תוכלו למצוא גלריה ייחודית של גרפיטי. בתים נטושים שקיבלו צבע וחיים בזכות אומנות הגרפיטי שנעשתה כאן. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

אתר הטבילה קאסר אל יהוד – אתר טבילה, מבין המקומות המקודשים לנצרות בעולם כולו. עשרות אלפי צליינים מגיעים הנה מכל העולם, מדי שנה לטבילה במי הנהר. מצד אחד של נהר הירדן ישראל, ומהצד השני ממלכת ירדן. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

דיר חג’לה – ארץ המנזרים – בצפון ים המלח יש ריכוז גדול מאוד של מנזרים בשל הקרבה אל נהר הירדן, שם על פי האמונה הוטבל ישו. אחד המנזרים הוא דיר חג’לה, מנזר יווני אורתודוקסי מרשים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

נחל אוג תחתון – מסלול מעגלי עם סולמות ויתדות – נחל אוג הוא הצפוני ביותר מבין הנחלים שנשפכים אל ים המלח הישר ממדבר יהודה, בו תמצאו מסלול מעגלי מאתגר עם סולמות ויתדות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

נחל ערוגות – מבין המסלולים האהובים והמבוקשים בשמורת עין גדי, באזור ים המלח. הליכה בין נופי מדבר מרהיבים לצד בריכות מים ומפלים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

נחל דוד – שמורת הטבע עין גדי – המסלול הקלאסי למשפחות בשמורת עין גדי. מסלול שמציג נופים של נווה מדבר, הליכה בין בריכות מים ומפלים לצד הנוף המדברי המרשים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

עין בוקק – מסלול הליכה קליל במים שמתאים לכל המשפחה. המסלול יוצא ממש מאחורי מלונות ים המלח בנקודה הדרומית של ים המלח. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי מצדה – מה יש לומר על מצדה? אולי המקום הכי מפורסם במדבר של ישראל. הנוף מכאן עוצר נשימה והסיפור של ההר מעניין לא פחות. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל פרת – מבין השמורות הכי יפות שיש במדבר יהודה. מים זורמים, נופי נווה מדבר לצד אווירת טבע מיטבית. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.