Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת טבע סנסן - טיול פריחה, עתיקות ומורשת קרב

בסמוך לישוב צור הדסה בהרי ירושלים נמצאת שמורת טבע סנסן. שמורת טבע סנסן מציעה למטיילים טיול פריחה בעונות השונות, תצפית עוצרת נשימה מפסגת הר סנסן לחברון וכיוון השפלה וביקור בגבעות הקרב בה לחמו מחלקת הל”ה במלחמת יום העצמאות.

עד לשנת 1967 איזור זה היה גבול מדינת ישראל, השמורה קיבלה את השם הערבי “סנאסין” שפירושו: רכס. לא משנה איזה מסלול תבחרו מבין האפשרויות הכתובות מטה קחו בחשבון כי ישנם שערים בכניסה לשמורת טבע סנסן. כדי לפתוח את השערים צרו קשר עם מוקד היישוב בטלפון המופיע על השער ומסרו את מספר השער. חשוב לציין כי רוב שטח השמורה הוא בתחומי שטח אש ולכן יש לתאם הגעה באמצע השבוע. להלן כמה אפשרויות טיול לבחירתכם בשמורת טבע סנסן:

מסלול קווי אל חורבת סנסן, הר סנסן, גבעת הקרב ופריחת החלמוניות

מסלול קווי שיוביל אותנו אל לחרבת סנסן, הר סנסן ופריחת החלמוניות בעונה יוצא בסימון שבילים שחור מתוך הישוב, חלק זה עביר לרכבי שטח או להליכה רגלית. החלמוניות פורחות כאן בחודש נובמבר, לרוב הן פורחות בסמוך לצומת שבילים שחור ירוק למרגלות השביל השחור עליו מפורט למטה:

כ 2.6 ק”מ מהכניסה שלנו לשביל השחור נגיע אל צומת שבילים כחול אדום, כאן נוכל לבחור באדום המטפס מעלה לכיוון הר סנסן. הר סנסן הוא מבין הגובהים שיש כאן באיזור, מפסגתו שנמצאת בגובה של 735 מטרים מעל פני הים אפשר לקבל נקודות תצפית עוצרות נשימה על כל האיזור: נראה את חברון, גוש עציון, ביתר עלית, השפלה ובימים עם ראות טובה נראה גם את איזור מישור החוף. מכאן נחזור על עקבותנו עד לצומת שבילים שחור אדום, הפעם נמשיך עם השחור שמאלה לכיוון חרבת סנסן. לאחר צעידה של כ 1.4 ק”מ על השביל השחור נגיע אל צומת שבילים ירוק שחור. כאן תוכלו לחפש בחודש נובמבר את פריחת החלמוניות וגם לראות את חרבת סנסן שהיה ישוב ביזנטי ובו אפשר לראות שרידי בית בד, מערות קבורה וקולומבריום.

מכאן יש לכם אפשרות בחירה: לחזור את הדרך על סימון שבילים שחור לצור הדסה או להמשיך כ 520 מטרים מערבה עד לצומת סימון שבילים שחור אדום. השביל האדום עולה מעלה לכיוון גבעת הקרב בה לחמו מחלקת הל”ה במלחמת יום העצמאות. מחלקת הל”ה הייתה בנויה מ 40 לוחמים כאשר 35 מלוחמיה נפלו בזמן שיצאו לתגבר את גוש עציון שהיה מנותק. סיפורה של מחלקת הל”ה הפכה לאחד האתוסים החשובים ביותר ממלחמת העצמאות ועל ערכיה תחנכו דורות רבים. בפסגת הגבעה ישנה אנדרטה ושילוט המסביר על המחלקה ולזכרם של הנופלים. כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז: רכסים 42 צור הדסה.

מסלול מעגלי להר כתרון

מסלול מעגלי להר כתרון שנמצא בכניסה לשמורת טבע סנסן, אורכו של המסלול כ 3 ק”מ והוא לוקח את המטיילים בין חורבות של ישוב קדום שם יש שרידי מבנים, גתות, מערות קבורה, כבשן סד, בתי בד. המסלול מציע מגוון רחב של פריחה בעונות השונות ולקראת סוף המסלול תגלו גם מאובנים בתוך סלעים. המסלול מתחיל בסימון שבילים כחול בסוף רחוב “דרך השמורה” בישוב צור הדסה. נתחיל את המסלול בצעידה בסימון שבילים כחול כ 160 מטרים עד להגעה לצומת שבילים כחול ירוק.

כאן נפנה עם השביל הירוק שמוביל אותנו לכיוון נחל סנסן אותו נחצה ונמשיך בטיפוס לכיוון הר כתרון. לאחר הליכה של כ 670 מטרים נגיע אל צומת שבילים ירוק כחול כאן נבחר ימינה בכחול. נמשיך מעט עם סימון שבילים כחול וכבר נגיע אל “חורבת גרס”, על פי המומחים חורבת גרס היא מתקופת המרד הגדול ומכאן יצא אחד ממנהיגי המרד: שמעון בר גיורא. בדרך נעבור בין בורות מים, מערות קבורה ונוף עוצר נשימה.

לאחר הליכה של כ 820 מטרים נגיע אל נקודה בה סימון השבילים הופך מכחול לירוק איתו נמשיך ונחפש את המאובנים שכאן. לאחר כ 530 מטרים נגיע לצומת שבילים כחול ירוק, צומת זו תהיה מוכרת כיוון שכאן עברנו בתחילת המסלול. כאן נמשיך עם הירוק כ 670 מטרים בדרך המובילה אותנו חזרה אל צור הדסה. כדי להגיע לתחילת המסלול יש לרשום בוויז: חוות הרי יהודה צור הדסה.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

שביל דרך הקיסר – חרבת חנות, מדרגות חצובות ובית בד – בצד המערבי של הרי ירושלים האיזור שמשתלב עם עמק האלה תוכלו למצוא מסלול קווי בשם דרך הקיסר. מסלול הליכה שמתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שביל נופי נחל קטלב ונופי שורק – פארק עצמאות ארה”ב– בסמוך לבית שמש על השיפולים הדרום מערביים של הרי יהודה תמצאו את פארק עצמאות ארה”ב. בפארק זה יש מגוון מסלולים בהם שביל נופי נחל קטלב ונופי שורק. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חרבת בורגין פארק עדולם – צרפת – בחורבת בורגין שבפארק עדולם תוכלו לצאת לטיול קליל עם אטרקציה של מערות זחילה, נוף משגע ופריחה מגוונת. הפארק יפהפה ומאוד מומלץ לטיול משפחתי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי תל לכיש – גן לאומי תל לכיש שוכן על תל מיוחד ומעניין שמציג את שרידה של העיר הקדומה מתקופת המקרא ותצוגה מיוחדת של כיסאות המלכים בממלכת יהודה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי תל צפית – דרומית לכפר מנחם תמצאו את גן לאומי תל צפית בו תוכלו לצאת לטיול מקסים בין נופים ומערות. תל צפית על שם הכפר הערבי תל א-צאפי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

תל עזקה פארק בריטניה – פארק בריטניה שנמצא בשפלת יהודה ובאיזור עמק האלה משתרע על פני כ 40 אלף דונם, בחלקו הצפוני של הפארק תוכלו למצוא את תל עזקה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חרבת מדרס – פארק עדולם צרפת – אתר חורבת מדרס נמצא בפארק עדולם שבאזור שפלת יהודה. המקום מציג שרידי עיר עתיקה שבו נתגלו מעל 50 מערות ובורות. הטיול כאן משלב טבע, היסטוריה וגם אטרקציה מיוחדת מאוד ולכן הוא מהווה אופציה נהדרת לטיול עם כל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע מערת הנטיפים – מבין המקומות המדהימים שאסור לפספס, חוויה אדירה בכניסה אל מערת נטיפים בת מליוני שנים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי בית גוברין –  עולם מערות קסום ומרהיב שכל כולו אטרקציה מושלמת לילדים. צריך לקחת בחשבון שהגן הלאומי הוא ענק והטיול בו הוא עם הרכב, לפי תחנות שמסומנות במפת האתר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל חלילים  – הטיול בנחל חלילים יוצא מבין השכונות של העיר מבשרת ציון. ממש בין הבתים ובצמוד לעיר הרועשת ישנה פיסת טבע פסטורלית ויפהפייה שמספקת לנו טיול בין נופים, פריחה, מערות חלילים מיוחדות ועוד, וכל זה  במסלול שמתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי עין חמד – בדרך העולה אל ירושלים נמצא הגן הלאומי עין חמד. בין תעלות והבריכות שנחל כסלון יוצר כאן תוכלו למצוא מסלולי טיולים קצרים ונחמדים עם המון צל לצד הסיטוריה ומורשת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.