Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל העצמאות – תל אביב

בעיר העברית הראשונה של ישראל שנוסדה לפני למעלה מ 100 שנים נולדה גם מדינת ישראל! אתם מוזמנים להגיע לטיול מעגלי שאורכו קילומטר בתוך העיר העברית בשביל המקשר בין נקודות המספרות את סיפור הקמתה של תל אביב והכרזת העצמאות. השביל הוקם לכבוד יום העצמאות ה 70 למדינת ישראל והוא מסומן על גבי המדרכה בפס שעשוי מפליז, השביל מואר גם בתאורת לילה על ידי נקודות כך שניתן לטייל בו בכל שעה. כאן תמצאו אתרים היסטוריים שנעים בין השנים 1909 ועד ל 1948 בהכרזת העצמאות. המסלול מתחיל במפגש הרחובות הרצל – רוטשילד באתר הראשון.

הקיוסק הראשון

העיר תל אביב נוסדה בשנת 1909 על ידי 66 משפחות יהודיות שיצאו מיפו הסמוכה. השכונה קיבלה את שמה “אחוזת בית” אך בהמשך הציע מנחם שינקין את השם “תל אביב”. תושביה הראשונים של העיר הקימו תשתיות כמו מים זורמים, גינות ציבוריות וגם קיוסק בלב השדרה. בקיוסק שקיים כאן היום הוא העתק מדויק של הקיוסק המקורי שבו היה ניתן לקנות רק גזוז, אסרו על נשים לעבוד בו והוא היה נקודת מפגש מרכזי. נמצא בשדרות רוטשילד פינת רחוב הרצל.

מזרקת נחום גוטמן

בהזמנת העירייה יצר האמן נחום גוטמן עבודת פסיפס שפורסמה בשנת 1976. הפסיפס מציג בשלל צבעים ודמויות את תולדות יפו בת אלפי השנים ותל אביב הצעירה שנולדה ממנה. כאן אפשר לראות את יונה הנביא במעי הדג, מסע ארזי הלבנון לבניית המקדש, אגדת אנדרומדה, מסע נפוליאון, ביקור מונטיפיורי והרצל, שכונות “אחוזת בית” ונווה צדק ועד טקס הכרזת העצמאות. נמצא בשדרות רוטשילד 1 – רחבת רוטשילד.

בית עקיבא אריה ויס

ברוכים הבאים לביתו של עקיבא אריה ויס שעמד בראש ועד השכונה “אחוזת בית” עד שהוחלף על ידי מאיר דיזנגוף. ויס הוא זה שארגן את הגרלת המגרשים הנחשבת לרגע המעונן של תל אביב: הוא רשם את שמות המייסדים ואת מספרי המגרשים על גבי צדפים ואחד מילדי המייסדים הגריל את מגרשי השכונה. ביתו של ויס הוא אחד האחרונים שנותרו על תילם מאז ייסוד העיר ב 1909 והוא עשוי, כראוי למעשה המכונן של ויס – מלבנים משובצות בצדפים. נמצא ברחוב הרצל 2.

הגימנסיה העברית הרצליה

ממש כאן בנקודה זו עמדה פעם הגימנסיה העברית הרצליה שנבנתה בהשראת דימויי בית המקדש. תרומתה של הגימנסיה לתרבות בתל אביב גדולה: החייאת השפה העברית אחרי 2000 שנים בהן שימשה כשפת קודש ותפילה בלבד. הגימנסיה שימשה שבית היוצר לחינוך ולתרבות העברית החדשה. כיום עומד במקומה מגדל השלום. נמצא ברחוב אחד העם 9.

מלון פלטין

מלון פלטין הוקם ב 1926 והוא היה חדשני, מפואר והמרכזי ביותר בעיר. ממש כאן בשנת 1930 קיימו חברי “ברית הבריונים” הפגנה במקום נגד סגן שר המושבות שהתארח במלון. הפגנה זו נחשבת בעיני רבים להפגנה האנטי בריטית הראשונה בתולדות המנדט בארץ ישראל. נמצא ברחוב אחד העם 28.

בית הכנסת הגדול

בית הכנסת הגדול מציג את חשיבות הזהות היהודית של העיר שהבה היו דתיים, חילונים, ספרדים ואשכנזים. מאיר דיזינגוף שהיה בראש הוועד שגייס כספים לבנייתו. ביולי 1946 נמצא במרתף בית הכנסת מחסן נשק של מחתרת הלח”י, ושמש בית הכנסת אליעזר נוימן נשפט לשנת מאסר על ידי בית דין צבאי. נמצא ברחוב אלנבי 110.

בית לדרברג

בית לדרברג נבנה בשנת 1925 בסגנון אקלקטי ועל חזיתו שובצו אריחי קרמיקה צבעוניים תוצרת בצלאל. הם מציגים את נופי ארץ ישראל ודמויות בהשראת התנ”ך. נמצא ברחוב שדרות רוטשילד 29 פינת אלנבי.

מוזיאון ההגנה

בביתו של אליהו גולומב ממייסדי ארגון “ההגנה” ומפקדו שוכן מוזיאון ההגנה. הבית שימש כמטה החשאי של הארגון וגם מקום ההתכנסות ל- “ארבעת הגיסים” שהיו בין המנהיגים של הישוב היהודי – גולומב, משה שרת, דב הוז ושאול אביגור. כיום נמצא כאן מוזיאון המציג את תולדות ההגנה וכוחות המגן השונים שקמו בקרב על הישוב העברי. נמצא בשדרות רוטשילד 23.

בית בנין

בסוף שנות ה 30 נבנה בית בנין עבור משפחת בנין, מהמשפחות האמידות של קהילת עדן. הוא נבנה בפאר רב בסגנון הבנייה הבין לאומי שהתבסס אז בתל אביב – סגנון באוהאוס. נמצא בשדרות רוטשילד 19 פינת נחלת בנימין.

בנק ישראל

בסוף בנות ה 30 נבנה בניין זה עבור “בנק אשראי” שהמשך השנים שכנו כאן משרדי מס ההכנסה הבריטי. בשנת 1944 התקיימה כאן פעולה של מחתרת האצ”ל, שלוחמיה פוצצו את המקום במקביל לפיצוץ משרדי מס ההכנסה בירושלים ובחיפה. כיום יש כאן את הסניף התל אביבי של בנק ישראל ומרכז המבקרים לתולדות הכסף – המרכז פתוח ללא תשלום ברישום מראש. נמצא ברחוב לילינבלום 37.

האנדרטה למייסדי העיר

אנדרטה למייסדי תל אביב שהוקמה בשנת 1949 במלאות 40 שנה לייסוד העיר. ממש כאן נערכה הגרלת המגרשים ביום ייסודה של תל אביב ומיד אחרי הוקם כאן מגדל המים ובית הוועד של העיר. באנדרטה אפשר למצוא את שמות מייסדי העיר ותבליט המציג שלושה שלבים בהתפתחות של תל אביב: כיבוש החולות, הקמת “אחוזת בית” וגימנסיה הרצליה. משני צדי האנדרטה מתנוסס סמל העיר ההיסטורי, שעיצב נחום גוטמן ובליבו מגדלור, אשר לדברי האמן מסמל את הייעוד שמייסדי תל אביב הועידו לעיר: להיות “שער לעלייה ומאור לגולה”. נמצא בשדרות רוטשילד פינת נחלת בנימין.

פסל מאיר דיזינגוף

מול הבית שבנה ניצב פסל מאיר דיזנגוף רכוב על סוסתו. דיזינגוף נבחר בשנת 1911 לראש ועד תל אביב ובמשך 25 שנה (לא רציפות) הנהיג את העיר. חזונו של דיזינגוף הייתה תל אביב עיר עברית מודרנית, נאורה, יוצרת ושוקקת חיים. נמצא בשדרת רוטשילד מול בית מספר 16.

בית העצמאות

ברוכים הבאים לביתם ההיסטורי של מאיר ורעייתו צינה דיזנגוף, אחד מבתיה הראשונים של אחוזת בית. בשנות ה 30 אחרי מות צינה, הסב דיזנגוף חלק מהבית לצורך הקמת מוזיאון תל אביב לאמנות. הוא התגורר בקומה העליונה ופתח את סלון ביתו כבית תרבות לתושבי עירו. ביום שישי ה’ באייר תש”ח 14/5/1948 התכנסו ממש כאן ראשי היישוב באולם המוזיאון לאקס הכרזת העצמאות ההיסטורי. ההכרזה, שנמשכה מעט יותר מ 30 דקות הסתיימה בצלילי “התקווה” שניגנה התזמורת הפילהרמונית, שבשל צפיפות התמקמה בקומה שמעל. בית העצמאות שימש בחודשי המדינה הראושנים גם את מועצה המדינה הזמנית שהתכנסה בו במקביל לקרבות מלחמת העצמאות. בימים אלה עובר בית העצמאות שיפוץ ובשנים הבאות הוא צפוי להיפתח כאתר מורשת לאומי שיוקדש להקמת המדינה ולעצמאותה. נמצא בשדרות רוטשילד 16.

עמדת מידע ממוקמת בשדרות רוטשילד 11 פתוחה בימי א’ עד ה’ בין השעות 09:00-21:00 ימי שישי וערבי חג 09:00-17:00 ושבת 09:00-21:00. למי מכם שמגיע עם רכבים ניתן להחנות בחניון שדרות רוטשילד 1 בתשלום. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: רוטשילד 1 . טרם ביקורכם בשביל מומלץ לבקר באתר הרישמי של עיריית תל אביב לעדכונים נוספים – לחצו כאן.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

מתחם שרונה: אתר המורשת המפתיע ומנהרות הטמפלרים – מתחם שרונה הוא מתחם קניות שרבים מגיעים לבקר בו בעיקר בזכות שוק שרונה מרקט המפורסם. לצד המתחם תוכלו לצאת לסיור במרכז המבקרים שקיים כאן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
פארק החורשות והגן הבוטני תל אביב – בדרום תל אביב תוכלו למצוא את פארק החורשות וממנו אפשר לצאת לטיול בגן הבוטני. הפארק משמש כריאה ירוקה לכל השכונות של דרום תל אביב. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
מרכז פרס לשלום – מרכז החדשנות של ישראל – מרכז פרס לשלום הוא מרכז מבקרים יחיד מסוגו, המציג את סיפור החדשנות של ישראל. במרכז המבקרים תצאו לסיור מודרך מרתק בהשראת שמעון פרס ז”ל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
אתר שבע הטחנות גני יהושע  – לא צריך לצאת מהעיר הגדולה בשביל ליהנות מקצת טבע. גני יהושע המתפרסים לאורכו של נחל הירקון מהווים אתר בילוי יום מפתיע מלא באטרקציות לכל המשפחה. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
בית לאה – גן לאומי ירקון מקורות הירקון – לאורך 28 ק”מ בלב ליבה של מדינת ישראל זורם לו נחל ירקון והוא הנחל הגדול ביותר במערכת נחלי החוף של ארץ ישראל. יש בו פינות נהדרות כמו בית לאה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
גן לאומי ירקון – מתחם מקורות הירקון של רשות הטבע והגנים – טיול נגיש יהפפה שעובר בין בריכות נופרים, חניונים ושטחי פיקניק גדולים. ויש גם חניון לילה מסודר למעוניינים לשלב לינה. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
המפל הנסתר במקורות הירקון – מפל שרונים – בלב אזור השרון נדיר מאוד למצוא מקורות מים, אך כאן תוכלו למצוא את המפל הנסתר או בשמו השני מפל שרונים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
טיול במקורות הירקון– כפר הבפטיסטים – איזור כפר הבפטיסטים הוא מבין האיזורים המקסימים של הירקון, ממש סמוך למקורותיו. יש כאן פינות טבע קסומות שאפשר להעביר בהן כמה שעות נפלאות באוויר הפתוח (הכניסה למים אסורה). למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
גן לאומי ירקון – תל אפק – פארק טבע יפהפה באזור המרכז עם מספר אפשרויות טיול, פיקניק ובריכות שכשוך בעונת הקיץ. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.
 

פארק מנחם בגין – הפארק ענק, אפשר לבלות בו שעות ארוכות ויש בו גם מגוון אטרקציות לכל המשפחה ובמיוחד עם ילדים.  אז אם אתם נמצאים באיזור מרכז אנחנו נמליץ בחום לבקר כאן לפחות פעם אחת ולהכיר את המקום המקסים הזה.למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק אריאל שרון –  אם אתם מחפשים טיול רגוע ונגיש במרכז, אז כדאי לכם מאוד להגיע לכאן. לאורכו תוכלו ליהנות מטבע ונוף, מפריחה עונתית וגם להכיר את הסיפור המעניין שעומד מאחורי הקמתו של הפארק. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק האגמים – לא להאמין כמה אנשים גרים כל כך קרוב לפנינת הטבע הזו ולא יודעים על קיומה. אגם הנקיק ואגם הסופרלנד הם חלק מפרויקט “פארק האגמים” שהוקם במטרה לפתח טבע עירוני בסביבת העיר. בפארק האגמים אנחנו נפגוש מרחבי טבע, מדשאות, מסלולי הליכה ורכיבה, עופות מים ודגים ואפילו חיות בר.  למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

האגם האקולוגי בפתח תקווה – בשטח של יותר מ 14 דונם בלב העיר פתח תקווה תוכלו למצוא פארק עירוני אמיתי לכל המשפחה שמשלב בתוכו מרחבי דשא, שבילי הליכה, מתקני שעשועים ואיזורי פיקניק. החסרון היחיד שיש למקום, לטעמנו – חסר בו צל (בקיץ). למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.