Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל המדרגות: מעלה הסולמות הר סדום

בתחום שמורת הטבע מדבר יהודה ניצב לו הר סדום מול בריכות ים המלח. הר סדור הוא דיאפיר מלח. עכשיו בטח אתם שואלים את עצמכם מזה דיאפיר מלח? אז בקצרה: מדובר על תופעה גאולוגית מרתקת שבה המלח, שהיה במשך מיליוני שנים קבור עמוק מתחת לסלעים קשים, חדר כלפי מעלה ודחף את הסלע שהיה מעליו. הר סדום נחשף בסוף תקופת קיומה של ימת הלשון, אגם ענקי שכיסה בעבר את כל בקע ים המלח.

פסגת הר סדום מתנשאת כיום לגובה של 270 מטרים מעל פני ים המלח, אך גובהו אינו סטטי: הר זה מתרומם מדי שנה ב-5-9 מ”מ. אורכו של ההר סך הכל כ 10 ק”מ והוא משמר את שמה של העיר סדום המקראית. בהר סדום אפשר להגיע אל הנקודה בה טוענים כי ניצבת אשת לוט על הסיפור המקראי על הפיכתה לנציב מלח לאחר שהסתכלה לאחור אל חורבות סדום. בהר סדום יש מספר רחב של מערות מהארוכות בישראל אחת מהן היא מערת קולונל המפורסמת.

מבט אל הר סדום על רקע הרי מואב
מבט אל הר סדום על רקע הרי מואב

טיול במעלה הסולמות הר סדום

הר סדום או בשמו הנוסף הר המלח מציע מגוון מסלולים חווייתיים לכל המשפחה, ביניהם שביל הדגים ומעלה הסולמות (שביל המדרגות). מעלה הסולמות הוא מסלול הליכה בדרגת קושי קל עד בינוני, הוא מתאים לכל המשפחה, אורכו המלא כ 2.2 ק”מ והוא קווי משמע יש צורך להקפיץ רכב לסיום המסלול. גולת הכותרת של המסלול הם ללא ספק המדרגות והסולמות. מכאן גם הוא קיבל את שמו. את המסלול אפשר לבחור לעשות במגמת טיפוס או במגמת ירידה, נתאר כאן את הטיפוס להר.

המסלול מתחיל בסימון שבילים שחור כ 300 מטרים צפונית לכניסה למרכז המבקרים מפעלי ים המלח, יש כאן שלט חום גדול ובו כתוב “מעלה הסולמות“. כבר מתחילת המסלול מתחיל הטיפוס דרך מדרגות, קחו בחשבון כי המדרגות כאן קטנות ונמוכות מה שקצת מקשה יותר על הטיפוס בהן. במהלך הדרך בין גרם מדרגות אחד לאחר תצטרכו לטפס על סולמות, כאשר מאחוריכם נוף בריכות ים המלח מלווה אתכם.

עוד בתחילת הטיפוס נעבור לצד פתח מערת הקולונל שהיא למעשה אחת המערות הגדולות שיש כאן בהר סדום. חשוב לציין כי אין לסטות מעבר למסלול המסומן, על אחת כמה וכמה אם אתם עם ילדים קטנים קחו בחשבון כי יש לשמור עליהם במהלך הטיפוס ישנה הליכה קרובה לקצה ובורות פתוחים שהם למעשה כניסות למערות הר סדום. המפתחים האלו נוצרים בעקבות כך שמי הגשמים ממיסים את שכבות המלח – יש לנקוט משנה זהירות!  

במהלך הטיפוס במדרגות והסולמות תוכלו להביט לאחור ולראות את המבנים הקטנים שנטושים שם מעבר לכביש 90, אלו למעשה מבנים ששימשו את עובדי מפעלי ים המלח וכיום יש שם מרכז מבקרים של מפעלי ים המלח ששווה ואף מומלץ לבקר בו. לאחר כ 1.5 ק”מ בטיפוס מצטבר של 200 מטרים תגיעו אל נקודת התצפית “תצפית הר סדום“.

תצפית הר סדום מספקת לנו נקודת מנוחה מושלמת לאחר הטיפוס, מכאן אפשר לקבל תצפית יפה על הסביבה. במבט לכיוון מזרח אפשר לראות את בריכות ים המלח, למעשה זה הוא חלקו הדרומי ביותר של ים המלח. מדובר על בריכות האידוי ששייכות למפעלי ים המלח. בין כל בריכה ובריכה ישנן סוללות עפר שהוקמו במטרה להבדיל בין הבריכות. במבט מעט צפונה אפשר לראות את תעלת המים שמזרימה מים מהאגן הצפוני עד לבריכות. מעט מעל לבריכות ים המלח אפשר לראות גם את הרי מואב ששייכים למדינת ירדן. נמשיך לצעוד על הסימון השחור כ 500 מטרים בצעידה קלה עד להגעה לנקודת חניית הרכב.

דרכי הגעה למעלה הסולמות הר סדום

כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז. המסלול מתחיל כאן לצד השלט החום “מעלה הסולמות:”. כדי להגיע לסיום המסלול להקפצת רכבים תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז. נוסעים על כביש 90 כ 3.4 ק”מ דרומית לשלוט החום מעלה הסולמות ופונים ימינה עם הסימון האדום על פי שלט החום להר סדום לנחל פרצים. נוסעים כ 2.2 ק”מ על האדום עד להגעה לצומת שבילים אדום כחול. ממשיכים ישר על הכחול כ 1.7 ק”מ עד להגעה לצומת שבילים כחול שחור. בצומת זו נפנה ימינה (מזרחה) עם הסימון השחור כ 2 ק”מ בדרך שטח שיוביל אותנו עד להגעה לחנייה מסודרת לצד נקודת התצפית. חשוב לציין על פניו הנסיעה עד לנקודת תצפית הר סדום אמורה להיות נגישה לכל רכב, רכבים נמוכים פרטיים מומלץ לנסוע בזהירות או להחנות עד לנקודת הקרובה ביותר ללא הפרעה לכביש הגישה.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

מצפור מלחת סדום – בדרום ים המלח במקום בו נשפכים נחל צין, נחל אמציהו ונחל הערבה אל ים המלח נמצא בית גידול מדהים בשם מלחת סדום. מצפור מלחת סדום הוקם בשנת 2019 ע”י מפעלי ים המלח בשיתוף עם רשות הטבע והגנים ותושבי האיזור. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שביל הדגים – מסלול הליכה משפחתי שגולת הכותרת שלו היא שניתן למצוא מאובנים של דגים מימים עברו, עת ים המלח היה אגם עמוק ומלא חיים. מכאן הוא קיבל את שמו. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מרכז מבקרים ים המלח –  בואו להכיר את סיפורו של חלוץ ציוני עם חזון וחלום לפיתוח התעשיה בארץ ישראל. מרכז המבקרים משחזר את “אתר אשלג” שבסדום, שהיה למחנה עובדים של מפעלי חברת האשלג של ארץ ישראל. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

עין פלוטית המעיין הנסתר – עין פלוטית הוא מעיין בדרום ים המלח אשר מימיו כחולים, טורקיז שקופים עם המון דגים קטנים שנותנים הרגשה של אגדה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

פארק נחל אמציהו – פארק אקולוגי בים המלח – הפארק האקולוגי בנחל אמציהו נמצא באיזור דרום ים המלח. הפארק שופץ והפך לאטרקציה אטרקטיבית ואתר תיירותי שמומלץ לבקר בו. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שמורת הטבע עין בוקק – מאחורי מלונות ים המלח תוכלו למצוא את שמורת הטבע עין בוקק – שמורה קסומה שמומלץ לבקר בה לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

נחל זוהר – מסלול הליכה קווי במדבר יהודה – בסוף הירידות בכביש 31 מערד אל ים המלח תוכלו לצאת למסלול הליכה קווי, באורך של 2.5 ק”מ, שכולל עתיקות ונוף מדברי עוצר נשימה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

תצפית נווה זוהר בירידות לים המלח – בכיבש 31 היורד מערד אל ים המלח יש כמה נקודות תצפית חלקן מאולתרות וחלקן מסודרות. אחת המסודרות היא תצפית נווה זוהר הצופה על נחל זוהר וים המלח. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מצפור מואב ומסלול נחל כידד בערד– בסופה של העיר ערד, אחרי מלונות העיר תוכלו להגיע אל אחת מהתצפיות היפות שיש באיזור – מצפור מואב. סימון שבילים ירוק לבן יוביל אתכם במסלול למצפור. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

קניון נחל תמר – טיול סולמות ודרגיות – אם אתם משפחה מטיבת לכת עם ילדים בוגרים שלא חוששים מאתגרים, זה המסלול בשבילכם! בסמוך לצומת הערבה, במסלול קצר שאורכו 1.2 ק”מ תחצו קניון מדהים! למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.