Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל הדגים הר סדום: מסלול משפחתי בהר מלח ייחודי

ברוכים הבאים למקום הנמוך בעולם ים המלח, בתחום שמורת הטבע מדבר יהודה ניצב לו הר סדום שהוא דיאפיר מלח. בטח אתם שואלים את עצמכם מזה דיאפיר מלח? אז בקצרה: תופעה גאולוגית מרתקת שבה המלח, שהיה במשך מיליוני שנים קבור עמוק מתחת לסלעים קשים, חדר כלפי מעלה ודחף את הסלע שהיה מעליו. הר סדום נחשף בסוף תקופת קיומה של ימת הלשון, אגם ענקי שכיסה בעבר את כל בקע ים המלח. פסגת הר סדום מתנשאת כיום לגובה של 270 מטרים מעל פני ים המלח, אך גובהו אינו סטטי: הר זה מתרומם מדי שנה ב-5-9 מ”מ. אורכו של ההר סך הכל כ 10 ק”מ והוא משמר את שמה של העיר סדום המקראית. בהר סדום אפשר להגיע אל הנקודה בה טוענים כי ניצבת אשת לוט על הסיפור המקראי על הפיכתה לנציב מלח לאחר שהסתכלה לאחור אל חורבות סדום. בהר סדום יש מספר רחב של מערות מהארוכות בישראל אחת מהן היא מערת קולונל המפורסמת.

מבט אל הר סדום על רקע הרי מואב
מבט אל הר סדום על רקע הרי מואב

טיול בשביל הדגים הר סדום

הר סדום או בשמו הנוסף הר המלח מציע מגוון מסלולים חווייתיים לכל המשפחה, ביניהם מעלה הסולמות (שביל המדרגות) ו – שביל הדגים. שביל הדגים הוא מסלול הליכה בדרגת קושי קל עד בינוני, הוא מתאים לכל המשפחה, אורכו המלא כ 3 ק”מ והוא קווי משמע יש צורך להקפיץ רכב לסיום המסלול. גולת הכותרת של המסלול היא שניתן למצוא מאובנים של דגים מימים עברו, עת ים המלח היה אגם עמוק ומלא חיים. מכאן הוא קיבל את שמו.

את המסלול מתחילים בסימון שבילים כחול במגמת טיפוס קל, לאחר כ 600 מטרים מגיעים אל נקודת התצפית הראשונה. מנקודת התצפית אפשר לראות את דרום ים המלח, בריכות המלח ששייכות למפעלי ים המלח שנמצאים דרומית לנו, נחל ערבה שמאפשר לנו לראות את הגבול שלנו עם מדינת ירדן וכמובן מושלנו נישאים הרי מואב (הרי ממלכת ירדן).

מנקודת התצפית ממשיכים לצעוד לכיוון דרום ולאחר כקילומטר הליכה מגיעים אל צומת שבילים כחול אדום, נפנה עם האדום ולאחר טיפוס קליל מגיעים אל נקודת התצפית השנייה תצפית הכפתור. תצפית זו קיבלה את שמה בגלל הנראות שלה. ממשיכים עם הסימון האדום ועד מהרה פוגשים שוב את צומת שבילים אדום כחול, כאן פונים שמאלה עם הסימון הכחול.

מרגע זה אנחנו צועדים במגמת ירידה, זה השלב שבו אתם מתחילים לחפש בדרך את אותם מאובני דגים שעל שמם השביל קרוי. חשוב לציין: אם הגעתם לכאן עם ילדים שמרו עליהם כיוון שבמהלך השביל יש מספר בורות פתוחים שעלולים להיות מסוכנים. לאחר כ 1.4 ק”מ מגיעים אל כביש 90 ולרכב שממתין לנו בסיום המסלול.

דרכי הגעה לשביל הדגים הר סדום

כדי להתחיל את המסלול תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז. נוסעים על כביש 90 כ 6 ק”מ דרומית לשלוט החום הר סדום ופונים ימינה עם הסימון האדום על פי שלט החום להר סדום לנחל פרצים. נוסעים כ 2.2 ק”מ על האדום עד להגעה לצומת שבילים אדום כחול. ממשיכים ישר על הכחול כ 3 ק”מ עד שנראה מימיננו את חניית הרכבים ותחילת המסלול בסימון כחול שמוביל אל שביל הדגים. כדי להגיע לסיום המסלול תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז. המסלול מסתיים בכביש 90 לצד השלט החום הר סדום 8.5 ק”מ דרומית לצומת זוהר.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

מצפור מלחת סדום – בדרום ים המלח במקום בו נשפכים נחל צין, נחל אמציהו ונחל הערבה אל ים המלח נמצא בית גידול מדהים בשם מלחת סדום. מצפור מלחת סדום הוקם בשנת 2019 ע”י מפעלי ים המלח בשיתוף עם רשות הטבע והגנים ותושבי האיזור. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שביל המדרגות מעלה הסולמות – מסלול משפחתי ומעט מאתגר שגולת הכותרת שלו הם ללא ספק המדרגות והסולמות. מכאן גם הוא קיבל את שמו. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מרכז מבקרים ים המלח –  בואו להכיר את סיפורו של חלוץ ציוני עם חזון וחלום לפיתוח התעשיה בארץ ישראל. מרכז המבקרים משחזר את “אתר אשלג” שבסדום, שהיה למחנה עובדים של מפעלי חברת האשלג של ארץ ישראל. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

עין פלוטית המעיין הנסתר – עין פלוטית הוא מעיין בדרום ים המלח אשר מימיו כחולים, טורקיז שקופים עם המון דגים קטנים שנותנים הרגשה של אגדה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

פארק נחל אמציהו – פארק אקולוגי בים המלח – הפארק האקולוגי בנחל אמציהו נמצא באיזור דרום ים המלח. הפארק שופץ והפך לאטרקציה אטרקטיבית ואתר תיירותי שמומלץ לבקר בו. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שמורת הטבע עין בוקק – מאחורי מלונות ים המלח תוכלו למצוא את שמורת הטבע עין בוקק – שמורה קסומה שמומלץ לבקר בה לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

נחל זוהר – מסלול הליכה קווי במדבר יהודה – בסוף הירידות בכביש 31 מערד אל ים המלח תוכלו לצאת למסלול הליכה קווי, באורך של 2.5 ק”מ, שכולל עתיקות ונוף מדברי עוצר נשימה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

תצפית נווה זוהר בירידות לים המלח – בכיבש 31 היורד מערד אל ים המלח יש כמה נקודות תצפית חלקן מאולתרות וחלקן מסודרות. אחת המסודרות היא תצפית נווה זוהר הצופה על נחל זוהר וים המלח. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מצפור מואב ומסלול נחל כידד בערד– בסופה של העיר ערד, אחרי מלונות העיר תוכלו להגיע אל אחת מהתצפיות היפות שיש באיזור – מצפור מואב. סימון שבילים ירוק לבן יוביל אתכם במסלול למצפור. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

קניון נחל תמר – טיול סולמות ודרגיות – אם אתם משפחה מטיבת לכת עם ילדים בוגרים שלא חוששים מאתגרים, זה המסלול בשבילכם! בסמוך לצומת הערבה, במסלול קצר שאורכו 1.2 ק”מ תחצו קניון מדהים! למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.