Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מטיילים בעקבות מכבים בחנוכה עם כל המשפחה

חג החנוכה מביא איתו אור ושמחה בגלל חגיגות הניצחון של מעטים מול רבים, נס חנוכה וכמובן ניצחון המרד הגדול של יהודה מהכבי על היוונים. על פי המקומות מסופר שיהודה המכבי ניצל את אנטיוכוס ליד מודיעים. כיום העיר נקראת מודיעין שהייתה מקום מושבם של החשמונאים ובמקום זה גם פרץ מרד החשמונאים. כאן תוכלו לקבל המלצות לטיולים בעקבות המכבים.

בית הכנסת החשמונאי העתיק במודיעין אום אל עומדאן

בצד הדרום מערבי של העיר מודיעין בין הרחובות ראובן לשדרות החשמונאים תוכלו להגיע אל אתר ארכיאולוגי ובו ממצאים מימי הבית השני. מדובר על ממצאים של בית הכנסת העתיק ביותר בעולם ובארץ ישראל. בית כנסת יהודי מהתקופה החשמונאית, בית כנסת קטן ועתיק שפעל בתקופה בה בית המקדש פעם בירושלים הסמוכה. לאחר חורבן בית המקדש בית הכנסת הקטנים שעד אז היו נחשבים למקום התכנסות ולימוד תורה, קיבלו חשיבות גבוהה יותר ובהם החלו גם להתפלל.  בית הכנסת היה בנוי מחדר קטן ובו 8 עמודים, ספסלי הישיבה היו בצורת מדרגות ולבית הכנסת היו 2 כניסות. בנוסף אותרו בסמוך לבית הכנסת גם בורות מים, חצר גדולה ששימשה למקום כינוס, מקווה מתקופת בית שני, בתי מגורים, גת ועוד. למידע מפורט לחצו כאן.

פארק נאות קדומים

מולדת וחייהם של החשמונאים התרחשו ממש כאן, פארק נאות קדומים מכניס את המבקרים אל חייהם של החשמונאים עם שלל פעילויות לכל המשפחה. ממש כאן שכן הכפר בו גר מתייהו ובניו ומכאן יצאה הקריאה למרד ביוונים, תוכלו לבקר כאן מדי יום מלבד בשבתות. בחנוכה 2022 יש פעילויות בעקבות האור פארק נאות קדומיםסיפורי המכבים ונס פך השמן לצד פעילות ייחודית וסיורים מרתקים לכל המשפחה. במהלך היום יעברו המבקרים שלל פעילויות שנותנות הצצה לאורך חייהם של החשמונאים: מה היתה החשיבות הגדולה של שמן הזית בחייהם? מה היו השימושים השונים בו? מאיפה הגיעו שמני הזית המובחרים ביותר למנורת בית המקדש? כל אלו  לצד תלבושות מיוחדות ברוח התקופה, פינות יצירה, סדנאות להכנת נרות שמן, כתבי חידה חשמונאים התנסות בהפקת שמן זית בבית הבד במקום ועוד.. למידע נוסף לחצו כאן.

פארק קנדה אמאוס לטרון

איזור פארק קנדה הוא איזור מישורי בעל חשיבות אסטרטגית עצומה. באיזור הזה התחולל הקרב המפורסם ביותר: קרב אמאוס, הקרב השלישי בסדרת הקרבות שהיו בין החשמונאים לממלכה הסלאוקית (היוונים שניסו לפרוץ לירושלים) במסגרת מרד החשמונאים. יהודה ואנשיו היום ממוקמים במצפה אל מול כח הצבא הסלאוקית (היווני) שהיה ממוקם באמאוס השכנה. בשעת לילה יוצא גורגיאס ראש הצבא עם צבאו הסלאוקי לכיוון מצפה, בעקבות מידע מודיעיני שיהודה קיבל הוא יוצא גם הוא במקביל לאמאוס עם אנשיו בדרך אחרת ותוקף את המחנה אמאוס בזמן שהשמש מאחוריו ובכך הצבא הסלאוקי מסנוור ולא רואה זאת. בזמן שגורגיאס מגיע אל המחנה של יהודה במצפה הוא מגלה מחנה נטוש ומיד חוזר אל אמאוס שם הוא מגלה שהמחנה שלו נשרף ובכך הם בורחים. בקרב זה היה ניצחון מוחץ ליהודה המכבי וחיליו ומכאן מגיע הביטוי המפורסם ניצחון של מעטים מול רבים! כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: אמאוס ניקופוליס.

קברות המכבים

בתוך יער בן שמן אפשר למצוא את קברות המכבים, האומנם? דעת המומחים בנושא חלוקות. הקברים שהתגלו כאן הם קברים מהתקופה הביזנטית, כל קבר חצוב לעומק של מטר וחצי ומעל כל קבר אבן גדולה שכיסתה אותו. מיקום הקרבים בסמוך לחרבת מדיה שמה של מודיעין העיר בה פרץ מרד החשמונאים. שם בית הקברות הוא “קובור סולטאן אל יהוד” משמע קבר מלך היהודים – לכן לאורך השנים כולם היו בטוחים שכאן קבורים המכבים. כאן תוכלו למצוא בנוסף גם אנדרטה גדולה שמורכבת משמונה משלושים בגדלים שונים בניסיון לשחזר את מצבת שבע הפירמידות שהייתה על קברי המכבים. בנוסף אותרה כאן מערת קבורה עם הכיתוב שמות באותיות יווניות ועבריות: שרה, מרים, שמעון ומנלאוס. למידע נוסף על המקום לחצו כאן. 

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.