Skip to content
Search
Search
Close this search box.

נחל עתק:

מסלול אל גבי עתק, סדקים ותצפית מפל עוצרת נשימה

במרכז הרי אילת המרשימים זורם לו נחל עתק, מתחיל את דרכו ליד גבול מצרים ומתחבר בסוף לנחל רחם. נחל עתק הוא נחל אכזב ובו אפשר לצאת למספר מסלולים המתאימים למשפחות מטיבות לכת בלבד. נחל עתק התברך בסלעי גיר ובמהלכו חוצים תופעות גאולוגיות כמו אצבע האלוהים, סדקים ופוגשים גם מאובנים מהתקופה הפרהיסטורית, גבים מפנקים שלאחר השיטפונות מתמלאים, תצפיות עוצרות נשימה ובעיקר קניון עתק מרהיב ביופיו. אפשרויות הטיולים בנחל עתק הן רבות, ניתן לצלוח אותו בטיולי אופני שטח, 4*4 טיולי ג’יפים או ברגל במסלולים הבאים:

  • מסלול קווי למטיבי לכת – אורכו כ 15.1 ק”מ בדרגת קושי קשה
  • מסלול מעגלי למטיבי לכת – אורכו כ 7 ק”מ בדרגת קושי קשה

מה חשוב לדעת טרם יציאתכם למסלולים:

  • אין להיכנס למסלולים אלו בעת התראת שיטפונות!
  • המסלולים הם בדרגת קושי קשה ומתאימים למשפחות מטיבות לכת בלבד
  • מומלץ מגיל 7 ומעלה שיודעים לשחות ולא מפחדים מגבהים
  • במהלך המסלול יש מעברים בין סולמות ודרגיות
  • המסלולים חשופים כמעט באופן מלא לשמש עם מעט נקודות צל
  • המסלולים הם לאורך יום שלם ולכן יש לצאת בשעות המוקדמות כדי לא להגיע לשעות החשיכה
  • חובה להצטייד בכמות מים 4-5 ליטר לאדם
  • המסלולים מתאימים לכל עונה למעט בקיץ
  • הרחצה בגבים הם באחריות המטיילים בלבד

דרכי הגעה לנחל עתק

כדי להגיע לתחילת המסלול מהכיכר הפונה ימינה מכביש 90 לכביש 12 ניסע כ 30 ק”מ עד למפגש עם הסימון השחור לצד שלט “דרך הפטרולים” ניסע על הסימון השחור, לאחר כ 2 ק”מ נגיע לצומת שבילים שחור אדום, כאן נפנה שמאלה עם האדום אל דרך הפטרולים. ניסע כ 1.5 ק”מ על האדום עד להגעה לעץ השיטה הגדול ששם גם יש צומת שבילים כחול ירוק אדום. כאן מחנים את הרכב. שימו לב כי הדרך עבירה לכל רכב אם כי לאחר הגשמים עלול להיות מעט מאתגר. סעו בזהירות! לנקודת וויז לתחילת המסלול הרגלי לחצו כאן.

תיאור מסלול מעגלי למטיבי לכת נחל עתק עליון

מחניית הרכב נצעד על סימון שבילים ירוק כקילומטר. בשלב זה נגיע אל צומת שבילים ירוק כחול, במסלול זה נפנה עם הכחול ימינה. נמשיך על הכחול כקילומטר הליכה עד להגעה לנקודת תצפית על הרי אדום, ערבה ונחל עתק כמובן. בשלב זה נמשיך לצעוד על הכחול לכיוון דרום (נצעד במעין עיקול ימינה), בשלב זה נגיע אל סדרת סדקים עמוקים ומרשימים מאוד. בשלב זה נא לשים לב לא להתקרב לשפת המצוק, אם אתם עם ילדים שמרו עליהם קרוב.

בשלב זה המסלול מוביל אותנו במגמת ירידה לכיוון הנחל עד לנקודת תצפית נוספת במפל נחל עתק. אם הגעתם לאחר השיטפונות אולי תוכלו לזכות לטבול כאן באחד הגבים שמתמלאים. לא רחוק מאיזור הגבים ישנו איזור של מאובנים מהתקופה הפרהיסטורית – נסו לחפש אותם ואל תפספסו! מכאן ממשיך על הסימון שבילים הכחול עד להגעה לנקודת ההתחלה, היכן שהרכב מחנה לצד עץ השיטה הגדול.

תיאור מסלול קווי למטיבי לכת גבי נחל עתק

מהחנייה צועדים על סימון שבילים ירוק, לאחר כקילומטר מגיעים אל צומת שבילים ירוק כחול, ממשיכים עם הירוק. מצומת השבילים נצעד כ 4ק”מ על הסימון הירוק שמכניס אותנו אל תוואי נחל עתק במגמת ירידה. בסופה מגיעים לצומת סימון שבילים ירוק שחור. פונה שמאלה עם השחור אל שביל ת’מילת עתק שיקח אותנו במגמת עליה כקילומטר מטרים עד לצומת שבילים שחור כחול מעלה סיירים. מעלה סיירים הוא שביל ג’יפים שנפרץ אי שם בתחילת שנות ה 50 על ידי הצנחנים. עם מעלה סיירת ניתן לנסוע מכביש 12 ועד לכביש 90.

בצומת השבילים שחור כחול נפנה ימינה עם הכחול ולאחר כ 800 מטרים נפגוש את הסימון הירוק. באיזור מפגש הצבעים אפשר לפגוש התופעלה הגאולוגית המרשימה קמט שכבות שנקראת על ידי המטיילים “אצבע האלוהים“. נצעד על הירוק כ 800 מטרים שבמהלכן נעבור בין גבים מרשימים, סולמות ויתדות עד להגעה לצומת שבילים ירוק אדום. נפנה ימינה עם האדום במגמת עליה. נצעד על האדום כ 100 מטרים עד למפגש שבילים אדום כחול.

הסימון הכחול זה מעלה סיירים מצידו השני בו נפנה ימינה. מרגע הפניה ימינה למעשה אנחנו מתחילים את החזרה שלנו לכיוון הרכב באותה הדרך בה צעדנו. נצעד על הכחול כ 800 מטרים בדרך שוב נפגוש את “אצבע האלוהים” עד לצומת שבילים ירוק כחול, נמשיך עם הירוק כ 800 מטרים עד לצומת שבילים כחול שחור. נפנה שמאלה עם השחור דרך שביל ת’מילת עתק שיוריד אותנו כקילומטר מטרים אל צומת שבילים שחור ירוק. נפנה ימינה עם הירוק במגמת עליה כ 5 ק”מ נגיע אל הרכב לצד עץ השיטה הגדול.

רוצים להמשיך לטייל באיזור? הנה כמה המלצות:

הקניון האדום – מסלול הטיול בקניון הוא מרהיב ביופיו ומציג את נופי המדבר בשיא תפארתם. מסלול חווייתי מאוד הכולל גם טיפוס בסולמות שטח, אך היתרון שהוא אינו קשה ונחשב למסלול שמתאים לטיולי משפחות. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

נחל גשרון עליון – שמו של הנחל ניתן לו כיוון שהוא “מגשר” בין שתי מדינות: ישראל ומצרים. בחלקו העליון של הנחל ישנו מסלול הליכה שאורכו כ 3.4 ק”מ, מעגלי והוא מתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

הר שלמה, נחל מפלים ונחל טפים –  אם אתם מחפשים מסלול מעגלי, מאתגר, הכולל טיפוס בסולמות ויתדות המסלול הבא בדיוק בשבילכם 17 ק”מ של נופים מטריפים! למידע מלא על המקום לחצו כאן.

פארק הצפרות ובריכות הפלמינגו – פארק גדול ומסודר שבו עובר שביל טיול נגיש בין גשרים ותצפיות אל בריכות המלח והציפורים שנודדות לכאן. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

האגם הנעלם תמנע – האגם הנעלם הוא תופעת טבע ייחודית בלב המדבר, הנמצאת במרחק נסיעה של דקות בודדות מפארק תמנע. האגם הנעלם יוצר בריכת מים גדולה בצבעי כחול טורקיז. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע חי בר יטבתה – טיול ספארי מהנה שעובר בין חיות הבר שמגדלים כאן לפני השבתן אל הטבע הפתוח. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

המצפה התת ימי באילת – מבין האטרקציות המובילות עבור הנופשים באילת: הצצה מופלאה אל עולם המגוון שחי כאן מתחת לפני המים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

קניון שחורת – שמורת טבע מסיב אילת – מסלול שטח יפהפה שמתאים למשפחות. הטיול עובר בין נופי מדבר מרהיבים ומשלב גם טיפוס חווייתי בסולמות. למידע מלא לחצו כאן.

עמודי עמרם – שמורת טבע מסיב אילת – נקודת עניין נוספת בשמורת מסיב אילת: מסלול הליכה קצר שיוביל אתכם אל עמודי עמרם המרשימים שנוצרו כאן בסלע. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.