Skip to content
Search
Search
Close this search box.

הר צרור ונחל צרור: אל נוף פנורמי וטבילה בגב מרענן

מזרחית למדרשת בן גוריון אל מול נוף עוצר הנשימה של נחל צין ומצוק הצינים מתנשא לו הר צרור. ההר מכונה הר שולחן בגלל שפסגתו שטוחה כתוצאה מבליה של הסלע אך פסגתו עם סלע קשיח וסביבו יש מצוקים תלולים ומרשימים. סביב הר צרור זורם נחל צרור שהוא נחל אכזב, אך בתקופות השיטפונות הוא זורם בעוצמה ואף ממלא את גב צרור המפורסם והעגול להפליא. כאשר הגב מלא הוא מאפשר להנות מטבילה מרעננת באמצע המסלול.

את המסלול אפשר לצלוח במספר אפשרויות לבחירתכם. האפשרויות שמצוינות כאן הן למסלולים מעגליים עם רכב אחד:

  • מסלול מעגלי קצר שאורכו 7.5 ק”מ – המסלול הקצר ביותר מתחיל ומסתיים בחניון ליד המנחת הישן של שדה בוקר. המנחת כבר לא בשימוש אך הוא הוקם במטרה להטיס את בן גוריון לירושלים במטוס הקל שלו. קחו בחשבון 2 דבירם: יש מטיילים שטוענים כי חוו בחניון זה פריצות ושהדרך המובילה לשם לאחר השיטפונות משובשת לרכב פרטי. סימון שבילים כחול, ירוק, כחול ושחור. לנקודת וויז לתחילת המסלול לחצו כאן.
  • מסלול מעגלי ארוך שאורכו 10.3 ק”מ – המסלול הארוך שמתחיל ומסתיים בסוף רחוב דרך שדה צין בתוך מדרשת בן גוריון. סימון שבילים אדום, שחור, כחול, ירוק, כחול ואדום. לנקודת וויז לתחילת המסלול לחצו כאן.
  • מסלול מעגלי ארוך שאורכו 14 ק”מ – המסלול הארוך ביותר שמתחיל ומסתיים בקבר בן גוריון לצד תחילת הטיילת הנגישה. סימון שבילים ירוק, אדום, שחור, כחול, ירוק, כחול, אדום, ירוק. לנקודת וויז לתחילת המסלול לחצו כאן.

תיאור מסלול מעגלי הר צרור נחל צרור 14 ק"מ

המסלול המתואר כאן הוא המסלול הארוך ביותר כ 14 ק”מ. את רכב מחנים ברחוב דרך מצוק הצינים ומשם מתחברים אל טיילת בן גוריון בסימון שבילים ירוק שהוא גם חלק משביל הר הנגב. מתחילים את הצעידה על טיילת בן גוריון שהיא טיילת נגישה ולאחר כ 500 מטרים מגיעים אל מצפה דור. משם ממשיכים על הטיילת ולאחר כ 2.1 ק”מ מגיעים אל צומת שבילים ירוק אדום. ניתן להמשיך כ 300 מטרים עם האדום אל נקודה תצפית יפה. בנקודה התצפית שנקראת גם גבעת ההסרטה ישנם אדני רכבת ממתכת שהציב כאן עזרא אוריון שיצר את זה כפסל סביבתי. סביב הגבעה נוף פנורמי עוצר נשימה על נחל צין ועל גן לאומי גן הפסלים. חוזרים חזרה את ה 300 מטרים ופונים ימינה עם האדום.

ממשיכים על השביל האדום כ 500 מטרים עד להגעה לצומת סימון שבילים אדום שחור כחול – בצומת זו למעשה הגענו לחניית הרכבים למי מכם שרוצה לצלוח את המסלול הקצר ביותר, כאן נמצא מנחת שדה בוקר. נפנה ימינה עם הסימון השחור. למעשה מדובר על דרך ג’יפים רחבה ונוחה להליכה, היא במגמת ירידה והיא נקראת מעלה צין, בדרך תעברו מספר שלטים של רשות הטבע והגנים המסבירים כי השהייה במקום אחרי השעה 16:00 אסורה ושאתם נכנסים לאיזור גן לאומי גן הפסלים שגם בו ניתן לטייל במסלול מעגלי מקסים.

לאחר צעידה של כ 1.6 ק”מ נגיע לצומת שבילים שחור כחול, כאן נפנה שמאלה עם הכחול שיוביל אותנו אל נחל צרור (שימו לב לא לפספס את השילוט הקטן בצד שמאל של הדרך). צועדים כ 1.4 ק”מ בערוץ נחל צרור שחלק מההליכה היא במגמת עלייה עד להגעה לצומת שבילים עם סימון שבילים שקוף. סימון שבילים שקוף הוא סימון שבילים של 2 פסים לבנים ובאמצע אין צבע, מה שאומר שהגעתם לנקודת עניין קרובה שווה לבקר בה למרות שהיא מהווה סטייה מהמסלול המסומן. במקרה שלנו מדובר על סטייה לטובת טבילה בגב צרור.

לאחר הליכה של 30 מטרים הגעתם לגב צרור, כאשר הוא מלא מדובר על נקודת טבילה מושלמת ומאוד מרעננת כך באמצע המסלול וגם פינה מעולה לפק”ל קפה – קחו בחשבון שאין כאן צל כלל. טרם הביקור שלכם במסלול מומלץ לבדוק את מצבו של הגב כי הוא מוסיף המון לחוויית הטיול. מדובר על גב עגול ומרהיב שממנו נשקף נוף עוצר נשימה, מעליו ישנו מפל גבוה בנחל צרור שממנו זורמים מי השיטפונות וממלאים אותו. לאחר שסיימו את הטבילה בגב, נחזור בסימון השקוף אל סימון שבילים כחול ונפנה שמאלה.

לאחר צעידה של כ 1.4 ק”מ במגמת עלייה שבמהלכה מקבלים נקודת תצפית יפה על הגב מלמעלה (בחלק זה יש לשמור על הילדים כיוון שהולכים קרוב לקצה) נגיע אל צומת שבילים כחול ירוק. נפנה עם סימון הירוק ולאחר כ 300 מטרים נגיע אל פסגת הר צרור הר שולחן. מכאן הנוף פשוט עוצר נשימה על בקעת צין, אין דרך אחרת לתאר זאת. הר צרור הוא מקום נהדר לעצירת מנוחה ופק”ל קפה רגע לפני שחוזרים להליכה במסלול.

נחזור את ה 300 מטרים עד לצומת שבילים כחול ירוק, הפעם נפנה שמאלה עם הכחול. לאחר הפניה נצעד כ 2.3 ק”מ עד להגעה חזרה לצומת סימון שבילים כחול, שחור אדום. זאת נקודת ההתחלה והסיום של המסלול הקצר לצד החניון של המנחת הישן בשדה בוקר. מי שהשאיר כאן הרכב שלו יסיים את המסלול, מי שלא ימשיך על פי המשך התיאור.

קחו בחשבון כי כאן יש 2 שבילים אדומים: למי מכם שבחר את המסלול הארוך של ה 10 ק”מ יקח את השביל הימיני האדום ולאחר כ 1.7 ק”מ יגיע למדרשת בן גוריון לרחוב דרך שדה צין ששם ימתין הרכב. מי שבחר את המסלול הארוך של ה 14 ק”מ יפנה עם האדום שמאלה ויצעד כ 500 מטרים על הסימון האדום עד להגעה לצומת שבילים אדום ירוק, נפנה עם הירוק ימינה וכבר נראה את מדרשת בן גוריון. נזהה את השביל כיוון שכאן התחיל המסלול שלנו. לאחר כ 2.6 ק”מ בהליכה על טיילת בן גוריון נגיע חזרה לרכב שלנו.

תרצו להמשיך לטייל באיזור?

אתר אבן רוח מים והמנסרה  -שני אתרים שמציגים תופעות גיאולוגיות מרשימות והן אטרקציה מקסימה לילדים. הם נמצאים במרחק 10 דק’ נסיעה ממכתש רמון ופחות מ-5 דק’ נסיעה אחד מהשני. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי קבר בן גוריון – אחוזת קבר בן גוריון נמצאת בסמוך לשדה בוקר והיא חלק מגן לאומי עין עבדת. אחוזת הקבר נפרסת על פני שטח גדול של כ-70 דונם שבקצהו מצוק ממנו נשקף נוף עוצר נשימה של רמת עבדת ונחל צין. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

הר צרור ונחל צרור – מסלול מעגלי שיקח אתכם אל הנופים עוצרי הנשימה של נחל צין וגם לגב צרור בו אפשר לטבול לאחר השיטפונות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי צבעי מכתש רמון – בתוך מכתש רמון יש המון אפשרות למצוא הוכחות לתופעות גיאולוגיות מרתקות אחד האיזורים לראות את התופעות האלו הוא ציר הנסיעה בגן לאומי צבעי רמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

כרם רמון – משנת 2010 הכרם קיים והוא הגדול ביותר בנגב. גודלו 650 דונם והוא נמצא צפונית למצפה רמון, כמה דקות נסיעה בלבד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

חוות האלפקות –  נמצאת באחד המקומות היפים ביותר בארץ, קרוב למכתש במצפה רמון. בחווה יש כמובן, אלפקות וגם לאמות שמקורן מדרום אמריקה. יש גם סוסים, חמורים, עיזים ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
מרכז המבקרים מכתש רמון – על שפת מצוק מכתש רמון ממוקם מרכז המבקרים המיוחד הזה שמספר את סיפור האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז”ל ומציג גם את יופיו המרהיב של המכתש. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
מצפור ליפא גל פארק חרותות הסלע – מצפור ליפא גל נמצא באזור הר הנגב, בהר מחיה, והוא בגובה של 600 מ’ מעל פני הים. המצפור הוקם לזכרו של ליפא גל אשר היה איש קק”ל במשך רוב שנות חייו ונהרג בתאונה מצערת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
צריף בן גוריון – צריף בו גוריון נמצא בקיבוץ שדה בוקר שבהר הנגב, הצריף הוא למעשה מרכז מבקרים שבו תוכלו ללמוד על דוד בן גוריון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
גן לאומי עין עבדת – המקום נמצא ממש בצמוד לאחוזת הקבר. בפארק מספר מסלולי טיול בין נופים מרשימים של נווה מדבר, מפלי מים ובריכות באפיק נחל צין. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
עין עקב – מסלול הליכה מעגלי למי מכם שמחפש מסלול למטיבי לכת היישרא את עין עקב שהוא אחד המעיינות הגדולים שיש באיזור מצוק הצינים שפתוח לקהל המטיילים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.