Skip to content
Search
Search
Close this search box.

מעלה עקרבים הרומי ונחל גוב: מסלול מעגלי לאוהבי הליכה

נחל גוב שנמצא בצידו המזרחי של הנגב נמצא בתוך שמורת טבע מכתשים עין יהב והוא מאפשר לנו לצאת לגוון מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות. אחד המסלולים שמתאים למטיבי לכת הוא מסלול מעגלי העולה במעלה עקרבים הרומי ומסתיים בנחל גוב. אורכו המלא של המסלול כ 8.5 ק”מ והוא מתאים למשפחות מטיבות לכת בלבד. למי מכם שמחפש לצאת למסלול הליכה משפחתי וקצר וכן לחוות את נחל גוב המרשים, אפשרי לקרוא על זה כאן. לפני שנפרט על המסלול רק נציין כי אין לצאת למסלול זה כאשר יש התראות על סכנת שטפונות!

המכתשים והרכסים של הנגב

אם מסתכלים על מפת מדינת ישראל אפשר לראות כי הנגב תופס ע 60% משטח ישראל. למי מכם שכבר טייל בנגב לרוחבו ואורכו כבר יודע כי הנופים בנגב משתנים מנופי בראשית של מכתשים מדהימים ועד להרים המתנשאים לגבהים עוצמתיים, דיונות חול ושטחים עצומים של נוף מדברי. הנגב מורכב מכמה רכסים: רכס ירוחם, רכס חלוקים, רכס חתירה, רכס חצרה ורכס מחמל.

תחשבו שלפני שנים רבות אותם רכסים היו מכוסים ים, אפשר לאתר כאן מגוון רחב של עדויות לכך שהיה כאן ים בעיקר בזכות המאובנים שנמצאים בשטח. בזכות העובדה שרק הפסגה של רכסים אלו הייתה בולטת מעל לים נוצרה כאן פעולה בלייה שהחלה לפני למעלה מ 5-10 מיליון שנה, שיצרה את המכתשים אותם אנחנו מכירים היום: המכתש הגדול נמצא ברכס חתירה, המכתש הקטן נמצא ברכס חצרה והמכתש הגדול ביותר שהוא מכתש רמון נמצא ברכס מחמל.

תיאור מסלול מעלה עקרבים הרומי ונחל גוב

המסלול שלנו מתחיל בכביש 227 בסיום כביש מעלה עקרבים ליד מצודת רוג’ום צפיר (אבן דרך קדומה: כך היו מסמנים בימי קדם את השבילים). מכאן צועדים על פי השלט “מעלה עקרבים הרומי ונחל גוב” עם סימון שבילים כחול. לאחר שהחנינו את הרכב צועדים כ 200 מטרים ומגיעים אל פיצול שבילים כחול ירוק, כאן נמשיך לצעוד עם הכחול שיכניס אותנו אל מעלה עקרבים רומי שנקרא גם מעלה צפיר. לאחר טיפוס של כ 400 מטרים וכ 2 ק”מ תגיעו אל פיצול שבילים כחול עם סימון שקוף. סימון שקוף בא לעדכן את המטיילים כי בקרבת מקום ישנה נקודת עניין ששווה לבקר בה, כאן תמצאו את חורבת צפיר וממנה נקודת תצפית עוצרת נשימה על האיזור.

בסיום הביקור בחורבת צפיר נחזור אל הסימון שבילים הכחול איתו נמשיך בטיפוס מתון ולאחר כ 1.5 ק”מ נגיע אל פיצול שבילים כחול שחור. למי מכם שרוצה לבקר גם במצד צפיר ניתן לצעוד כ 300 מטרים שמאלה עם סימון שבילים שחור עד למפגש עם שביל ישראל. מדובר על מצודה מהתקופות: הרומית, הביזנטית והנבטית תפקידה של המצודה היה להגן על הדרך העוברת מעבדת לממשית. ממצד צפיר נחזור לסימון שבילים שחור שיוביל אותנו לאחר כ 1.6 ק”מ אל צומת שבילים שחור ירוק, כאן נפנה ימינה עם הירוק ונצעד בתוך נחל גוב.

מרגע הכניסה שלנו לסימון שבילים ירוק ימינה אנחנו מתחילים את חזרנו לכיוון הרכב, נחל גוב יוביל אתכם אל נחל נקיקי בין סולמות, חבלים ויתדות – מסלול מושלם למי מכם שאוהב אתגרים. לאחר כ 2 ק”מ של ירידה מצטברת של כ 250 מטרים נגיע אל פיצול שבילים ירוק כחול. אולי צומת השבילים הזה יהיה לכם מוכר כיוון שממש כאן התחלנו את המסלול, כאן נפנה שמאלה עם הכחול ובמהרה נגיע אל הרכב שלנו שנמצא לצד כביש 227. 

מעלה עקרבים

דרך מעלה עקרבים הרומי שימשה בעיקר את הנבטים שחיו כאן בין התקופות הפרסית להלניסטית אי שם במאה ה 4 לפני הספירה. הנבטים עסקו בעיקר בהעברת סחורות על גמלים כמו: מור ולבונה שהגיעו מתימן ואתיופיה. בנוסף העבירו המון סוגי בשמים, תבלינים מהודו, אספלט ובדים. לאורך השנים בהם פעלו הוקם גם מסלול “דרך הבשמים” שהפכה להיות אחת מדרכי המסחר החשובות ביותר בעת העתיקה.

בשנות ה 20 קפיצה קדימה אל תקופת שלטון הבריטים בישראל, הבריטים בנו את כביש 227 מעלה עקרבים שחיברה בין תחנות המשטרה שלהם. מדובר על דרך ששימשה גם שנים אחרי סיום השלטון הבריטי לטובת נסיעה לעיר אילת עוד לפני שסללו את כביש 40. בשנת 1948 לקראת סוף מלחמת העצמאות, צה”ל תפס את השליטה על הכביש במסגרת “מבצע לוט” שהיה מבצע צבאי שמטרתו הרחבת תחום שליטתה של ישראל עד איזור ים המלח וסדום.

עד היום בתחילתה של הדרך ישנה אנדרטה של חיל ההנדסה סלל את הדרך. בשנת 1954 התרחש ממש כאן טבח מעלה עקרבים: לצד האנדרטה חיכו מחבלים שהמתינו לאוטובוס אגד שחזר מחגיגות לציון חמש שנים לשחרורה של העיר אילת, הוא עלה את המעלה ולצד האנדרטה נפתחה אש תופת ובפיגוע זה נרצחו כ 11 נוסעים. כיום ניתן לראות בתחילת הכביש שלט הנצחה לנרצחים. כביש 227 מעלה עקרבים הוא כביש מפותל מאוד, יש בו למעלה מ 15 פיתולים ובשל חוסר תקינות הכביש כיום הוא סגור והנסיעה בו אסורה ומסוכנת.

מה חשוב לדעת לפני היציאה למסלול:

  • אין להיכנס למסלול זה בעת התראת שטפונות!
  • בימים לאחר השטפונות יש לבדוק את תקינות הסולמות, הדרגות, החבלים.
  • לאחר הגשמים יש כאן גבי מים עמוקים שמצריכים שחייה.
  • המסלול ממש לא מתאים למי מכם שיש לו פחד גבהים.
  • המסלול מתאים למשפחות עם ילדים בוגרים מנוסים בטיולים מאתגרים (לא מתאים עם מנשאים וילדים קטנים).
  • המסלול לא מתאים לטיול בימים החמים.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

פארק נחל אמציהו – פארק אקולוגי בים המלח – הפארק האקולוגי בנחל אמציהו נמצא באיזור דרום ים המלח. הפארק שופץ והפך לאטרקציה אטרקטיבית ואתר תיירותי שמומלץ לבקר בו. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין פלוטית – עין פלוטית הוא מעיין בדרום ים המלח אשר מימיו כחולים, טורקיז שקופים עם המון דגים קטנים שנותנים הרגשה של אגדה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

דרך השלום בערבה – דרך השלום הוא מסלול טיול רכוב שכולו נגיש ועביר לנסיעה עם כל רכב. הדרך עוברת לצד הגבול שלנו עם ממלכת ירדן בין נופים מדברים ותצפיות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

קניון נחל תמר – טיול סולמות ודרגיות – אם אתם משפחה מטיבת לכת עם ילדים בוגרים שלא חוששים מאתגרים, זה המסלול בשבילכם! בסמוך לצומת הערבה, במסלול קצר שאורכו 1.2 ק”מ תחצו קניון מדהים! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע עין בוקק – מאחורי מלונות ים המלח תוכלו למצוא את שמורת הטבע עין בוקק – שמורה קסומה שמומלץ לבקר בה לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל זוהר – מסלול הליכה קווי במדבר יהודה – בסוף הירידות בכביש 31 מערד אל ים המלח תוכלו לצאת למסלול הליכה קווי, באורך של 2.5 ק”מ, שכולל עתיקות ונוף מדברי עוצר נשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.