Skip to content
Search
Search
Close this search box.

נחל דרגה: מסלול אתגרי בשמורת טבע מצוק העתקים

נחל דרגה נמצא בצפון מדבר יהודה ואורכו המלא מגיע לכ 43 ק”מ. שמו הערבי הוא ואדי דרג’ה שפירושו נחל המדרגה, זאת בשל כמות המפלים הגדולים שיש לאורכו. מסלול הטיול בשמורת טבע מצוק העתקים הוא כ 7 ק”מ מאתגרים במיוחד. לאורך המסלול הולכים בתוך קניון מרהיב במגמת ירידה, יורדים במפלים גבוהים בעזרת חבל ואף חוצים בשחייה גבי מים רבים. לאורכו של המסלול הוצבו לוחות מתכת עם מספרים 32 עד 4 בסדר יורד, זאת לטובת מעקב ודיווח על מספר המקטע בעת מקרה חרום.

מה חשוב לדעת טרם יציאתכם לטיול בנחל דרג'ה:

  • אסור לטייל בנחל זה כאשר יש התראת שיטפונות.
  • המסלול קווי לכן יש לבצע הקפצת רכבים.
  • יש חובה רישום למסלול זה דרך האתר של רשות הטבע והגנים ובתום המסלול יש לדווח ביציאה בהודעת SMS או WhatsApp.
  • היוצאים למסלול זה חייבים לדעת לשחות כיוון שעוברים בדרך גבי מים עמוקים.
  • ניתן לטייל במסלול עם ילדים מגיל 10 ומעלה בלבד ובליווי מבוגר.
  • אסור לטייל במסלול זה לבד, רק בקבוצה.
  • אין כניסה לבעלי חיים.
  • כניסה ראשונה 06:30 כניסה אחרונה: שעון חורף ב 09:00 שעון קיץ ב 10:00.
  • אסור לשהות בחשכה בתוך הנחל.
  • יש להצטייד בציוד הבא:
    • חבל גלישה באורך 30 מטרים – חבל לכל 10 מטיילים.
    • נעלי הליכה סגורות בלבד – הפקחים לא יתנו לכם להיכנס עם סנדלים.
    • יש להביא שקיות אטומות למים לשמירה על התיקים.
    • בגדים שניתן להרטיב
    • שקית זבל
    • מים – לפחות 5 ליטר לאדם
    • פנסים
    • טלפון נייד – קליטה סלולרית נמצאת במקטע מספר 12 ו- 7. במקטע 17 ו-10 הותקנה מערכת SOS WIFI זאת לטובת יצירת קשר עם פקחי השמורה והשימוש בה במקרי חירום בלבד.
    • אסור להכניס מתנפחים.

לאחר חניית הרכב לצד תחנת המידע של רשות הטבע והגנים וקבלת הדרכה מהפקח, מתחילים לצעוד על סימון שבילים ירוק. מדובר על דרך ג’יפים רחבה ונוחה להליכה. לאחר כ 1.7 ק”מ מגיעים אל צומת שבילים ירוק שחור, נפנה עם השחור דרומה אל שביל תלול שיורד לכיוון הנחל. לאורך קטע זה הולכים בצמוד למצוק כאשר מתחתינו נחל דרג’ה אליו נגיע מיד, במהלך הירידה נעזרים בדרגיות ונפגוש גם את הסימן השקוף שמעדכן אותנו שסטייה קלה מהשביל תקח אותנו אל מערות מורבעת.

בחלקו התיכון של נחל דרג’ה במהלך חפירות ארכאולוגיות אותרו מערות מורבעת , מדובר על שלוש מערות קרסטיות עם פתחים מרובעים. בתוך המערות אותרו ממצאים מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הערבית, אותרו שם אגרות וכלים מימי מרד בר כוכבא שמלמדות אותנו כי אלו היו מערות ששמשו למפלט באותה תקופה.

לאחר צעידה של 1.3 ק”מ על סימון שבילים שחור מגיעים אל צומת שבילים שחור אדום כאן למעשה אנחנו כבר הגענו לנחל דרגה, נמשיך עם השחור עוד כמה מטרים בודדים עד לצומת שבילים שחור ירוק. צומת מפגש הנחלים משאש, תקוע ונחל דרגה תחתון, נפנה מזרחה עם סימון שבילים ירוק איתו נרד לקניון הנחל. מכאן אנחנו נכנסים לנחל דרגה תחתון ובכל ראש מפל נפגוש את הלוחות והמספרים שיובילו אותנו לאורך המסלול ממספר 32 ועד 4 בסדר יורד. לאחר כ 500 מטרים הליכה נגיע אל הירידה הראשונה שתוביל אותנו אל המעוק המרשמים ומכאן למעשה אנחנו נפגוש את רצף המפלים וכמובן הגבים מלאי המים.

קחו בחשבון כי חלק זה של המסלול מוצל ולכן טמפרטורת המים נמוכה, הפתרון לכך על פי המלצות המטיילים הן חליפות צלילה לשמירת טמפרטורת הגוף. לאחר כ 2 ק”מ מגיעים אל לוחית מספר 12 וכאן למעשה הנחל נפתח, זה הזמן לנצל את השמש החודרת להתחממות. תרימו את הראש ותראו את המצוקים המרשימים של הנחל עוטפים אתכם. ממשיכים אל מספר 11 וכאן נכנסים למעוק השני שממשיך עד מספר 7 ואורכו כ 500 מטרים. הוא אומנם קצר אבל מלא בגבים ומפלים, באיזור מספר 9 תמצאו את המפל הגבוה ביותר של החל שגובהו כ 15 מטרים. כאשר הגענו ל 7 יצאנו מהמעוק ובנקודה זו עלינו להודיע לפקחי השמורה כי יצאנו מהנחל. מכאן נותר לנו עוד כ 3.5 ק”מ עד לרכב השני שממתין לנו בסיום המסלול.

דרכי הגעה למסלול נחל דרג'ה

כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז: נסע על כביש 90 ובמחסום הצבאי מצוקי דרגות נפנה אל כביש 369, הכביש העולה לכיוון מצוקי דרגות. לאחר נסיעה של 7 ק”מ נגיע אל תחנת המידע של רשות הטבע והגנים ושם נחנה את הרכב. כדי להגיע לסיום המסלול להקפצת הרכב שיחכה לכם בסיום המסלול תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז: בנסיעה על כביש 90 במרחק 1.6 ק”מ דרומית למחסום הצבאי של מצוקי דרגות, יש מפרצון לדרך עפר, שימו לב כי יש קו רציף לכן ניתן להגיע רק מכיוון צפון לדרום.

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

נחל דוד – שמורת עין גדי – נחל דוד נמצא בתוך שמורת עין גדי והוא אחד המסלולים היפים ביותר באזור מדבר יהודה.הנחל קיבל את שמו על שם דוד המלך שנהג להסתתר מפני שאול המלך. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מרפסת ים המלח מצפה יריחו – בדרך מירושלים אל ים המלח, ישנה נקודת תצפית מרהיבה על נופי מדבר יהודה ובקעת הירדן אפשר לראות מכאן את צפון ים המלח, הרי מואב, העיר יריחו וכדומה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

נחל אוג תחתון – מסלול מעגלי עם סולמות ויתדות – נחל אוג הוא הצפוני ביותר מבין הנחלים שנשפכים אל ים המלח הישר ממדבר יהודה, בו תמצאו מסלול מעגלי מאתגר עם סולמות ויתדות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל פרת – השמורה הכי יפה שיש במדבר יהודה. מים זורמים, נופי נווה מדבר והמון שקט! תוכלו לצואת כאן למסלול הליכה שמתאים לכל המשפחה או למסלול אתגרי לאורך הנחל. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גלריה מינוס 430 – אומנות במקום הנמוך בעולם – בצפון ים המלח, במקום הנמוך ביותר בעולם תוכלו למצוא את גלריה מינוס 430. בתים נטושים שקיבלו צבע וחיים בזכות אומנות הגרפיטי שנעשה כאן. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

עיינות צוקים – עין פשחה  נביעות מים טבעיות לצד נופי הצוקים האדירים של המדבר. במקום ישנן מספר בריכות של נביעה טבעית שבהן ניתן לשחות. חלקן עמוקות וחלקן פחות. ברחבי הפארק שולחנות פיקניק ופינות חמד. מנגלים מומלצים בהחלט. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

נחל ערוגות המסלול האהוב עלינו ביותר בים המלח, נחל ערוגות מספק לנו הליכה בין גבים ומפלים. נחל ערוגות נמצא בתוך שמורת עין גדי במדבר יהודה. הוא שכן של נחל דוד, וגם בו בדומה לשכנו זורמים מים במהלך כל השנה והוא אחד היפים בנחלי מדבר יהודה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

עין בוקק עין בוקק הוא מסלול מקסים בדרום ים המלח, שמציע טיול קליל עם ילדים ומתאים לכל המשפחה. במהלך הטיול פוגשים במים זורמים לצד נופי המדבר, והשילוב של השניים הוא חוויה מיוחדת מאוד. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי מצדה – מה יש לומר על מצדה? אולי המקום הכי מפרסם בארץ וכל אחד חייב לבקר פה לפחות פעם אחת. הנוף מכאן עוצר נשימה והסיפור של ההר כובש. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.