Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אתר שבע טחנות גני יהושע פארק הירקון

גני יהושע לאורך נחל הירקון מספק בילוי יום מפתיע מלא באטרקציות לכל המשפחה. אם אתם באיזור המרכז תוכלו להגיע אל אתר שבע טחנות על גבול נחל אל עוג’ה – נחל הירקון. המקום נמצא ממש מול הלונה פארק משם ניתן להתחיל את המסלול. טכנית ניתן לעשות את המסלול בצורה רגלית הכניסה היא חינמית ללא תשלום, רק צריך לקחת בחשבון שמדובר על מקום דיי גדול ולכן מומלץ בחום להשכיר רכבי גולף, אופניים של חברת טריפו או לעלות על הרכבת הננסית שכאן. בהשכרת רכבי הגולף מקבלים מפה של המקום ובכך אפשר להתמצא ללא כל בעיה – יש כל מיני סוגי רכבים יש ל 4 או 6 אנשים ואין ספק שזאת אחלה דרך לראות את הפארק.

לפני שנפרט על שבע הטחנות חשוב להכיר את ההיסטוריה של המקום: עוד בימי הרומאים אשר בנו גשר לחציית הירקון (גשר שנהרס בימי הביניים), וכן סכר שמהווה את הבסיס לסכר הקיים היום. זמן השתרשותן של טחנות המים בארץ ישראל היה לאחר כיבושיו של אלכסנדר ינאי ועד לסוף ימי הורדוס. ניתן ללמוד כי בטחנות אלה כבר היו מכלים לגרעיני החיטה והשתמשו במוט לבלום ולווסת את תנועת הגלגל שהיה במים.

בתקופה זו נראה שהריחיים היו קטנות יותר והמים נפלו על הגלגל דרך מיגלש בלי שייבנו בנייני קבע מאבן מעל המתקן. החל מהמאה השנייה והשלישית חלה התפתחות ניכרת במספר הטחנות ובגודלן. תמורות אלו חלו בעזרת הסכרים שהעלו את ניצול מפלסי המים להגביר את כוחן של הטחנות ובעוד שיטות להגברת כח המים כמו :בריכת אגירה, טחנת ארובה וכדומה. 

לפירוט לטכנולוגיות נוספות ראו בהרחבה בתיק התיעוד. מאחר שנהר הירקון היה הנחל השני בעוצמתו לאחר הנהר הירדן סביר להניח שרתמו את מימיו למפעל הטחנות כבר במאות השניה והשלישית לספירה, על פי הכתובים מהמאה העשירית: טחנות הירקון נחשבו הגדולות ביותר מהקיימות בארץ. אך שרידי המבנים שאנו רואים היום ומבנה הטחנה הדרומי ששוקם, הינם שרידים מהתקופה העות’מאנית כאשר אתר הטחנות היה חלק מכפר ג’רישה (גריסה) הסמוך לתל ג’רישה (תל נפוליאון).

אתר זה הינו אחד מחמישה אתרי טחינה לאורך נחל הירקון שכל אחד מהם כלל מספר מבני טחנות מאבן כשבכל מבנה פעלו כמה מנגנוני טחינה :טחנת מיר – במוצא מעיינות הירקון, קרוב לראש העין. טחנת אבו רבאח וטחנת פרוחיה –מדרום להוד השרון. טחנת אל הדר– עשר טחנות- על גבול תל אביב רמת גן ליד קניון איילון וטחנת ג’רישה– שבע טחנות המערבית מבין כולן.

כדי להתחיל את המסלול נחנה את הרכב בחניון הראשי של גני יהושע – לנקודת וויז לחצו כאן. נצעד לכיוון האגם המרכזי – אגם גני יהושע מציע שייט בסירות פדלים למי מכם שמעוניין, אתר שבע הטחנות נמצא בסמוך לאגם זה. נחצה את הנחל אל עבר המבנים העתיקים וכבר כאן נוכל לפגוש שילוט המסביר על המקום. אם תגיעו לכאן בתקופת הגשמים תוכלו להנות ממראה המפלים העוצמתיים שזורמים כאן. ניתן לראות במפה המצורפת את תוואי המסלול שאורכו כ 2 ק”מ לשבע הטחנות:

מה עוד יש לראות בחלק זה של גני יהושע:

סירות פדלים באגם, שייט מודרך על נחל הירקון, רכיבה על רב אופן או רכב גולף חשמלי. יש כאן גני שעשועים גדולים והמון שטח לקיים פיקניק. בנוסף יש כאן את שלושת הגנים:

  • הגן הטרופי המוסיקלי – גן ובו צמחייה טרופית, שבילי הליכה, בריכות מים לדגים, עופות וצמחי מים. הביקור בגן מדגיש את החוויה של שהיה ביער טרופי. בתוך הגן יש חממה ייחודית של סחלבים.
  • גן הסלעים – גן בו מוצגים מגוון סלעי הארץ אשר הובאו מהחרמון ועד אילת. בין הסלעים שולבו מאות מינים שונים של צמחי ארץ ישראל אשר לוקטו מכל רחבי הארץ.
  • גן הקקטוסים – גן המשתרע על שטח של 26 דונם וכולל מבחר עשיר של קקטוסים וסקולנטים שמקורם ברחבי העולם וחלקם נדירים מאד. 

מעבר לכל מה שמפורט למעלה תוכלו למצוא כאן מגוון רחב של אטרקציות שמתאימות לכל הגילאים:

  • פארק אקסטרים – מתחם מתקני ספורט, טיפוס ומתקני חבלים שמתאים לגילאים שונים. לרכישת כרטיסים בהנחה לחצו כאן.
  • כדור פורח – במרכז גני יהושוע תוכלו למצוא את הכדור הפורח שעולה לגובה של 400 רגל ויכול להכיל עד 30 איש. לרכישת כרטיסים בהנחה לחצו כאן.
  • תאטרון הפארק – כאן תוכלו למצוא את מתחם התרבות שמדי שבת מתקיימים מופעים שונים.
  • קיר טיפוס של חברת Iclimb – הקיר הגבוה ביותר במתחם מתנשא לגובה של 18 מטרים בשיפועים שונים ומסלולי טיפוס מגוונים, מתאים לכל הרמות מחובבנים ועד מקצועי. במתחם תוכלו למצוא גם קירות טיפוס גם לילדים החל מגיל 4.
  • אגם הפארק – מציע חוויה של שייט באגם גני יהושוע בסוגי סירות שונות כמו: פדלים, משוטים, מנוע ושייט קבוצתי.
  • רכבת ילדים – תקח אתכם לסיור סביב מתחם גני יהושוע, פועלת בחודשי הקיץ בימי שבת ובחגים. בצד המערבי של גני יהושע תמצאו את
  • פארק הצפרות ראש ציפור, יש כאן מסלול קצר, נגיש עם מגוון ציפורים – למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

בית לאה – גן לאומי ירקון מקורות הירקון – לאורך 28 ק”מ בלב ליבה של מדינת ישראל זורם לו נחל ירקון והוא הנחל הגדול ביותר במערכת נחלי החוף של ארץ ישראל. יש בו פינות נהדרות כמו בית לאה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
גן לאומי ירקון – מתחם מקורות הירקון של רשות הטבע והגנים – זהו החלקו הנקי של הירקון, יש כאן בריכות נופרים, מסלולי הליכה, שטח עצום לפיקניקים וחניון לילה מסודר של רשות הטבע והגנים – מתחם מקורות הירקון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
המפל הנסתר במקורות הירקון – מפל שרונים – בלב אזור השרון נדיר מאוד למצוא מקורות מים, אך כאן תוכלו למצוא כחלק ממקורות הירקון את המפל הנסתר או בשמו השני מפל שרונים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
טיול במקורות הירקון – כפר הבפטיסטים – איזור כפר הבפטיסטים הוא מבין האיזורים המקסימים של הירקון, ממש סמוך למקורותיו. יש כאן פינות טבע קסומות שאפשר להעביר בהן כמה שעות נפלאות באוויר הפתוח (הכניסה למים אסורה). למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
גן לאומי ירקון – תל אפק – תל אפק מכונה בכינוי “הריאה הירוקה של גוש דן” ולמען האמת שאפשר להבין למה. מדובר בנקודת טבע בין היחידות והיפות שיש באזור המרכז. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 

פארק מנחם בגין – הפארק ענק, אפשר לבלות בו שעות ארוכות ויש בו גם מגוון אטרקציות לכל המשפחה ובמיוחד עם ילדים.  אז אם אתם נמצאים באיזור מרכז אנחנו נמליץ בחום לבקר כאן לפחות פעם אחת ולהכיר את המקום המקסים הזה.למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק אריאל שרון –  פארק הנמצא במרכז הארץ, באזור גוש דן. אם אתם מגיעים לטיול במרכז, אנחנו ממליצות להגיע לכאן להעביר כמה שעות, ליהנות מהנוף ולהכיר את הסיפור של הפארק. סיפור התהוות של הפארק הוא מיוחד במינו ואולי יגרום לכם להרים גבה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק האגמים – לא להאמין כמה אנשים גרים כל כך קרוב לפנינת הטבע הזו ולא יודעים על קיומה. אגם הנקיק ואגם הסופרלנד הם חלק מפרויקט “פארק האגמים” שהוקם במטרה לפתח טבע עירוני בסביבת העיר. בפארק האגמים אנחנו נפגוש מרחבי טבע, מדשאות, מסלולי הליכה ורכיבה, עופות מים ודגים ואפילו חיות בר.  למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

האגם האקולוגי בפתח תקווה – בשטח של יותר מ 14 דונם בלב העיר פתח תקווה תוכלו למצוא את האגם האקולוגי והפארק הגדול – פארק עירוני אמיתי לכל המשפחה שמשלב בתוכו מרחבי דשא, שבילי הליכה, מתקני שעשועים ואיזורי פיקניק. החסרון היחיד שיש למקום – חסר בו צל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.