Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חורבת בורגין בפארק עדולם

פארק עדולם – צרפת נמצא בשפלת יהודה ליד העיר בית שמש. שטח הפארק הוא עצום ויש בו נקודות עניין רבות כמו תצפיות עוצרות נשימה על האזור, מסלולי רכיבה באופניים, מסלולי הליכה ומגוון שרידי עתיקות. הטיול בחירבת בורגין הוא אחד המסלולים האטרקטיביים שעוברים בפארק עדולם, והוא מתאים מאוד גם למשפחות עם ילדים, במהלכו מרחבי נוף מרשימים שנצבעים בירוק אחרי הגשמים ומתקשטים בפריחה יפהפהייה. הטיול משלב אטרקציה ייחודית של מערות עתיקות בגדלים שונים שניתן לטייל בהן. בכניסה אל פארק עדולם תוכלו למצוא אזור מסודר עם ספספלי פיקניק וכמה מתקני שעשועים לילדים. 

מסלול הטיול שמגיע אל חורבת בורגין הוא חווייתי ומשלב מעבר בתוך מערות זחילה וכניסה אל מערות גדולות יותר. אין חובה להכנס לתוך המערות וניתן רק להתרשם מהן מבחוץ ולהמשיך במסלול. בהמשך תפגשו שרידי עתיקות נוספים ונקודת תצפית רחבה על האזור. במהלך המסלול כולו ייחשפו בפניכם מרחבי נוף מרהיבים, שאחרי הגשם נצבעים בירוק ובפריחה צבעונית משתנה של סתווניות, כרכומים ועוד. בנוסף תוכלו לראות כאן את עצי החרוב, אלת המסטיק ואת שדות החיטה והכרמים. חורבת בורגין מוכרת גם בשם ח’ירבת אום בורג’ ובה נמצאו שרידים של מערות קבורה, מערות פעמון, בתי מגורים מהתקופה הרומית, כנסייה ומחילות מסתור מימי מרד בר כוכבא. 

חורבת בורגין מסלול מעגלי

חורבת בורגין מסלול מעגלי ארוך שאורכו כ- 2 ק”מ של הליכה נוחה עם מעט עליות: במסלול זה, שמתחיל בסימון שבילים ירוק ומסתיים בכחול (אפשר להתחיל בכחול ולסיים בירוק לבחירתכם), עוברים דרך מספר נקודות עניין. האטרקציה העיקרית של המסלול, במיוחד עבור הילדים, היא מחילות המיסתור שלתוכן ניתן להכנס ולזחול או סתם להכנס ולהתרשם מהיופי (אין חובה להכנס). מומלץ להביא לילדים פנסי ראש כי בחלק מהמערות חשוך. נקדות עניין נוספות במסלול: שרידי כנסייה ביזנטית, נקודות תצפית מרשימה על הפארק והאזור, מערת פעמון מיוחדת, שרידי בריכה עות’מנית, מערת הבוקרניום, מערת בית המספד, מערת העמוד ועראק חיאן.

חורבת בורגין מסלול מעגלי קצר יותר שאורכו כ- 1.5 ק”מ של הליכה נוחה עם מעט עליות: מתחילים בשביל הכחול וחוזרים בשביל האדום שמשתלב עם הכחול בסוף (פשוט מוותרים על חלק מהמסלול הראשון). גם כאן עוברים דרך רוב נקודות העניין כמו: מחילות המסתור, שרידי כנסייה ביזנטית, נקודות תצפית על כל איזור הפארק, מערת פעמון מרשימה, שרידי בריכה עות’מנית ומערת הבוקרניום.

מחילות המסתור – גולת הכותרת של המקום – תביאו פנסי ראש ובואו לזחול יחד עם הילדים במחילות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא. הילדים לרוב נהנים מאוד מהחוויה המיוחדת, ונהנים לזחול במערות שוב ושוב. מעל למחילות היו בתי מגורים שניתן לראות את השרידים שלהם עד היום, זו הייתה תופעה מקובלת בשפלת יהודה. קרן קיימת לישראל כיום מתחזקת את המקום ויש שלטי הסבר והכוונה מסודרים.

חורבת עראק חיאן – שרידי ישוב מהתקופה הבינזנטית ומהתקופה העות’מנית. שימו לב ושימרו על הילדים כיוון שבחלק זה יש בורות פתוחים ויש להישאר רק על השביל המסומן ולצפות מהצד, לא להסתובב בין השרידים. בהמשך המסלול, לא רחוק מהחורבה, נמצאת מערת הקבורה החצובה בסלע.

מערת העמודים – אם תרדו במדרגות הברזל מטה תוכלו להגיע אל מערה חצובה בעלת עמודים גדולים שמחזיקים את התקרה. אם תביטו היטב לראש העמודים תוכלו לראות את העיטורים המרהיבים שיצרו כאן החוצבים. בתוך המערה יש שמונה כוכי קבורה.

מערת קבורה מימי בית שני ומערכת הבוקרניום – גם כאן תוכלו לפגוש במערת קבורה ששימשה יהודים בימי הבית השני. בקירות המערה נחצבו כוכים ששימשו לקברים. בתקופת ימי הבית השני נהגו לפנות את עצמות המתים, לאחר שבשרם נאכל, ולהעבירם לארון קבורה שהוצב במאספה. המאספה זה השקע שיש בקצה בצד המערבי של המערה. אל מערת הבוקרניום אפשר להגיע על ידי המדרגות המקוריות שנחצבו בסלע. העיטורים שנמצאו כאן מסמלים כי המערה היא מהתקופה הרומית.

מערת הפעמון – שתי מערות פעמון, הראשונה קטנה והשנייה גדולה וחשוכה יותר. חלק גדול מהתקרה של המערה הראשונה קרס ולכן נכנס אליה המון אור, מה שמספק מראה מרשים בתוכה. בתוך המערה הראשונה אפשר לראות כוכי קולומבריה שמתאימים לגידול יונים. מכאן אפשר להמשיך אל מערת הפעמון השנייה שנשמרה עד היום. יש להכנס אל המערה עם פנסים מאחר והיא חשוכה. המערות האלו שימשו בתקופה ההלניסטית ועד המוסלמית כמחצבות. מחוץ למערות תוכלו להמשיך לעלות במעלה הגבעה ולהגיע לתצפית עוצרת נשימה על כל האזור. ליד התצפית יש שרידים של כנסייה ביזנטית.

איך מגיעים לחורבת בורגין

כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז חורבת בורגין. לבאים מכביש 1 יש לפנות במחלף שער הגיא לכיוון בית שמש לכביש 38. יש להמשיך בנסיעה של 21 ק”מ עד לפניה לפארק עדולם. מהכניסה לפארק יש נסיעה של כ- 6.5 ק”מ בשטח הפארק, בכביש נגיש לכל רכב עד לרחבת העפר עם שילוט שבה נחנה את הרכב. לאורך כל הנסיעה יש שילוט מסודר שיעזור לגם להגיע אל המקום המתאים. 

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

חורבת עתרי פארק עדולם – הטיול בחורבת עתרי הוא טיול קצר המוביל אותנו אל שרידים מדהימים של ישוב יהודי מימי בית שני שהיה כאן בתקופת מרד בר כוכבא. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

חרבת מדרס – פארק עדולם צרפת – מסלול מערות נוסף בתוך פארק עדולם. המקום מציג שרידי עיר עתיקה שבו נתגלו מעל 50 מערות ובורות. הטיול כאן משלב טבע, היסטוריה וגם בו יש אפשרות כניסה למערות שמהווה אטרקציה מיוחדת לילדים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי תל לכיש – גן לאומי תל לכיש מציג את שרידה של העיר הקדומה מתקופת המקרא ותצוגה מיוחדת של כיסאות המלכים בממלכת יהודה. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי תל צפית – דרומית לכפר מנחם תמצאו את גן לאומי תל צפית בו תוכלו לצאת לטיול מקסים בין נופים ומערות. תל צפית על שם הכפר הערבי תל א-צאפי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

תל עזקה פארק בריטניה – פארק בריטניה שנמצא בשפלת יהודה ובאיזור עמק האלה משתרע על פני כ 40 אלף דונם. בחלקו הצפוני של הפארק תוכלו למצוא את תל עזקה שמציג שרידי עתיקות ותצפית מרשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל חלילים  – בצמוד לעיר ישנה פיסת טבע פסטורלית ויפהפייה שמספקת לנו טיול בין נופים, פריחה, מערות חלילים מיוחדות ועוד, וכל זה  במסלול שמתאים לכל המשפחה. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.