Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת הטבע מערת הנטיפים - מערת שורק

מערת הנטיפים ליד בית שמש היא תופעת טבע מרשימה ויוצאת דופן שנוצרה במשך מיליוני שנים. טיול אל מעמקי המערה יגלה בפניכם עולם שלם שלא הכרתם. בסמוך לעיר בית שמש, בלב יער ארצות הברית, נמצאת מערת הנטיפים, המוכרת גם בשמה מערת שורק. במעמקי המערה נחשפת אחת מתופעות הטבע המיוחדות בעולם – מערה ענקית שמלאה נטיפים שנוצרו כאן במשך מיליוני שנים, פרי יצירתו של הטבע, וממשיכים להתהוות ולהשתנות בכל יום מחדש. הטיול במערה מזכיר במעט טיול במערת הקסומות של האגדות המפורסמות. 

מערת הנטיפים היא חלק מגן לאומי מסודר של רשות הטבע והגנים. אל פנים המערה ניתן להיכנס עם מדריך בלבד, ורשות הטבע והגנים מפעילה כאן מדריכים ייעודיים בכל שעות היום. ההדרכה כאן מעשירה את חווית הביקור ומעניקה הסבר מעניין על התופעה המיוחדת ועל מה שתראו בתוך המערה. הכניסה אל המערה היא בתשלום, או בחינם למנויי מטמון. 

כבר לאחר חניית הרכב אפשר לחוות ביופי של האזור. בכניסה לכן הלאומי יש תצפית מרהיבה לכמה כיוונים, שממנה ניתן לראות את בית שמש ואת המחצבות הפעילות כאן (ותכף נסביר גם את הקשר שלהן למערה). תצפית נוספת על אזור שפלת יהודה, וביום עם ראות טובה אפשר לראות אפילו את אשדוד. הדרך למערה דורשת ירידה של 150 מדרגות עד לפתח המערה, ועלייתן בחזרה בסיום. המדרגות הן רחבות ונוחות והנוף היפהפה מעט מסיח את הדעת, כך שזה עובר יותר מהר ממה שאתם חושבים. חשוב לציין כי ישנה אפשרות לבקש לרדת עם הרכב עד למטה, קרוב לכניסה למערה, ולעקוף את המדרגות (בד”כ מאושר לנכים). מי שמגיע לכאן עם תינוקות, את העגלה מומלץ להשאיר ברכב ולהצטייד עם מנשא.

זוכרים את המחצבה מהתצפית? אז המערה המופלאה הזו התגלתה בעקבות פיצוץ במחצבה אשר חשף את פתח המערה והביא אנשים לחקור את מה שיש בתוכה. מערת הנטיפים הזו ממוקמת בשטח חורש טבעי נרחב והיא נחשבת לאחת היפות והמיוחדות במערות הארץ. חברת רשות הטבע והגנים, שאמונה על שמירת המקום וממשיכה גם את המחקר במערה, מוציאה מדי יום סיורים מסודרים עם מדריך שייתן לכם קצת רקע ויסביר לכם מה בעצם אתם רואים במערה. לפני הכניסה למערת הנטיפים תוכלו גם ליהנות מסרטון קצר שמסביר על גילוי המערה, על אופן היווצרות הפלא הזה ועל השמירה על המקום והמשכיותו.  כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: מערת הנטיפים רשות הטבע והגנים.

הסבר על התופעה על פי רשות הטבע והגנים:

מערת הנטיפים נוצרה בעקבות תהליכי המסה והשקעה של סלעי דולומיט וגיר שיצרו נטיפים וזקיפים רבים ומגוונים בצורותיהם כגון נטיפי מקרוני, עמודים, אלמוגי מערות, וילונות, אוזני פיל ושלל צורות אחרות. מערות נטיפים נוצרות בסלעי גיר ודולומיט. בתחילה מתרחש תהליך של המסת הסלע: מי הגשמים המחלחלים דרך הקרקע ממיסים בדרכם את הפחמן הדו־חמצני שריכוזו בקרקע גבוה והופכים לחומצה חלשה.

חומצה זו מכונה “חומצה פחמתית”, והיא מסוגלת להמיס את סלעי הגיר והדולומיט בתהליך איטי מאוד הנמשך אלפי שנים. המים החומציים מחלחלים לאורך סדקים, מרחיבים אותם ויוצרים חללים גדלים ההופכים למערות. כשטיפת המים מגיעה לחלל המערה מתחיל תהליך ההשקעה של הסלע: הפחמן הדו־חמצני שהיה במים נפלט, ובעקבות זאת שוקע החומר הגירני (סידן פחמתי) שהיה מומס במים ובונה את הנטיפים, את הזקיפים ואת יתר צורות ההשקעה במערה. פיזורם של הנטיפים והזקיפים במערה אינו אקראי – סידורם עוקב אחר סידור הסדקים בתקרת המערה.

נטיפים

הנטיפים גדלים מתקרת המערה וצומחים כלפי מטה. סביב טיפת המים שהגיעה לתקרת המערה, מתגבשת מעין טבעת של סידן פחמתי, ודרכה עוברת הטיפה הבאה. טבעת מצטרפת לטבעת ונוצר צינור דקיק וחלול שדרכו זורמות טיפות המים. צינורות אלו גדלים בקצב איטי מאוד, והם מתארכים בשיעור ממוצע של 0.2 מ”מ בשנה. כאשר צינור כזה נסתם, המים עוברים לזרום על פניו החיצוניים של הנטיף, וצורתו הופכת לחרוט עבה בבסיסו, צמוד לתקרת המערה וצר בקדקודו. לעתים זרימת המים אינה אחידה והנטיפים מתפתחים בצורה לא סימטרית ויוצרים צורות של “בדים” ושל “אוזני פיל”.

זקיפים

טיפות המים הזולגות מתקרת המערה ומן הנטיפים יוצרות את הזקיפים – משקעים הצומחים מקרקעית המערה כלפי מעלה. כאשר קצב הטפטוף מהיר מקצב ההשקעה, הטיפות נושרות, מתנפצות אל הקרקעית, ורק אז שוקע החומר המומס בהן. השקעה בלתי אחידה זו יוצרת זקיפים בצורות שונות: “כובעים מקסיקניים”, “פגודות” ושלל צורות אחרות.

הנטיף והזקיף שתחתיו עשויים להתחבר זה אל זה וליצור עמוד. גם עמודים אלו יכולים להתחבר זה לזה, ליצור מסכים וכך לחלק את המערה לחללים קטנים יותר. הצורות המרהיבות נוצרו במהלך מאות אלפי שנים, אך אזורים רבים במערה עדיין פעילים, והנטיפים והזקיפים שבהם ממשיכים לגדול. עדות לכך היא קולות טיפות המים הנופלות ומתנפצות על קרקעית המערה. כדי שתהליכי היווצרות המערה ימשכו, מקפידים לשמור בה על תנאי אקלים קבועים: 22 23 מעלות צלזיוס ו־90 100 אחוזי לחות.

מערת הנטיפים

כלי עזר מחקרי – לצד יופייה של המערה היא משמשת חלון הצצה למתרחש מתחת לפני האדמה. בעזרת בדיקת ריכוזי הטריטיום (איזוטופ רדיואקטיבי של מימן), אפשר ללמוד מהו משך הזמן שלוקח למי הגשמים להגיע מפני השטח למערה. נמצא שזמן נדידת המים במערת שורק אינו אחיד – בין ימים ספורים ל־35 שנים. התהוות מערות נטיפים היא תהליך ארוך מאוד, ולכן המערה אוצרת בחובה מידע רב וחשוב על האקלים הקדום ועל רעידות אדמה קדומות.

במהלך התהוותם הנטיפים והזקיפים מתעדים את הרכב מי הגשמים ואת כמותם, את טמפרטורת הסביבה ואת סוג הצמחייה שלאורך התקופות שבהן נוצרו. כך אפשר לשחזר מה היו תנאי האקלים ששררו באזורנו באלפי השנים האחרונות. מחקרים אחרים משתמשים בסימני ההתמוטטות במערה ובנטיפים וזקיפים שבורים כדי לתארך רעידות אדמה קדומות.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

שמורת טבע נחל דולב – מערת התאומים – בצד המערבי של הרי ירושלים תוכלו לצאת למסלול קצר בתוך שמורת טבע נחל דולב, שיוביל אתכם היישר אל מערת התאומים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי תל גזר– אם אתם חובבי היסטוריה ועתיקות, נמליץ בחום לא לפספס את הטיול בגן לאומי תל גזר. בסמוך ליישוב כרמי יוסף תוכלו לחזור אחורנית בזמן אל עתיקות שנמצאו כאן החל מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הרומית. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול הסטף הר איתן –  בסטף יש כמה מסלולי טיול ברמות קושי שונות. במהלך המסלול אותו אנחנו עשינו פוגשים מעיינות וגם ניקבה שניתן לזחול בתוכה והיא אטרקציה נהדרת לילדים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל חלילים – נחל חלילים מספק לנו חוויה של טיול משפחתי וקליל בנוף מקסים. הטיול בנחל חלילים יוצא מבין השכונות של העיר מבשרת ציון. ממש בין הבתים ובצמוד לעיר הרועשת ישנה פיסת טבע פסטורלית ויפהפייה שמספקת לנו טיול בין נופים, פריחה, מערות חלילים מיוחדות ועוד, וכל זה  במסלול שמתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק איילון קנדה – פארק אילון קנדה נמצא בעמק איילון והוא משתרע על פני 12 אלף דונם בין שער הגיא למחלף לטרון. אנחנו הגענו לטיול בפארק אחרי יום גשום ונופי הפרק פשוט מדהימים. יש כאן חורש טבעי, עצי בוסתן, אתרים היסטוריים עליהם נפרט בהמשך והמון מקומות לפיקניק משפחתי. למידע מלא על המקום ודרגי הגעה לחצו כאן.

מאגר וסכר בית הזית – אגר בית זית הוא אגם מלאכותי באזור הרי ירושלים, ליד ישוב בית זית, והוא חלק מערוץ נחל שורק. האגם מתמלא במים בעונת החורף לאחר הגשמים. מדובר באגם מים מרשים שסביבו נולדו אטרקציות בילוי שונות וניתן גם לצאת לטיול רגלי במסלול שקיים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי עין חמד – בדרך העולה אל ירושלים נמצא הגן הלאומי עין חמד. בפארק תוכלו למצוא מסלולי טיולים קצרים, מדשאות ושולחנות פיקניק ובריכות שכשוך לקטנטנים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

חורבת בורגין פארק עדולם –  בח’ירבת אום בורג’ או בשמה המוכר יותר חורבת בורגין נמצאו שרידים של מערות קבורה, מערות פעמון, בתי מגורים מהתקופה הרומית, כנסייה ומחילות מסתור מימי מרד בר כוכבא. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.