Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת הטבע נחל אל על

שמורת הטבע נחל אל על נמצאת בדרום רמת הגולן, בין הישובים אבני איתן ואלי עד. המסלול המתואר כאן הוא מסלול קווי שאורכו 4.4 ק”מ, בסימון שבילים אדום, כל כולו חשוף לשמש והוא עובר בין 2 מפלים מדהימים שזורמים כאן לאורך כל השנה. בנוסף, אם תגיע לכאן בתקופת האביב שכל רמת הגולן ירוקה ופורחת תזכו לפגוש גם את אירוס הגולן הכל כך מיוחד שפורח כאן עם עוד שלל פרחי בר. לפני שנספר על המסלול המקסים הזה נאמר כי הוא מעט מאתגר, לא מונגש לעגלות אך עם מנשא הוא בהחלט יכול להיות מושלם. טרם יציאתכם לטיול יש לבדוק באתר של רשות הטבע והגנים לגבי רשימת נחלים מזוהמים כיוון שנחל זה לרוב נמצא שם ולכן הרחצה באחריותכם בלבד. 

את המסלול אפשר לבחור להתחיל מכל כיוון שתרצו: אבני איתן בצפון או אלי עד בדרום. צריך לקחת בחשבון שאם מתחילים מאבני איתן ועושים את המסלול בשבת תצטרכו להחנות את הרכב מחוץ לישוב וללכת ברגל לתחילת המסלול. זאת בגלל שהוא יישוב דתי. מדובר על הליכה של קילומטר עד לתחילת המסלול. המסלול המתואר כאן מתחיל באלי עד ומסתיים באבני איתן. המסלול מתחיל בחניון אלי עד בו תמצאו ספסלי פיקניק תחת עצי האקליפטוס מכאן יוצאים להליכה בסימון שבילים אדום. חלק ההליכה כאן הוא סמוך למצוקים ולכן יש לשים לב אם אתם מגיעים עם הילדים. כבר לאחר הליכה של קילומטר בתקופת הפריחה תוכלו לפגוש ממש כאן את אירוס הגולן. 

לאחר 2 ק”מ הליכה מתחילת המסלול תגיעו אל המפל הראשון – המפל הלבן. גובהו 14 מטרים והוא מבין היפים שיש, שמו ניתן לו בגלל אבן הגיר שממנה יוצאת הנביעה. בתחתית המפל ישנה בריכה גדולה ולצידה מקומות ישיבה חלקן בצל, מקום נהדר לעצירה. מכאן ממשיכים אל היעד הבא הליכה של עוד 1.5 ק”מ עד להגיעה ל – מפל השחור. גובהו 8 מטרים ושמו ניתן לו בגלל אבני הבזלת שצבעם שחור ועליהם הוא זורם. גם כאן בתחתית המפל ישנה בריכה ולצידה מקומות ישיבה חלקן בצל.

מהמפל השחור נחזור לשביל האדום, נעלה על מספר היתדות שיש בדרך לכיוון אבני איתן. רגע לפני ההגעה לאבני איתן במרחק של כ 500 מטרים מהמפל השחור תוכלו להגיע אל עין כיף. עין כיף נמצא על תוואי נחל אל על ומימיו נשפכים אל בריכה בגודל 3*3 ועומקו מטר. המעיין נמצא תחת העצים שנותנים כאן צל מה שהופך את המקום לעצירה מעולה לפני סיום המסלול – למידע מלא על עין כיף לחצו כאן.

מעין כיף ממשיכים עוד 250 מטרים עד לסיום המסלול.  אם תרצו תוכלו להוסיף למסלול גם את עין נוב. עין נוב הוא מעיין שנמצא גם כן על תוואי נחל אל על צפונית לעין כיף. מדובר על בריכה גדולה 3*2 שעומקה 1.8 מטרים וסביבה יש צל רב. אם תבחרו להוסיף את עין נוב זה יוסיף לכם עוד 2 ק”מ הליכה הלוך חזור מסוף המסלול של נחל אל על. כדי להחנות את הרכב באבני איתן יש לרשום בוויז: חניו המפלים (נמלא לצד הכפר האינדיאני) בשבתות יש להחנות מחוץ לשער היישוב. כדי להחנות את הרכב באלי עד יש לרשום בוויז: חניון נחל אל על המפל הלבן (החנייה מול יקב שאטו גולן).

מסלול מעגלי נחל אל על

למי מכם שמגיע לכאן עם רכב אחד יש לכם אפשרות לצאת למסלול מעגלי שאורכו המלא 8.5 ק”מ. המסלול מתחיל מאלי עד בסימון שבילים אדום, עובר דרך המפל הלבן וממשיך עד למפל השחור, עובר דרך מעיין עין כיף ואז פונה ימינה אל טיילת נחל אל על שהיא חלק מטיילת דרום רמת הגולן (במקום להמשיך לסיום המסלול הקווי אל חניון המפלים). כאן מדובר על הליכה בטיילת נגישה באורך 4.3 ק”מ העוברת בין נקודות תצפית כמו: מצפה הבנים לזכרם של שמוליק טולדנו ופיני כהן ז”ל שנפלו בעת מילוי תפקידם במבצע חומת מגן בשנת 2002. כדי להגיע לנקודת תחילת המסלול באלי עד יש לרשום בוויז: חניון נחל אל על המפל הלבן (החנייה מול יקב שאטו גולן).

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

עין ג’וחדר וחאן אורחה – ברמת הגולן אפשר למצוא המון בריכות קצינים ששימשו את הקצינים הסורים לטבילה במי המעיינות הצוננים של רמת הגולן, אחת מהן היא עין ג’וחדר עין אורחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

טיול מעיינות בדרום רמת הגולן – לשמחתנו האיזור הזה שופע מעיינות חלקם ניתן להגיע עם הרכב עד למים למידע מלא על הטיול מעיינות לחץ כאו.

טיול לאורך כביש 98 חוצה רמת הגולן – כביש 98 חוצה רמת הגולן מספק לנו לא מעט נקודות עניין: מסלולי הליכה, מעיינות, תצפיות, אטרקציות, מורשת קרב וארכיאולוגיה רבת שנים… למידע מלא על הטיול לחץ כאן.

אנדרטת הנגמ”ש התאנה והארז – במרכז רמת הגולן מזרחית לרכס חזקה תוכלו למצוא את אנדרטת הנגמ”ש התאנה והארז. הסיפור שעומד מאחורי האנדרטה הזו מספר את סיפורים של חיילי גדס”ר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין הקשתות – בואו לחזור אחורנית בזמן ולהנות מהנוף עוצר הנשימה של אתר עין הקשתות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע גמלא – מבין השמורות היפות שיש בדרום רמת הגולן, שייך לרשות הטבע והגנים וכאן יש מספר מסלולים שניתן לעשות גם נגישים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שביל אלי כהן – שביל חוצה רמת הגולן מתחיל מהנקודה הדרומית ביותר בחמת גדר ומסתיים בצפון רמת הגולן ליד מרום גולן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לנקודות לחץ כאן.

שמורת הטבע מג’רסה – השמורה הכי מגניבה שיש לימי הקיץ החמים גם שמורה זו שייכת לרשות הטבע והגנים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע –  להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.