Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מטר המטאורים פרסאידים 2023 - איפה רואים ומתי?

מדי שנה בחודשים יולי אוגוסט מתקיים מטר המטאורים פרסאידים. בדרך כלל יהיה ניתן לראות את המטר בתאריכים 17/7-24/8 אך אם תרצו להגיע בשיאו, הוא יקרה השנה בתאריך 12/8. למי מכם שמחפש בכל זאת להנות מפעילויות כוכבים תוכלו למצוא כאן רשימה של אירועים המתקיימים הקיץ. למי מכם שרוצה לנסות לצאת לצפות במטר הפרסאידים קיבצנו לכם את כל המידע הרלוונטי והשאלות הנפוצות וטיפ חשוב בסוף למי מכם שמגיע עם ילדים.

אז מה זה בעצם מטר הפרסיאידים ואיך זה קורה?

הפרסיאידים מקורם משרידי אבק שכוכבי שביט מותירים אחריהם במסלולם סביב השמש. אחת לשנה, כשכדור הארץ עובר דרך שובל השאריות של השביט, פוגעים המטאורידים באטמוספירה ויוצרים את המופע היפהפה בשמיים שנראה כגשם של כוכבים נופלים. השנה השביט האחראי למופע הזה הוא הסוויפט-טאטל שקרוי על שמם של שני אנשים – האחד אסטרונום חובב והשני חוקר מאוניברסיטת הארוורד. הפרסאידים קרויים כך משום שנקודת ההקרנה שלהם נמצאת בקבוצת הכוכבים “פרסאוס”.  פרסאוס הוא אחד מגדולי המיתולוגיה היוונית והוא גם זכה להנצחה בשמיים על ידי קבוצת כוכבים שקרויה על שמו. מידע נוסף על התופעה תוכלו לקרוא באתר הרשמי של סוכנות החלל הישראלית. 

מזה זיהום אור ולמה זה חשוב לנו?

בני האדם מייצרים המון זיהומים שונים כמו לדוגמא זיהום אוויר, ואלה בסופו של דבר פוגעים בחי והצומח. ישנו זיהום נוסף ופחות והוא זיהום האור. זיהום אור נגרם על ידי תאורה מלאכותית בשעות החשכה (אורות הבתים, אורות רחוב וכו’) המאירה את הסביבה תוך הפרעה לטבע. תאורה מלאכותית זו גם מסתירה את הכוכבים בשמיים ולכן היא תמנע מאתנו לראות את תופעת הפרסיאידים מכל מקום. כדי לדעת איפה יש נקודות חשכה עם מינימום זיהום אור תוכלו לחפש במפת זיהום האור של ישראל – למפה לחץ כאן.

איפה אפשר לראות את מטר הפרסיאידים?

על מנת שנוכל לראות את מטר המטאורים בצורה טובה, עליכם להגיע אל מקום חשוך ללא זיהום אור כמו למשל במדבר, אבל לא רק. ככל שהמקום חשוך יותר, אפשר לראות את מטר המטאורים בצורה ברורה יותר ואת כוכבי השמיים בכלל. בשיא מטר הפרסיאידים, הקצב יכול להגיע עד למעלה מ-100 מטאורים בשעה – והמראה הוא מרהיב. מומלץ להגיע לפני החשכה כדי שתוכלו להתארגן על מקום בצורה מסודרת ולא בחושך. מרגע השקיעה ועד זריחת הירח רואים בצורה הטובה ביותר את השמש, כיוון שאור הירח לא מפריע (סביב 21:00) ולכן מומלץ בזמן הזה לא להדליק מדורות או פנסים. 

דרום:

הדרום מציע את כמות המקומות המירבית ביותר וזה גם הגיוני כי בכל איזור המדבר, הנגב והמכתשים תוכלו למצוא לא מעט מקומות ללא זיהום אור כדי לראות את מטר הפרסאידים:

  • ירוחם והמכתש הגדול: חניון לילה החולות הצבעוניים, חניון לילה עין יורקעם, חניון לילה נחל ימין, חניון לילה נחל עקרבים, מצפור הר אבנון ואגם ירוחם.
  • אירוע כוכבים באגם ירוחם – ביום חמישי 10/08/2023 בין השעות 17:00-23:00 אתם מוזמנים להגיע לאירוע בתשלום בו יחכו לכם: טלסקופים, מתחם הדרכת כוכבים, עמדת יצירה אסטרונומית, ציורי פנים חלליים, הכרת מערכת השמש במודל ענקי, סדנת משימה למאדים ועוד שלל פעילויות. ניתן לצאת גם לסיורי עקרבים או סיור עששיות בתוספת תשלום. למידע נוסף ורכישת כרטיסים לחצו כאן.
  • אירוע כוכבים בערד – אתם מוזמנים להצטרף ב 10/08/2023 לתיירות ערד ובית ספר שדה סוסיא לתצפיות במטר המטאורים בלב המדבר תחת כיפת השמיים. השנה יתקיימו שני תצפיות כולל טלסקופים, תה חם והדרכה על כוכבים ומטר המטאורים. מתחם הגבעות המזרחיות – מתחם קרוב לעיר ומתאים למשפחות: שעות: 20:00, 22:00. מתחם הר ענוב – תצפית כוכבים ממש בלב המדבר: שעות: 20:00, 22:00. להרשמה לחצו כאן.
  • ערבה: באר עדה ליד קניון אעדה, נחל עומר, צוקי פארן, פארק ספיר, חוות האנטילופות, דרך השלום, באר אשלים.
  • אילת והרי אילת: פארק תמנע, חניון לילה הקניון האדום.
  • מצפה ומכתש רמון: חוות האלפקות – כולל הנחה לגולשי האתר – לחצו כאן. בורות לוץ, חניון לילה נקרות מערב, חאן בארות, חניון לילה נחל גוונים, חניון לילה הר ארדון, אתר אבן רוח מים, גן הפסלים תצפית הר הגמל.
  • מדבר יהודה וים המלח: מנחת יהודה, חניון לילה מצדה מערב, חניון מצד תמר, חניון מצוקי דרגות, מישור עמיעז והר קנאים.

צפון

ברמת הגולן או חיפה יש כמה נקודות שניתן להגיע וליהנות ממראה הכוכבים שבשמיים, ואם תהיו ברי מזל תוכלו גם לראות את מטר הפסראידים:

  • מרכז החלל קריית שמונה, גבעת שחומית – אירוע מיוחד לכבוד המטר. אירוע חינמי ברישום מראש באתר הרישמי. יום חמישי 10/08/2023 בין השעות 20:30-23:00.
  • תצפית כוכבים בחוות הרוח בהר בני רסן – חוות הרוב בעלת עשר טורבינות רוח לייצור חשמל נמצא בלב רמת הגולן. כאן זיהום האור יחסית נמוך מאוד ובכך זה מאפשר לנו לצפות בכוכבית ולהנות גם כאן ממטר מטאורים – למידע נוסף לחצו כאן.
  • הר שיפון ברמת הגולן – מדובר אומנם על הר געש אך אל דאגה הוא רדום. הוא נמצא ברמת הגולן בקרבת קיבוץ אורטל. כאן זיהום האור אומנם קיים אבל עדיין ישנם תנאי תצפית כוכבים ומטר מטאורים. על פסגת ההר ישנו אמפי תיאטרון קטן שבו ניתן לשבת בנוחות ולהנות מהשמיים הפתוחים מעליכם למידע נוסף לחצו כאן.
  • תל א סאקי – מעבר לכך שמדובר על אחד המקומות האסטרטגים של מדינת ישראל בזמן מלחמת יום הכיפור, ממש כאן תוכלו למצוא לא מעט שטחים חשוכים ללא זיהום אור – למידע נוסף לחצו כאן.
  • תיכון אחווה ומרכז החלל ירכא – אתם מוזמנים לערב תצפית כוכבים והסבר על תופעת מטר הפרסאידים, מוצ”ש, 12.8.23 בשעה 20:00–22:30 ברישום מראש באתר הרישמי.
  • חניון האגם יערות הכרמל – לא מדובר על המקום הכי חשוך שיש אבל אם אתם מהאיזור ואתם רוצים לנסות לחוות תצפית כוכבים ומטר מטאורים אתם בהחלט יכולים לנסות להגיע לכאן. מדובר על חניון פעיל הנמצא בלב יערות הכרמל.
  • חניון רקית – מעל לחניון האגם בלב יערות הכרמל תוכלו למצוא את חניון רקית של רשות הטבע והגנים. כאן תמצאו מספיק חושך בשביל לנסות ולהיות ברי מזל לצפיה במטר – למידע מלא לחצו כאן.

מרכז

במרכז אין כל כך הרבה מקומות חשוכים בשל זיהום אור חזק מאוד:

  • אם תרצו בכל זאת לנסות, תוכלו להגיע לאזור הרי ירושלים לדוגמא בהר טייסים או באזור פארק בריטניה.
  • בנוסף ישנו אירוע התקיים במצפה הכוכבים העירוני מעלה אדומים – תצפית המלווה בהסברים באמצעות ליזרים עוצמתיים וטלסקופים ע”י צוות המצפה, פינת פינוקים עם שתיה חמה וכיבוד קל ומחצלות ופופים. אירוע חינמי אך ברישום מראש באתר הרישמי.
  • אירוע נוסף לילה של כוכבים בפלנתניה – יום רביעי 9.8.23 20:00–21:00, הצטרפו אלינו לארוע בו נהנה מצפיה והקשבה במופע LIVE בפלנטריום דיגיטלי משוכלל, נלמד על קבוצות כוכבים, נשמע סיפורים על מיתולוגיה ושמי הלילה, נצפה בכוכבים ואולי (רק אולי!) נוכל לראות פרסאידים. רישם באתר הרישמי.

מטר הפרסאידים עם הילדים, איך ומה חשוב לדעת?

צריך לקחת בחשבון שעם הילדים צריך לבוא מוכנים ומאורגנים לחוויה. אם אתם בוחרים לישון במקום מסודר אז אין ספק שההתארגנות הרבה יותר קלה ופשוטה כי יש סביבכם שירותים, מקלחות ולרוב גם מטבח.

זה יכול להיות חאן אוהלים או צימרים אבל מקום סגור שמספק את כל השירותים שצריך – בקיצור מקום מסודר. אם אתם בוחרים להגיע עם הילדים לחניון לילה פתוח (חניון שלט) קחו בחשבון שזה אתם, הם והאוהל ולכן רצוי להגיע מוכנים. ומה זה אומר מוכנים? קודם כל להגיע בשעות היום כי הולך להיות חשוך שם בלילה – מאוד! אל תגיעו בדיוק ברגע האחרון כשהשמש כבר שוקעת, כי אז בקושי תראו איפה אתם ומה יש סביבכם.

הגעה אל תוך הלילה יכול ליצור חוויה לא נעימה לילדים וזה גם מסוכן. תקימו את המחנה שלכם בצורה מסודרת ובמקומות מותרים – בעבר היו לא מעט משפחות שקיבלו קנס על השגת גבול בשמורות טבע. והכי חשוב תביאו אתכם ציוד חם כי בלילות קר מאוד במדבר: בגדים ארוכים, שמיכות עבות, כובע צמר ועוד. אם לילדים שלכם יהיה קר הם לא ייהנו וגם אתם לא. מי שמגיע עם ילדים קטנטנים, כדאי שייקח בחשבון שעיקר החוויה היא בשעות החושך, ולכן לאלו שעדיין נרדמים מוקדם מומלץ להתחיל את הפעילות מיד כשמחשיך או לחכות לשנה הבאה 🙂

מקומות לינה מומלצים מצפון לדרום למצפיה במטר הפרסאידים

אז אפשר לבחור לישון באוהלים בחניונים הפתוחים או שאפשר לישון במקומות מסודרים שמהם ניתן לצאת לתצפיות על המטר, כאן יש כמה המלצות:

באדיבות אירוח בחוות האלפקות
אירוח ולינה בחוות האלפקות
סלינה דזרט גארדן מצפה רמון צילום באדיבות סלינה
דזרט גארדן מצפה רמון
גלמפינג מצפה רמון צילום באדיבות סלינה
מצפה רמון גלמפינג
מנתור אלמוג ים המלח צילום באדיבות סלינה
מנתור אלמוג ים המלח
באדיבות אירוח בחוות האלפקות
אירוח ולינה בחוות האלפקות
סלינה דזרט גארדן מצפה רמון צילום באדיבות סלינה
דזרט גארדן מצפה רמון
גלמפינג מצפה רמון צילום באדיבות סלינה
מצפה רמון גלמפינג
מנתור אלמוג ים המלח צילום באדיבות סלינה
מנתור אלמוג ים המלח
אירוח בוטיק אל-רום
אירוח בוטיק אל-רום
אירוח הר אודם
אירוח הר אודם
כפר הנופש עין זיוון
כפר הנופש עין זיוון
מלון מרום גולן
מלון מרום גולן
אירוח בוטיק אל-רום
אירוח בוטיק אל-רום
אירוח הר אודם
אירוח הר אודם
כפר הנופש עין זיוון
כפר הנופש עין זיוון
מלון מרום גולן
מלון מרום גולן
חוות נועם במדבר - קמפינג
חוות נועם במדבר
חוות נאות
חוות נאות
תצפית מצפה רמון
פונדק רמון
אגם פארק ירוחם
דירות עדן במדבר - ירוחם
חוות נועם במדבר - קמפינג
חוות נועם במדבר
חוות נאות
חוות נאות
תצפית מצפה רמון
פונדק רמון
אגם פארק ירוחם
דירות עדן במדבר - ירוחם

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.