Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיול לכפר עג'ר – רג'ר – הכפר החצוי בין ישראל ללבנון

המועצה המקומית כפר ע’ג’ר נמצאת בצפון הארץ בדיוק במקום שבו עובר גבול ישראל לבנון, בנקודה הצפונית ביותר של עמק החולה. עובדה זו הופכת את הכפר לאחד המקומות המרתקים והמעניינים עם היסטוריית השתייכות מורכבת שאין עוד כמותה בארץ.  תושבי הכפר הם מסוריה במקור, הם מוסלמים עלווים, אך כיום הם בעלי תעודות זהות כחולות ונחשבים לאזרחי מדינת ישראל לכל דבר ועניין. אז מה כל כך מיוחד בכפר הזה? תמשיכו לקרוא. אחרי 22 שנים שהכפר היה סגור בספטמבר 22 הוא נפתח לכולם. מאז שנת 2000 הוצב מחסום שאפשר כניסה אך ורק לתושבי הכפר שהורשו להיכנס אליו. בניסיון לעודד תיירות בכפר המדהים מטיילים ישראלים יכולים להיכנס לכפר ולהנות משלל נקודות העניין בו.

כדי לבקר בכפר עד לא מזמן היה צריך לקבל אישור צבאי, אך כמו שציינו בחודש ספטמבר 2022 הוראה זו בוטלה ומאז ניתן להיכנס לכפר ללא כל אישור. כן מומלץ להגיע לכאן בטיול מודרך כיוון שרק ככה תוכלו לקבל מידע מפורט ומעניין על הכפר, ההיסטוריה שלו וללמוד על האיזור כולו. למי מכם שמחפש מדריך מקומי, מומלץ בחום ליצור קשר עם ג’מאל חטיב – תושב הכפר כבר שנים רבות וגם מחנך בבית הספר המקומי. הוא יקח אתכם לטיול במקומות המעניינים של הכפר וגם יספר לכם על ההיסטוריה המורכבת שלו, שאת חלקה הוא חווה בעצמו. רשימת מדריכים מקומיים כולל מספרי הטלפון שלהם בסוף הכתבה. 

הכפר עג’ר הוא כפר מטופח מאוד ויפהפה, שבשנים האחרונות השתדרג עוד יותר מאז שהחל לשים דגש על מינוף התיירות הנכנסת. בביקור שלכם בכפר עג’ר מומלץ לבקר בגן השלום המטופח, ולראות את הפסלים המיוחדים שמפוזרים בכיכרות הכפר. לכל אחד מהפסלים יש משמעות עבור הדת העלווית שהיא מורכבת ומעניינת בפני עצמה. את אחד המראות המרשימים והמעניינים בטיול בכפר תפגשו בטיילת החצבני. מכאן תוכלו לראות את זרימתו של הוואזני שעוצמתה נשמעת היטב. נתיב הזרימה של הוואזני היום נמצא בשטח המוגדר כשטח לבנוני ולכן לא ניתן לגשת אליו פיזית, אלא לראותו בלבד. ממש לצד הנחל הזורם תוכלו לראות עמדת או”ם מאויישת שנמצאת כאן.

אחרי טיול קצר בכפר מומלץ ללכת לאכול במסעדה מקומית שמגישה מנות סוריות לבנוניות אותנטיות ובעיקר טעימות! מסעדת בלו ליין שקיבלה את שמה בגלל שהיא יושבת בדיוק על הגבול (הקו הכחול) בין ישראל ללבנון, כפי שמשורטט במפות. בפועל אתם לא תראו כאן שום גבול. שף המסעדה הוא ח’דר חטיב שאחראי על כל המנות הטעימות שיוצאות מכאן. אחת מהמנות היא הפטאייר – מאכל סורי אותנטי ממולא בתרד, לבנה, בשר עגל ועוד. משם מומלץ להמשיך אל הקינוחים ולא לפספס את הקונדיטוריה המקומית של הקונדיטור אחמד חטיב שאחראי על כל הקינוחים המרשימים שתראו כאן. אחמד בעברו השתתף בתוכנית “הקינוח המושלם” ואין ספק שכל קינוח שטעמנו כאן היה יותר מושלם מקודמיו.

בתחילתו של הביקור או בסופו תוכלו לעצור בחווה של מונה פתאלי – החווה נמצאת מחוץ לתחום הכפר בכביש הגישה אליו. בחווה היא מגדלת צאן ומייצרת גבינות מיוחדות וייחודיות כמו גבינת השנקליש הכל כך מיוחדת! החווה נמצאת לפני הכניסה לכפר,  בתוך שטח ישראל, וכדי לבקר אצלה אין צורך בתיאום מראש עם הצבא אבל מומלץ לתאם מול מונה.

קצת היסטוריה על כפר עג’ר

לאורך עשרות שנים הכפר הרבה ידיים אחראיות, ובכל פעם סופח (או שרצו לספח אותו) תחת מדינה אחרת. פעם הוא היה תחת שלטון סורי, פעם תחת שלטון לבנוני ועכשיו ישראלי. לאחר מלחמת ששת הימים, כשכבש צה”ל את רמת הגולן, מדינת ישראל לא הכלילה את כפר ע’ג’ר כחלק. זאת בטענה שהכפר שייך למדינת לבנון שבאותה מלחמה לא השתתפה כלל.

בסופו של דבר הוחלט לעשות איסוף נשק מהתושבים וסגירה של הגבול מהצד הישראלי. באותה העת תושבי הכפר פנו לממשלת לבנון בדרישה שיקבלו אותם אליהם, אך לבנון טענה כי הם סורים ולכן עליהם לחזור לסוריה ולא אישרה להם לחצות את גבולות לבנון. בינתיים מחצית מהכפר ( כ300 אנשים אז) בחרו לחזור חזרה לדמשק, והחצי השני בחר להישאר. למעשה כך נסגרו הגבולות על הכפר מכל הכיוונים, ותושבי ע’גר נותרו סגורים בתוך הכפר ללא יכולת לצאת ממנו לשום כיוון כשאת אספקת המזון הם מקבלים במנות קצובות מסוריה. כך היה במשך כחצי שנה.

בסופו של דבר, לאחר המון תהפוכות, ראש הכפר פנה לצה”ל בדרישה שיכירו בהם וכך אכן היה. תקופה לא מבוטלת הכפר היה פתוח לכניסות ויציאות חופשיות לישראל, כולל קוי אוטובוסים. בשנת 1981 כאשר ישראל הוציאה את חוק רמת הגולן היא סיפחה את הכפר תחת רמת הגולן. באותם ימים תושבי הכפר קיבלו תעודות זהות כחולות ואזרחות ישראלית. בשנת 2000, לאחר עזיבת צה”ל את דרום לבנון, שוב הכפר עלה לכותרות כיוון שישראל נתנה לאו”ם את האפשרות לקבוע היכן הגבול יעבור בחלק זה. האו”ם רצו להיכנס לכפר ולהעביר את הגבול (הקו הכחול) בדיוק באמצע הכפר ולחצות אותו לשניים.

תקופה ארוכה תושבי הכפר הפגינו ומנעו מהאו”ם להתקרב לאיזור עד שלבסוף האו”ם העביר את גדר המערכת מסביב לכפר. עד היום על פי המפות – הגבול עובר בתוך הכפר. ועל הנייר חלקו הדרומי של הכפר הוא בשטח ישראל וחלקו הצפוני הוא בשטח לבנון, למרות שבפועל אין כל הפרדה בתוך הכפר. כיום יש מחסום צבאי בכניסה אבל הכניסה מותרת לכולם.

שביל הנוחיילה – שביל חטיבת חירם

עמק נוחיילה שבצפון הארץ הוא עמק בזלתי שבו מעיינות נובעים והוא עד לא מזמן היה סגור למטיילים. בעבר היה באזור הזה, בין קיבוץ דן לכפר עג’ר, מוצב סורי עד למלחמת ששת הימים. הנופים שמתגלים כאן למטיילים הם נופי קדם ששימשו לאורך ההיסטוריה את האדם ואת חיות הבר. ייחודה של הנוחיילה שהיא משתמשת כמסדרון אקולוגי המקשר בין החרמון אל אצבע הגליל. מסלול הטיול כאן הוא מעגלי שאורכו 6 ק”מ ובמהלכו עוברים 7 תחנות מעניינות. אם אתם מגיעים לטיול בכפר עג’ר מומלץ לשלב ביקור גם בשביל הנוחיילה – מידע מלא על השביל לחצו כאן.

פרטים של מדריכים מקומיים ומספרי הטלפון

מדריכים מקומיים:

ג’מאל חטיב
050-7569256
עאדל שמאלי
052-6505833
חוסין חטיב
050-9073366
אחמד מרהג’
052-6983350
עיסא מרזוק
050-6946314
חנאן נדים
052-6836242
עבדאללה פתאלי
052-2503117
עבדאללה חטיב
050-6564026
ריאד חטיב
052-6557179

קולינריה ומסעדות:

ח’דר אלאחמד– מסעדת “בלו ליין”
052-6887115
שף עלי חטיב
050-9050157
עלי שמאלי מסעדת ״ביסאן״
052-4078209
פלאפל מוסא ונוס
04-6942895
הנאא נאסר -בישול ביתי
052-4762626
מסעדת החצבאני
050-4507088
פאטמה חטיב – בישול ביתי
052-7900265
חומוס פול עלאוי
050-2555562
כמאל פתאלי תחנת קמח
052-5117461
מונא ומוחמד פתאלי – מחלבה וגבינות שנקליש
052-6333430
אזהר קאסם – אירוח ביתי / שטח
053-7176225
אירוח ביתי אזהר קהמוז
052-6156356
קונדיטוריה – אחמד חטיב
052-2231287
מחמד בדראן
058-7783780
אמל ונוס – גבינות, לבנה ושנקליש, פיתה עלאוית.
054-2216528
ממדוח סלמאן – אירוח כפרי
‭052-5573611

רוצים להמשיך לטייל כאן באזור? הנה עוד המלצות:

שמורת נחל עיון מפל התנור – מסלול נחל עיון מאפשר לנו לפגוש את נופי השמורה היפים, שמקבלים את יופיים בעיקר בזכות שלושת המפלים המרשימים שזורמים כאן לאורך כל השנה. למידע מלא לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל שניר – מבין השמורות המקסימות שיש באיזור הגליל העליון, נחל שזורם לאורך כל השנה לצד נופיה הקסומים של השמורה. כאן תמצאו מסלולים שמתאימים לכל המשפחה למידע מלא לחצו כאן.

שמורת הטבע תל דן – שמורת הטבע תל דן מכניסה אתכם אל עיינות עדן, ביתו של פו הדב ועוד שלל נקודות עניין שהם חלק ממסלול מקסים שמתאים לכל המשפחה למידע מלא לחצו כאן.

אנדרטת אסון המסוקים בשאר ישוב –  אסון המסוקים הוא אחד האסונות הגדולים שהיו בצהל, לזכרם של 73 החיילים שנהרגו באסון נבנתה האנדרטה המרשימה לצד הישוב שאר ישוב שכאן קראתה התאונה למידע מלא לחצו כאן.

מצודת נמרוד –מסלול שיוביל אתכם הישר אל העבר למרגלות הר החרמון אל מול נופיה היפים של עמק החולה, הרי הגולן והרי הנפתלי למידע מלא לחצו כאן.

תצפית מפל סער ונחל סער  –לאחר הגשמים של החורף והפשרת השלגים תמצאו את המפלים של מפל סער זורמים בעוצמה. בנקודת התצפית הזו לקבל זוית מרשימה אל המפל שזורם בעוצמה אחרי הגשם. למידע מלא לחצו כאן.

טיילת עמי – שביל טיול נגיש שעובר לצד הירדן, ולאורכו יש פינות נהדרות לפיקניק עם מרחבי דשא ונופים מקסימים. למידע מלא לחצו כאן.

השביל התלוי של הבניאס – השביל התלוי בבניאס הוא מסלול לכל המשפחה והוא עובר ממש מעל הזרימה של נחל חרמון העוצמתי למידע מלא לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.